دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1395 - 13:41
جعفر مهراد در گفت‌وگو با آنا اعلام کرد

چین در صدر دانشگاه‌های کشورهای بریکس

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز اعلام کرد که در رتبه‌بندی بریکس و اقتصادهای نوظهور که از سوی نظام رتبه‌بندی تایمز منتشر شده است موسسات آموزش عالی چین نسبت به سایر کشورها برتری دارند.
کد خبر : 140456

دکتر جعفر مهراد رئیس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره نتایج رتبه‌بندی کشورهای بریکس و نوظهور اقتصادی گفت: «موسسات آموزش عالی چین در رتبه‌بندی بریکس و اقتصادهای نوظهور که از سوی نظام رتبه‌بندی تایمز منتشر شده است در مقایسه با سایر کشورها برتری دارند. در بین 10 دانشگاه نخست، چین 6 دانشگاه ممتاز دارد. بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی است.»


او افزود: «در این رتبه‌بندی که چهار سال متوالی است منتشر می‌شود، دانشگاه‌های پکن و شینگهوا رتبه‌های اول و دوم را به‌خود اختصاص داده‌اند. دانشگاه فودان با 11 پله صعود در جایگاه ششم رتبه‌بندی امسال نشسته است.»


این استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: «چین در بین 300 دانشگاه دارای 52 دانشگاه برتر است. از این تعداد، 44 دانشگاه در بین 200 دانشگاه برتر قرار دارند که در مقایسه با سال گذشته پنج برابر افزایش نشان می‌دهد.»


او گفت: «هند از نظر تعداد موسسات آموزش عالی که در این رتبه‌بندی گزارش شده است دارای 27 دانشگاه ممتاز است که در راس آن انستیتو علوم هند در رتبه 14 قرار دارد. به نظر می‌رسد هند به زودی نسبت به تایوان (دومین کشوری که در بین 200 دانشگاه ممتاز بیشترین موسسه آموزش عالی دارد) پیشی خواهد گرفت. بر روی هم رفته، هند 19 دانشگاه ممتاز در بین 200 دانشگاه دارد که تعداد آنها در سال گذشته 16 دانشگاه بود، در حالیکه تایوان دارای 21 دانشگاه است که در سال گذشته تعداد آنهابه 24 دانشگاه می‌رسید.»


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: «با وجود این، عملکرد سایر کشورهای بریکس، عمدتا به علت رقابت‌های فزاینده، و در نتیجه گسترش فهرست جدول رتبه‌بندی از 41 کشور به 300 دانشگاه رو به‌کاهش گذاشته است. این فهرست در سال گذشته فقط حاوی 200 دانشگاه ممتاز از 35 کشور نوظهور اقتصادی بود.»


او افزود: «برزیل دیگر در بین 10 دانشگاه نخست دانشگاه ممتاز ندارد. دانشگاه سائو‌پالو با 4 رتبه سقوط در مقام 13 این رتبه‌بندی نشسته است. این کشور در رتبه‌بندی حاضر دارای 25 دانشگاه است که تعداد آنها در سال گذشته 14 دانشگاه بود.»


رئیس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز گفت: «عملکرد روسیه پیچیده‌تر است. در حالیکه 10 دانشگاه از 24 دانشگاه این کشور موقعیت خود را از دست داده‌اند ، دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو رتبه سوم را در اختیار دارد. رتبه موسسه فیزیک و فناوری مسکو نیز 12 است. در حالیکه سال گذشته، تعداد دانشگاههای ممتاز روسیه در این رتبه بندی 15 دانشگاه بود.»


او ادامه داد: «از آفریقای جنوبی در سال جاری فقط دو دانشگاه در بین 10 دانشگاه ممتاز مشاهده می‌شود، دانشگاه کیپ‌تاون در مقام چهارم و دانشگاه ویت‌واترسند در رتبه هشتم قرار گرفتند. این کشور در مجموع دارای 8 دانشگاه در بین 300 دانشگاه برتر است.»



10 دانشگاه نخست رتبه‌بندی بریکس




























































رتبه موسسه کشور
1 پکن چین
2 شینگهوا چین
3 دانشگاه دولتی لومونوسف روسیه
4 دانشگاه کیپ‌تاون آفریقای جنوبی
5 علوم و فناوری چین چین
6 فودان چین
7 ژیائو تونگ چین
8 ویت واترسند آفریقای جنوبی
9 ژی جیانگ چین
10 دانشگاه ملی تایوان تایوان


او ادامه داد: «تعداد دانشگاه‌های برتر ترکیه از 9 دانشگاه در سال گذشته به 16 دانشگاه در سال جاری افزایش یافته است. همینطور، مصر 8 دانشگاه در برابر 3 دانشگاه، و پاکستان 8 دانشگاه در برابر 2 دانشگاه در سال گذشته در این رتبه‌بندی داشت. از طرف دیگر، تایلند 9 دانشگاه در برابر 7 دانشگاه، تایوان 25 دانشگاه در برابر 24 دانشگاه، مجارستان 7 دانشگاه در برابر 6 دانشگاه، و یونان 6 دانشگاه در برابر 7 دانشگاه در سال گذشته که پیشرفت کمتری را از خود نشان می‌دهند و زمینه را برای کشورهای رقیب واگذار کرده‌اند.»


به گفته مهراد لتونی، تونس، بلغارستان، کرواسی، قبرس شمالی، فیلیپین و سریلانکا از جمله کشورهایی هستند که به تازگی به این رتبه‌بندی پیوسته‌اند.


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: «از کشورهایی که برای نخستین‌بار در این رتبه‌بندی حضور دارند، از لتونی دانشگاه لتونی و دانشگاه ریگا در دامنه‌ 201 تا 250، از تونس دانشگاه موناستیر و دانشگاه المنار در دامنه 251 تا 300، از بلغارستان دانشگاه صوفیه در دامنه 201 تا 250، از کرواسی دانشگاه زاگرب در رتبه 196، از قبرس شمالی دانشگاه مدیترانه شرقی در رتبه 173، از فیلیپین دانشگاه فیلیپین در دامنه 201 تا 250 و از سریلانکا دانشگاه کلمبو در دامنه 251 تا 300 مشاهده می‌شوند.»


او افزود: «در این رتبه‌بندی موسسات باید استانداردهای بالایی از عملکرد در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، چشم‌انداز بین‌المللی و انتقال دانش، از خود نشان دهند و با سایر دانشگاه‌های پژوهش‌محور بین کشورهای نوظهور اقتصادی رقابت کنند.»



انتهای پیام/

برچسب ها: بریکس رتبه‌بندی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب