دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1395 - 17:58
نگاهی به حضور هیات دانشگاه آزاد در کوالالامپور و ریاست حمید میرزاده بر هیات امنای انجمن آسایهل

حضور پررنگ دانشگاه آزاد اسلامی در آسایهل فرصتی برای جامعه علمی کشور

انجمن بین‌المللی موسسات جنوب شرق آسیا به عنوان یک سازمان غیردولتی در سال 1956 میلادی با هدف توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزشی در در منطقه جنوب شرق آسیا و در کشور تایلند تاسیس شد. سی و دومین اجلاس هیات امنای این انجمن امروز در مالزی پایان یافت و دکتر حمید میرزاده از دیروز و با انتخاب اعضا رئیس هیات امنای این انجمن است.
کد خبر : 140234

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انجمن مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (ASAIHL)، در سال ۱۹۵۶ به عنوان سازمانی غیردولتی در شهر بانکوک با سران هشت دانشگاه ایالتی در جنوب شرق آسیا تأسیس شد. فیلد مارشال پیبیول سونگ کرم، نخست وزیر تایلند، حامی این بنیاد بود و دبیرخانه آن را در تایلند راه‌اندازی کرد. دولت سونگ کرم تا زمانی که انجمن حامیان مالی دیگری پیدا کند کمک‌های مالی زیادی از این انجمن می‌کرد.


هدف این انجمن به صورت ویژه ترویج و توسعه مؤسسات، پرورش حس هویت منطقه‌ای، همکاری و ارتباط با دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته به تحقیق و آموزش است. هم‌چنین کمک به موسسات عضو انجمن برای تقویت خود و دست یافتن به تمایزی بین‌المللی در آموزش، پژوهش و خدمات عمومی از دیگر اهداف این انجمن است تا موسسات توانایی‌های خود را با دیگر نهادها و در کل منطقه به اشتراک بگذارند.


این انجمن قرار بود اتاق تبادل اطلاعات باشد و در ایجاد فرصت‌های بیشتر برای بحث درباره توسعه علمی، عمومی و دانشگاهی، کمک به مؤسسات عضو برای استخدام و جایگزینی اعضای هیات علمی و کارکنان، ایجاد فرصت‌های تبادل استاد و دانشجو، توسعه همکاری در پروژه‌های خاص و گرفتن خدمات مشاوره‌ای از مشاوران، تقویت روابط با نهادهای عضو بکوشد و تحولات و دستاوردهای متفاوتی را در میان مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا فراهم کند.


اهداف انجمن آسایهل


هدف این انجمن، کمک به اعضا برای تقویت بنیه علمی و پژوهشی آن‌هاست که این امر از طریق کمک متقابل و کسب وجهه‌ای متمایز در سطح بین‌الملل در آموزش، تحقیق و خدمات عمومی حاصل می ‌شود. ماهیت وجودی این انجمن، افزایش روند پیشرفت اعضا، ایجاد درک هویت منطقه‌ای و رابطه متقابل و پیوستگی با دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه آموزش و تحقیق است.


حمایت و تبادل بهترین تجربیات درباره نقش موسسات آموزش عالی در افزایش مهارت‌های جهانی، جمع آوری و پیشنهاد کارهای تحقیقاتی برای توسعه تحصیلات عالی منطقه‌ای، تلاش برای پیشرفت دانشگاه‌های عضو، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی، تبادل استاد و دانشجو با انعقاد قراردادهای همکاری بر پروژه‌های بخصوص، برگزاری دوره‌های آموزشی و علمی در دانشگاه‌های عضو و ارائه خدمات مشاوره‌ای به اعضا از جمله اهداف انجمن آسایهل است.


کنفرانس عمومی، هیات امنا، رئیس و دبیرکل و دبیرخانه که امور اجرایی آن، توسط دبیرخانه انجام می­‌شود، ساختار سازمانی این انجمن را تشکیل می‌دهند. از مهمترین وظایف کنفرانس عمومی می‌­توان به تعیین سیاست کلی و برنامه فعالیت‌های انجمن، تعیین اصول عضویت در آسایهل، تایید بودجه، انتخاب اعضای هیات امنا از جمله رئیس و دو نایب رئیس انجمن آسایهل و تایید اعضای جدید اشاره کرد.


هیات امنای این انجمن 17 عضو دارد که توسط اکثریت نمایندگان دارای صلاحیت و اعتبار موسسات عضو که در کنفرانس عمومی حضور دارند، انتخاب می شوند. مهمترین وظایف هیات امنا شامل تعیین دستور جلسه کنفرانس عمومی و بودجه ، کنترل و هدایت فعالیت های دبیر کل، انتخاب دبیر کل و خزانه دار و ارائه گزارش سالانه و مالی است.


پیوستن هشت دانشگاه از ایران به آسایهل


انجمن با آن که با عضویت دانشگاه‌های شرق آسیا کار خود را آغاز کرد حالا اعضایی دانشگاهی از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی، اقیانوسیه و حتی آمریکا دارد. در حال حاضر با مصوبه روز گذشته اجلاس ۲۰۱۶ آسایهل، ۲۳۶ دانشگاه و موسسه آموزشی از ۳۵ کشور مختلف عضو این انجمن هستند.


از ایران نیز ۹ دانشگاه عضو اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های آسیای جنوب شرقی یا آسایهل هستند که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌ امیرکبیر، شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه خوارزمی از جمله آنهایند.


عضویت در این انجمن می‌تواند فرصتی برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی باشد. همکاری‌هایی که با توجه به هدف‌گذاری خود دانشگاه‌ها انجام می‌شود و حتی از این تبادلات می‌توان برای گسترش آموزش به زبان فارسی در سراسر دنیا برای فارسی‌دوستان یا فارسی‌زبانان استفاده کرد.


انتقال ریاست هیات امنای آسایهل به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی


در سی و دومین اجلاس هیات امنای انجمن بین‌المللی دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا (آسایهل) که از دو روز پیش تا امروز در مالزی ادامه داشت هیاتی با ریاست دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم حضور داشت و میرزاده به عنوان رئیس هیات امنای این انجمن هم انتخاب شد.


حضور و ریاستی که علاوه بر معرفی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی بزرگ و دارای فرصت‌های بالقوه برای همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی علمی کشور فرصتی برای کشور باشد. حضور پررنگ دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس آن با توجه به این که سیاست‌های انجمن برای دو سال آینده در همایش‌های عمومی تعیین می‌شود فرصت‌ بزرگی برای جامعه علمی کشور و به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی است تا بتوانند در زمینه‌های مختلف همکاری‌های بین‌المللی را گسترش دهند. از جمله چنان که در سخنرانی حمید میرزاده در این همایش هم آمده است همکاری با دانشگاه ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی خارجی برای ارتقای رتبه دانشگاه، جذب و تبادل دانشجویان بین المللی و بهبود دیپلماسی علمی کشور از جمله این زمینه‌ها است. و البته افزایش پروژه‌های مشترک بین‌المللی، افزایش جذب دانشجویان خارجی و رشد علمی با استفاده از همکاری در تحقیقات را هم نباید نادیده گرفت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته