دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1395 - 10:56

بیانیه جمعیت ایثارگران: دولت قانون اقدام متقابل در اجرای برجام را اجرایی کند

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اقدامات اخیر مجلس سنای آمریکا در تمدید تحریم های ده ساله علیه ایران را محکوم کرد و خواهان اجرای سریعتر قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» از سوی دولت شد.
کد خبر : 140357

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، متن این بیانیه به شرح زیر است:


همانطور که پیش بینی می‌شد، نظام مستکبر آمریکا در ادامه عهدشکنی های ناشی از خوی استکباری خود، قانون تحریم‌های ظالمانه موصوف به «ایسا» علیه ایران را بار دیگر بمدت ده سال تمدید نمود که دهن کجی آشکاری بر افکار عمومی و اراده جمعی در رابطه با حل و فصل موضوع هسته ای ایران مشهور به «برجام» محسوب میشود.


این طرح که پیش از این با 419 رأی موافق و تنها یک رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده بود در مجلس سنای این کشور نیز با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف به تصویب رسید تا این حقیقت تلخ آشکارتر شود که سردمداران نظام حاکم بر ایالات متحده آمریکا صرفنظر از وابستگی‌های حزبی و گروهی و بدون توجه به شعارها و تمایلات سیاسی، در جهت تامین منافع خود و مقابله با ملت‌های آزادیخواه و استقلال طلب، کاملا هماهنگ با هم عمل می‌نمایند.


این قانون ضالمانه که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و در سال 2006 بمدت ده سال تمدید گردید و تصویب مجدد آن در شرایط کنونی که زمان اجرای کامل توافقات هسته ای ایران با گروه 1+5 از جمله لغو کامل تحریم هاست، نقض آشکار «برجام» محسوب میشود.


بدعهدی و پایبند نبودن آمریکا به توافقات بین المللی اختصاص به ایران و «برجام» نداشته و سالیان سال است که ملت های آزاده جهان شاهد اینگونه رفتارهای خودخواهانه از سوی ایالات متحده آمریکا بوده و اعتمادی به رهبران این کشور پرمدعا ندارند.


رهبران کاخ سفید همزمان با ابراز علاقه به مذاکرات سیاسی با ایران و پیشبرد اهداف خود در موضوع «برجام»، تخلفات و کارشکنی های متعددی انجام دادند که تازه ترین آن ها، تصویب تمدید ده ساله تحریم هاست.


رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سالهای اخیر ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده کشورمان با گروه 1+5 بارها نسبت به بدعهد بودن و غیر اعتماد بودن دولت آمریکا هشدار داده و بر لزوم دقت در مذاکرات و امضای توافقات تاکید فرمودند.


معظم له در رابطه با معایب «برجام» و سوء استفاده طرف آمریکایی از این معایب و خلاء های موجود در آن می فرماید: «آقا، اینها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان می‌زنند، عمل نمی‌کنند؛ معایب هم اینهاست. خلل‌ و فُرَجی وجود دارد در برجام که این معایب می‌توانند خودشان را نشان بدهند و اگر این خلل‌ و فُرَج بسته میشد، البتّه معایب کمتر میشد یا منتفی می‌شد».


بر اساس توافقات ایران با کشورهای 1+5 وظیفه‌ی طرف مقابل این بود که تحریم ها را برطرف کند که این امر با وجود پایندی ایران به توافقات و انجام دادن کلیه تعهدات، تاکنون محقق نگردیده و تحریم‌ها برطرف نشده است. دولت آمریکا تحریم های اوّلیّه را با قدرت حفظ کرده که این موضوع بر روی تحریم های ثانویّه اثر میگذارد.


دولت ایران تمامی تعهدات خود در توافقنامه «برجام» را انجام داده که از آن جمله میتوان به توقف غنی‌سازی‌ بیست درصد و تقریبا تعطیلی مراکز هسته ای «فُردو» و «اراک»، فروش اجباری آب سنگین تولید شده و ... اشاره کرد در حالیکه نه تنها تحول اساسی در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه منافع ملت ایران، رخ نداده بلکه با کمال وقاحت شاهد تصویب تمدید تحریم‌ها به مدت ده سال دیگر هستیم.


این تجربه تلخ بار دیگر نشان داد که اعتماد به دولت مستکبری همچون آمریکا و تعجیل در تصمیم گیری ها و گفتگوهای دیپلماسی در کنار جامع نبودن تصمیمات و توافقات هسته‌ای و اقدام عجولانه مجلس شورای اسلامی برای تصویب «برجام» آثار زیانبار خود را خیلی زود نشان داد.


در شرایط کنونی، انتظار حداقلی از دولت یازدهم این است که ضمن پیگیری حقوق ملت ایران در توافقنامه «برجام» به خصوص بندهای مربوط به رفع کامل تحریم ها، نسبت به اجرای هر چه سریعتر قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب بیست و یکم مهرماه نود و چهار مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی به عمل آورد.


بدیهی است که حفظ و حراست منافع ملت ایران، نیازمند اقدامات قاطع و هماهنگ دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران صرفنظر از اختلاف سلیقه در حوزه‌های مختلف بوده و انتظار می‌رود صدای واحدی در داخل کشور برای مطالبه حقوق مسلم ملت ایران شنیده شود.


نمایندگان مردم در خانه ملت نیز با توجه به اختیارات قانونی خود، حساسترین نقش را در این مورد بر عهده دارند و شایسته است حسب وظیفه ی امانتداری و وکالت در کنار تصویب قوانین احتمالی مورد نیاز، بر نحوه عملکرد مسئولین اجرایی نظارت کامل را داشته باشند.


17 آذر 1395


جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته