دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از ۶۸ واحد صنعتی و خدماتی سبز تجلیل شد/ اعطای گواهینامه صنعت سبز با مشارکت یونیدو

در آستانه روز زمین پاک، از ۶۸ واحد صنعتی و خدماتی سبز با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزیر نفت، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، معاونان عمرانی استانداری‌ها و جمعی از مدیران و فعالان حوزه صنعت و نفت تقدیر شد.
کد خبر : 14036

به گزارش گروه اجتماعی آنا، سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با بیان اینکه واحدهای صنعتی سبز بر اساس اصول علمی و آماری انتخاب شدند، افزود: شاخص‌های اصلی انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز بر اساس مدیریت فاضلاب، مدیریت آب، مواد زائد، آلودگی‌ها، شاخص‌های زیست‌محیطی دیگر مد نظر قرار گرفت.


وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته فرآیند انتخاب صنایع سبز به شکل سنتی صورت می‌گرفت، افزود: دستور العمل‌های انتخاب صنعت سبز را اصلاح و نرم‌افزاری طراحی کردیم که با استفاده از آن صنایع سبز انتخاب شوند.


متصدی با اشاره به ثبت نام واحدهای صنعتی و خدماتی از طریق سیستم مکانیزه و سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست، افزود: مستندات ارایه شده کنترل و بر اساس اصول علمی و آماری واحدهای صنعتی و خدماتی سبز انتخاب شدند.


متصدی افزود: از بین۳۰۲ واحد صنعتی و خدماتی که در سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست ثبت نام کرده‌اند، تعداد ۶۸ واحد در سه گروه واحدهای برگزیده صنعتی و خدماتی سبز دریافت کننده لوح تندیس زرین، لوح تندیس سیمین و واحدهای صنعتی و خدماتی قابل تقدیر، انتخاب شده‌اند.


اعطای گواهینامه‌های صنعت سبز با مشارکت (UNIDO)


معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بر‌ای اولین بار گواهی صنایع سبز با مشارکت ارگان بین‌المللی UNIDO به صنایع و واحد‌های خدماتی منتخب اهدا می‌شود، گفت: یونیدو در خصوص تعیین شاخص‌ها و نظارت بر آن‌ها با این سازمان همکاری کرده است تا بتوانیم رقابت‌پذیری با بازار جهانی را فعال کنیم.


تقدیر از واحد‌های پالایشگاهی در همایش صنعت سبز


متصدی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه تلاش صنایع در حفظ محیط‌زیست و حس مسولیت واحدهای صنعتی و خدماتی که داشته‌اند قابل تقدیر است، اظهار کرد: در شانزدهمین همایش صنعت سبز از واحدهای پالایشگاهی کشور به دلیل فعالیت‌های تاثیرگذار در تولید محصول سبز که منجر به بهبود کیفیت هوا در کلان‌شهر‌ها و ارتقای سطح سلامت شهروندان شده‌اند نیز تقدیر می‌شود.


وی با بیان اینکه بیشترین واحد‌های صنعتی که مورد تقدیر قرار گرفتند در استان آذربایجان شرقی و بیشترین واحدهای خدماتی سبز در استان لرستان بودند، گفت: ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، البرز، تهران و مرکزی بعنوان ادارات کل بر‌تر بیشترین همکاری را در فرآیند انتخاب صنعت سبز با دبیرخانه این همایش داشته‌اند.


صنعت سبز فرصتی برای کاهش تغییرات آب و هوایی


نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) نیز در این مراسم با بیان اینکه صنایع سبز عامل حفظ محیط‌زیست است، گفت: این صنایع، فرصت مناسبی برای کارآفرینی، کاهش تغییرات آب و هوایی و توسعه و انتقال فناوری است.


آمادیو با بیان اینکه صنعت سبز موقعیت بسیار مناسبی برای حفظ محیط‌زیست در کشور‌هاست، اضافه کرد: در صورتی که سیاست‌های مناسب نیز در این رابطه به کار گرفته شود، افزود: علاوه بر به کارگیری سیاست‌های مناسب، باید نیروی وادار کننده اجرای این سیاست‌ها نیز وجود داشته باشد و به کارگیری این سیاست‌ها مقرون به‌صرفه بودن این صنعت است.


وی در مورد استفاده از صنعت سبز نیز تصریح کرد: زمانیکه در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌شود، باید مقدار هزینه و اینکه این میزان هزینه تا چه حد در کاهش تغییرات آب و هوایی موثر بوده است، مورد دقت و بررسی قرار گیرد.
تدوین پروژه حمایت از صنایع سبز با همکاری (UNIDO) و سازمان حفاظت محیط زیست


آمادیو تصریح کرد: ایران در راه تدوین سیاست‌های خود در رابطه با توسعه صنعت سبز با هدف کاهش تاثیرات تغییرات آب و هوایی، انگیزه برای بهینه سازی و رقابت را نیز ایجاد می‌کند.


نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) همچنین با بیان اینکه یکی از مواردی که موجب کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی می‌شود، اجرای مفاد پروتکل مونترال است که در حال اجراست، گفت: پروژه‌ای مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و یونیدو در حال تعریف است که این پروژه با هدف حمایت از صنعت سبز در ایران تعریف شده و سیاست‌های آن در حال تدوین است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته