دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1395 - 13:41

حوضخانه تاریخی شهر نوش آباد آران و بیدگل مرمت شد

حوضخانه جنب مسجد موسی بن جعفر نوش آباد در آران و بیدگل که حدود ده سال پیش با خاک پر شده بود با پیگیری پایگاه میراث فرهنگی مستقر در نوش آباد خاکبرداری و مرمت شد.
کد خبر : 140366

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعلام این خبر افزود: مرمت حوضخانه جنب مسجد موسی بن جعفر نوش آباد که حدود ده سال پیش با خاک پر شده بود با پیگیری پایگاه میراث فرهنگی مستقر در نوش آباد و کمک مالی شهرداری جمعا به مبلغ حدود 250 میلیون ریال خاکبرداری گردید.


مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اهمیت تاریخی و ویژگی های معماری حوضخانه از محل اعتبارات ملی سازمان میراث فرهنگی کشوردر سال 94 و بر اساس طرح سایت موزه شهر زیرزمینی که توسط مشاور این سازمان تهیه و به تصویب رسیده است.


در همین ارتباط مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد عملیات مرمتی حوضخانه تاریخی شهر نوش آباد رالایروبی بخشی از کانال قنات و مسدود نمودن آن به لحاظ جلوگیری از نفوذ فاضلاب به داخل حوضخانه، استحکام بخشی دیواره های قدیمی حوضخانه و برداشتن و دوباره چینی دیوارهای طبله شده،باز سازی بخش های تخریب شده با مصالح اصلی بنا، ایجاد پوشش گنبدی بر روی بنا و...... ذکر کرد.


زهرا سارو خانی همچنین افزود: با تخصیص اعتبارات سال جاری، مراحل اداری عقد پیمان برای شروع مرحله دوم این عملیات که شامل ایجاد اتاق پلکان ورودی - مرمت و احیای پله ها- بند کشی آجر کاری ها، سیمگل بدنه و فضا سازی بخش فوقانی حوضخانه است در حال انجام می باشد که در صورت اتمام با سایر پروژه های مرمتی این اداره کل در نوش آباد،در ایام دهه فجر سال جاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.


حوضخانه مسجد موسی بن جعفر(ع)در طراحی سایت موزه شهر زیرزمینی که توسط سازمان میراث فرهنگی کشور تهیه و به تصویب رسیده، به عنوان محل معرفی و آموزش شهر زیرزمینی نوش آباد در نظر گرفته شده است.


پرونده ثبتی این اثر ارزشمند ملی در حال تهیه برای ثبت در فهرست آثار ملی است.



انتهای پیام/

برچسب ها: استان اصفهان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته