باقر لاریجانی: 2 هزار دانشگاه برای همکاری بینالمللی در وزارت بهداشت انتخاب شدهاند/ حضور 90 واحد غیردولتی در ایران برای گسترش آموزش علوم پزشکی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در این همایش گفت: «برنامهریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی از تکالیفی است که در سیاستهای کلی نظام سلامت برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیده شده است.»
لاریجانی حضور در عرصههای جهانی را یکی از زمینههای دستیابی به مرجعیت علمی دانست و گفت: «در اسناد بالادستی کشور نیز به حضور در عرصههای جهانی بارها اشاره شده است و باید همه دستگاههای کشور در برنامهریزیهای کلان خود به این امر توجه ویژه داشته باشند. در تدوین برنامههای آموزش علوم پزشکی مسائل با نگاهی کلان مورد توجه قرار گرفته است و باتوجه به رویکردها و چالشهایی که سطوح مختلف نظام سلامت وجود دارد، باید در آینده به سطوح پایینتر آموزش علوم پزشکی نیز توجه شود و تدوین نقشه راه بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی یکی از اقدامات ارزشمندی است که برای توجه به سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی طراحی شده است.»
پیشرفتهای علوم پزشکی ایران از سوی دیگر کشورها الگوبرداری میشود
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: «گزارشی درباره دانشگاههای بینالمللی منطقه منتشر شده است که به نظر من هشداری است برای دانشگاههای کشور ما تا به صورت جدیتر به سوی بینالمللیشدن حرکت کنند.»
او حوزه آموزش علوم پزشکی کشور را متولی تامین و تربیت نیروی انسانی مناسب و کیفی برای نظام سلامت کشور معرفی کرد و گفت: «خوشبختانه در دهههای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در این حوزه به وجود آمده است و بعضا اقدامات انجام شده در این حوزه از سوی برخی کشورهای جهان الگوبرداری میشود.»
لاریجانی ادامه داد: «با وجود این پیشرفتها، ظرفیتهای زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی برای ورود به عرصههای بینالمللی وجود دارد و باید تلاش کنیم مخاطبان بیشتری از سراسر جهان برای تحصیل در رشتههای علوم پزشکی کشور جذب کنیم و این کار مستلزم برنامهریزی و طراحی نقشه روشن است. با توجه به تغییراتی که در نظام سلامت کشور ایجاد شده است و نیز تغییرات پیش رو، باید برنامه مدون و چشمانداز روشنی برای توسعه حوزه آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شود. بر همین مبنا برنامه راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور طراحی و بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برای اجرائیسازی این راهبردها تدوین شده است.»
حضور 65 دانشگاه دولتی و 90 واحد غیردولتی در حوزه آموزش علوم پزشکی
او افزود: «طرح اجرائی این بستهها در قالب مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت تدوین شده است و ماموریتهای روشنی در قالب بستههای تحول به مناطق آمایشی کشور سپرده شده و در حال اجرا است. گسترش آموزش علوم پزشکی در دهههای اخیر تنها محدود به بخش دولتی نبوده است و بخش غیردولتی نیز اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است. در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و حدود 90 واحد در بخش غیردولتی وجود دارد.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «حدود 250 هزار دانشجو در بخش دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند و بیش از 20 هزار عضو هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای دانشگاههای غیردولتی ارائه خدمت میکنند.»
او به نمونههایی از روند روبهرشد آموزش علوم پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: «همچنین جایگاه ایران در تولید علم نیز با رشد چشمگیری مواجه بوده است. بیش از 250 هزار سند علمی در 9 سال گذشته در کشور تولید شده است و تعداد دانشمندان کشور که جزو 1 درصد برتر دنیا هستند، 10 برابر رشد داشته است. در 5 سال اخیر ایران جزو 4 کشور برتر منطقه به لحاظ تولیدات علمی در بانک اطلاعاتی ISI قرار گرفته است و باید برای بهرهبرداری از این ظرفیتها، برنامهریزی مناسبی داشته باشیم.»
لزوم بازبینی سیستماتیک قوانین برای برخورد با تخلفات علمی
لاریجانی افزود: «پتانسیلهای زیادی در کشور داریم و در صورتی که شبکه علم و فناوری کشور را خوب طراحی کنیم، میتوانیم از این پتانسیلها بهرهبرداری کنیم. البته در ماههای اخیر هجمههایی به فضایی علمی کشور شد و باید به صورت هوشمندانهتری با این مسئله برخورد کنیم. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان میدهد افراد دخیل در تخلفات علمی، افراد کمتجربه در حوزه پژوهش هستند و نباید بر این مبنا کل عرصه علمی کشور را زیر سوال ببریم و در عین حال هم باید با نگاهی سیستماتیک قوانین به نحوی بازبینی شود که از این تخلفات پیشگیری شود.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه گفت: «کشورهای آسیایی بیشترین آمار ارسال دانشو به دانشگاههای خارجی را دارند و براساس آمار ثبتشده در ایران، حدود 3 هزار نفر در رشتههای علوم پزشکی دانشگاههای خارجی تحصیل میکنند، این در حالی است که حدود 1400 نفر دانشجوی خارجی وارد دانشگاههای کشور شدهاند و در هر دو حوزه تعداد بیشتری دانشجو وجود دارد که ثبت نشده است.»
او به پیشرفت کشورهای منطقه در جذب دانشجوی خارجی اشاره کرد و گفت: «برای رقابت در سطح منطقه لازم است برنامهریزی و تلاش جامعتری صورت گیرد. جای خوشحالی است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال ساماندهی برنامههای زیادی برای توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی هستند و باتوجه به اینکه نقشه آمایش بینالملل تدوین شده است، باید دانشگاهها بر مبنای این نقشه وضعیت کشورهای موردنظر را رصد کنند و باتوجه به ظرفیتهای دانشگاههای هر کشور مدل همکاری با آنها را طراحی کنند.»
2000 دانشگاه در لیست مورد تایید وزارت بهداشت برای همکاری علمی بینالمللی
معاون آموزشی وزارت بهداشت سامانه Education Iran را بستر مناسبی برای معرفی ظرفیتهای دانشگاهها به جهان دانست و گفت: «دانشگاهها برنامههای مختلفی را در این سامانه درج کردهاند و لازم است با همکاری وزارت بهداشت همه برنامههایی که اجرا میکنند را در سامانه بارگذاری کنند.»
او از اعتباربخشی بینالمللی به عنوان زمینهای برای توسعه کیفیت آموزش علوم پزشکی نام برد و افزود: «این برنامه با همکاری دانشگاهها میتواند به شکلی اثربخش دنبال شود. ما همچنین درحال رایزنی با موسسات مختلف برای استانداردسازی و بینالمللیسازی آزمونهای علوم پزشکی هستیم و این کار با رعایت ضوابط قانونی در دست پیگیری است.»
لاریجانی به تغییر الگوی ارزشیابی دانشگاههای خارجی در وزارت بهداشت نیز اشاره کرد و گفت: «براساس برنامه جدید علاوه بر بررسیهای کارشناسی موردنظر وزارت بهداشت، 800 دانشگاه برتر تایمز، 500 دانشگاه برتر شانگهای و 700 دانشگاه برتر QS در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفتهاند و دانشگاهها باید برای گسترش ارتباطات بینالمللی این ارزشیابی را مورد توجه قرار دهند.»
به گفته لاریجانی افزایش پذیرش دانشجوی بینالمللی در مقاطع مختلف، تکمیل فرآیند اعتباربخشی بینالمللی در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تسهیل راهاندازی دانشگاههای بینالمللی با مشارکت مراکز معتبر خارجی، تکمیل ترجمه کوریکولومهای آموزشی، آمادگی اعزام بورسیه برای ماموریتهای مناطق، بهروزرسانی و ارتقای سامانه Education Iran و برگزاری دورههای مشترک منجر به مدرک تحصیلی با دانشگاههای معتبر خارج از کشور از برنامههای آتی وزارت بهداشت در توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی است.
او گفت: «جمهوری اسلامی ایران با توانمندیها و ظرفیتهایی که در کشور وجود دارد میتواند به سوی مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست پیش برود که یکی از برنامههای مهم ورود به عرصههای بینالمللی در حوزههای مختلف است.»
او در پایان گفت: «ما در وزارت بهداشت توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی را به طور جدی با نگاه ویژه به مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیگیری میکنیم.»
انتهای پیام/