دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1395 - 09:18

منابع ارتش ترکیه: پهپاد ایرانی در حمله به سربازان ترک مشارکت داشت

یکی از مقامات ارشد ارتش ترکیه مدعی شده که در حمله روز 24 نوامبر (4 آذر) به نظامیان ترک در شمال سوریه، از یک پهپاد ساخت ایران استفاده شده است. در این حمله 4 تن از نیروهای ارتش ترکیه کشته شدند.
کد خبر : 140296

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت حریت، این مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد این پهپاد، پهپادی ساخت ایران بوده اما هنوز نمی‌تواند این موضوع را مشخص کند که این پهپاد، از سوی حزب‌الله لبنان به پرواز درآمده یا از سوی نیروهای سپاه قدس یا سایر شبه‌نظامیان شیعه حاضر در سوریه.


به گفته این منبع، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، همراه با هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعا ترکیه (میت) در روز 26 نوامبر (6آذر) به تهران سفر کرد. در این سفر «مسائل مربوط به داعش و مبارزه با تروریسم» مورد بحث قرار داده و همچنین یافته‌های مربوط به حمله به نظامیان ارتش ترکیه در شمال سوریه که در آن یک پهپاد ایرانی مشارکت داشته است، مورد گفت و گو قرار گرفته است.


با وجود این، چاووش اوغلو مذاکره درباره حمله هوایی به ارتش ترکیه را رد کرده است. او گفته: «در سفر ما به تهران چیزی درباره هواپیما انجام نشد. ما به آنجا رفتیم تا درباره کمک به یافتن راه‌های برقرای صلح در سوریه مذاکره کنیم. ما در این باره مذاکره کردیم که چگونه آتش بس می‌تواند به دست آمده و کمک‌های بشردوستانه به سوریه ارسال شود. ما این موضوع را بررسی کردیم اگر آتش بسی برقرار شود چه گام‌هایی باید برداشته شود اما این مذاکرات درباره پهپاد نبودند.»


در همین حال منابع روسی به وب‌سایت حریت گفته‌اند که در تماس تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با ولادمیر پوتین، همتای روس وی در روز 26 نوامبر (6آذر) دو طرف به این اجماع دست یافته‌اند که حمله به ارتش ترکیه از طریق یک پهپاد انجام شده است.


مسکو به آنکارا گفته که این پهپاد متعلق به آن‌ها نیست و ارتش سوریه نیز هرگز چنین هواپیماهایی ندارد. ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا نیز به اطلاع مسکو رسانده‌اند که این پهپاد متعلق به آن‌ها نبوده است.


منبع ارتش ترکیه گفته که «مشخص نیست این پهپاد به چه کسی تعلق دارد.»


چاووش اوغلو روز 3 دسامبر (13 آذر) به یک رسانه لبنانی گفته که روسیه «مستقیما این موضوع را رد نکرده که ممکن است ارتش سوریه در این حمله دست داشته باشد اما آن‌ها گفته‌اند که سوریه فاقد پهپاد است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب