دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1395 - 16:54

از اتاق فکر دونالد ترامپ چه می‌دانید؟

سی ان ان در گزارشی به بررسی نقش برجسته اندیشکده هریتیج در تیم انتقالی دونالد ترامپ پراخته است.
کد خبر : 140541

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت سی‌ان‌ان، سرنخ‌ها درباره سیاست‌هایی که ممکن است دولت دونالد ترامپ در پیش بگیرد از ساختمانی در خیابان ماساچوست، چند بلوک آن‌سورتر از ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن بیرون می‌آید.


این ساختمان مقر اصلی موسسه هریتیج فاندیشن است، یک اندیشکده محافظه‌کار با سابقه‌ای طولانی در واشنگتن که نفوذ قابل توجهی در دولت آینده ترامپ دارد.


بخش عمده کاری که اندیشکده هریتیج با تیم انتقالی ترامپ انجام می‌دهد در پشت صحنه صورت می‌گرفت اما این ارتباط تنگاتنگ سه‌شنبه شب علنی شد. مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ که رهبری تیم انتقالی ترامپ را بر عهده دارد، در نشست سالانه این موسسه برای تامین کنندگان مالی اصلی این موسسه (تحت عنوان کلوب رئیس‌جمهوری) سخنرانی کرد. این مراسم در محل هتل جدید ترامپ در خیابان پنسیلوانیا برگزار شد.


پنس در این سخنرانی گفت: «تمرکز اصلی این دوره کنگره و این دولت رشد اقتصادی خواهد بود... دیروز که به کنگره رفته بودم به همکارانم در انجا گفتم که در صد روز نخست، باید کمربندها را محکم ببندیم و قرار است که کار کنیم. ما قرار است با لغو طرح بیمه «اوباما کر» کار را شروع کنیم و فرآیند جایگزینی آن با راه حل‌های بازار آزاد را آغاز کنیم...شما خواهید دید که رئیس‌جمهوری منتخب ما آن قلم را خواهد چرخاند و تک تک دستورات اجرایی ای را که باراک اوباما بر خلاف قانون اساسی صادر کرده لغو خواهد کرد.»


جیم دمینت، رئیس موسسه هریتیج، از سناتورهای سابق جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی گفت، به این خاطر محل برگزاری مراسم روز سه شنبه این مکان انتخاب شد که می‌خواستیم نشست کلوب رئیس‌جمهوری را این هفته در ساختمان رونالد ریگان در این نزدیکی برگزار کنیم. دمینت در مصاحبه دیگری نیز گفت که هدف از برگزاری این نشست در هتل جدید و مجلل ترامپ رساندن پیامی خاص بوده است.


اندیشکده هریتیج جای پای محکمی در تیم انتقالی ترامپ دارد، هرچند که دمینت بارها گفته که این سازمان تنها نقشی حمایتی را ایفا می‌کند و اینگونه نیست که نقش تصمیم‌‌گیری داشته باشد.


البته این میزان نفوذ اتفاقی نیست. بنیاد هریتیج دارای تاریخچه‌ای طولانی در ارائه مشاوره به روسای جمهور و قانون گذاران محافظه‌کار آمریکایی است و به گفته دمینت، موسسه هریتیج فرآیند آماده سازی برای این روند انتقالی را دو سال قبل یعنی حتی قبل از مشخص شدن نامزدهای جمهوری‌خواهان آغاز کرده است.


دمینت افزود: «در طی چند سال گذشته، ما در حال آماده شدن برای ارائه مشاوره و کمک به جمع آوری یک کاتالوگ کامل از افرادی در سراسر کشور بوده‌ایم که می‌توانند به ترامپ در رسیدن به اهدافش کمک کنند.»


برخی از چهره‌های برجسته عضو این اندیشکده نظیر اد فولنر، رئیس سابق موسسه هریتیج، ادوین میس، دادستان سابق در دولت ریگان و از اعضای موسسه هریتیج و نورتون دانلوپ، از مقامات سابق دولت ریگان و از اعضای موسسه هریتیج، مقاماتی سطح بالا در تیم انتقالی ترامپ هستند. پژوهشگران موسسه هریتیج در کل دوره انتقالی از جمله در حوزه‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، بودجه و مدیریت دولت به این تیم مشورت می‌دهند. هیچ اندیشکده دیگری در واشنگتن این میزان نفوذ را در تیم انتقالی ترامپ ندارد.


در حالی که خود ترامپ دارای رابطه دیرینه‌ای با موسسه هریتیج نیست، اما دمینت در مجلس نمایندگان آمریکا با مایک پنس سابقه همکاری داشته و او را یک «دوست فوق‌العاده» می داند. جف سشنز، سناتور آلاباما، نامزد دادستان کلی ترامپ که ماه‌هاست در تیم انتقالی حضور دارد نیز دارای رابطه‌ای دیرینه با دمینت و اندیشکده تحت مدیریت وی است.


ارتباط تنگاتنگ تیم ترامپ با اندیشکده هریتیج بر کسی پوشیده نیست. جان یو، استاد حقوق دانشگاه برکلی در جریان یک سخنرانی در مورد پیروزی دونالد ترامپ گفت: «من تعجب می کنم که افراد زیادی در اینجا حضور دارند، چون تصور می‌کردم همه در موسسه هریتیج مشغول کار بر روی کارهای مربوط به انتقال قدرت باشند.»


ترجمه هانا اسمخانی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته