دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1395 - 12:47

طرح اکوموزه دومین بنای تاریخی خشتی ایران در روستای قورتان تصویب شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تصویب طرح ایجاد اکو کوزه در دومین بنای تاریخی خشتی ایران در روستای تاریخی قورتان در محور شرق شهرستان اصفهان خبر داد.
کد خبر : 140370
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، نشست کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان، معاون امور عمرانی، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فرماندار اصفهان و تنی چند از مدیران کل و مسئولان عضو کارگروه برگزار گردید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان درباره نشست کارگروه تأکید کرد: در این نشست در ابتدا طرح مجموعه گردشگری غرب شهرستان لنجان ارائه و بررسی و سپس با اکثریت آرا به تصویب رسید.


فریدون اله یاری تصریح کرد: این طرح به مساحت 38 هکتار و با سرمایه گزاری به مبلغ 420 میلیارد ریال خواهد بود که پس از راه اندازی 142 نفر در آن به صورت مستقیم در شهرستان مشغول به کار خواهند شد.


وی همچنین ادامه داد: کلیات این طرح پس از ارائه گزارشی توسط شهردار سده لنجان و همچنین مشاورین طرح با اکثریت آراء به تصویب رسید.


مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه تأکید کرد: در این نشست پس از ارائه گزارش از وضعیت کنونی مناطق نمونه گردشگری استان و و ضعیت ساخت و ساز در هتلهای استان طرح تأسیس اکو موزه در روستای تاریخی مطرح گردید.


وی در همین رابطه ادامه داد و افزود: روستای تاریخی قورتان در 110 کیلومتری شرق شهرستان اصفهان واقع شده و دارای آثار تاریخی بی نظیری است که از آن جمله می توان به قلعه تاریخی این روستا اشاره کرد.


اله یاری در همین راستا اشاره کرد: بررسی برخی آثار تاریخی، قدمت این روستا را به پیش از اسلام می رساند، با این وصف اهمیت این روستای تاریخی از یکسو و وجود ارگی تاریخی در آن که هنوز بیش از 2000 نفر در آن زندگی کرده و بیش از چهار و نیم هکتار وسعت دارد، شرایطی را فراهم می آورد که باعث می شود به سمت حفظ این مجموعه بی نظیر تاریخی برسیم.


مدیر کل میراث فرهنگی استان در همین راستا ادامه داد: طرح تبدیل این قلعه تاریخی به اکو موزه بر اساس شواهد و بررسی ها دومین ارگ خشتی و تارخی کشور، پس از ارگ تاریخی شهر بم از نظر وسعت به شمار می رود، تصمیم گیری شد و در نهایت طرح تبدیل این ارگ تاریخی به اکو موزه تصویب و مقرر گردید طرح مطالعاتی آن آماده و جهت اجرائی شدن به کارگروه گردشگری در میراث فرهنگی استان ارائه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته