دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1395 - 12:12

افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش با نمره ناپلئونی

سهم وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه برای سال آینده 10 درصد افزایش یافته است اما به دلیل اینکه این وزارتخانه جزو پرمخاطب‌ترین و پرجمعیت‌ترین وزارتخانه‌های کشور است سهم عمده‌ای از این افزایش صرف پرداخت حقوق و مستمری می‌شود.
کد خبر : 140123

سارا امیری، گروه اجتماعی- یکشنبه (14 آذر) لایحه بودجه سال آینده از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، که بررسی در این لایجه نشان می‌دهد بودجه وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن 13 میلیون دانش آموزان و یک میلیون معلم و کادر اداری، 10 درصد افزایش یافته و از 286,244,667 (میلیون ریال) به 315,226,388 (میلیون ریال) رسیده است.در واقع بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۶، ۳۱ هزار و ۶۸۱ میلیارد و ۵۶۲ میلیون تومان است که در مقایسه با بودجه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی سال 95 حکایت از رشد حدود ۱۰ درصدی دارد.


افزایش سرانه دانش آموزی


سرانه دانش آموزی مجموع کل مبالغی است که دولت در طول یک سال برای یک دانش آموز هزینه می‌کند. این هزینه‌ شامل حقوق کادر آموزشی، هزینه احداث و تجهیز مدارس و تمامی امور مربوط به اداره مدارس است که در لایحه بودجه سال آینده کمک به تامین سرانه دانش آموزی 11 درصد افزایش داشته است.


افزایش 7 درصد سهم دانش آموزان مناطق محروم در لایحه بودجه


توسعه عدالت آموزشی و افزایش دسترسی دانش آموزانی که در مناطق محروم و کم برخوردار زندگی می‌کنند یکی از اهداف وزارت آموزش و پرورش است که در سند تحول آموزشی نیز به این موضوع توجه و تاکید شده است که خوشبختانه در لایحه بودجه سال آینده شاهد آن هستیم که برای یارانه دفترچه، تغذیه رایگان و امور رفاهی دانش آموزان مناطق محروم 754,900 میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده است که این مبلغ نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش یافته است.


دانش آموزان پرتحرک‌تر می‌شوند


مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش چندی پیش از افزایش چاقی و کاهش سواد حرکتی در دانش آموزان خبر داد و نسبت به شیوع این معضل هشدار داد که گویا صدای این هشدار به گوش دولت نیز رسیده است و بودجه فعالیت‌های تربیت بدنی و ارتقا سلامت دانش آموزان را 10 درصد افزایش داده است به گونه‌ای که بودجه از 1,000,000 میلیون ریال به 1,100,000 میلیون ریال رسیده است.


افزایش 10 درصد بودجه نوآموزان پیش دبستانی


توسعه مراکز پیش دبستانی با اولویت مناطق دو زبانه یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای امسال اعلام شده است که دولت برای تحقق این هدف 550,000 میلیون ریال بودجه در نظر گرفته است که این مبلغ نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.


بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد بودجه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تغییر بسیار اندک و ناچیز یک درصدی داشته است.


امید به تحقق وعده‌های نوسازی با افزایش بودجه


سازمان توسعه و نوسازی مدارس یکی از قسمت‌های مهم وزارت آموزش و پرورش است و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه نوسازی و ایمنی سازی مدارس، تامین و تجهیز امکانات آموزشی، تامین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس و ... را عهده‌دار است. این معاونت وعده‌های بسیاری را به دانش آموزان داده است که امید است با افزایش 11 درصد بودجه این قسمت در لایحه بودجه سال آینده و تخصیص به موقع آن دانش آموزان به وعده‌های این وزراتخانه دلگرم‌ شوند.


افزایش سهم نهضت سوادآموزی


کاهش نرخ بیسوادی و بهبود دسترسی افراد به سواد آموزشی پایه یکی از شاخص‌های مهمی است که نظام آموزشی هر کشور با آن مقایسه می‌شود. بر اساس آمار حاصل شده از سرشماری نفوس و مسکن سال 90، 3 میلیون و 456 هزار نفر در محدوده سنی 10 تا 49 سال فاقد مهارت‌های پایه سواد و یا بی‌سواد مطلق بودند که اکنون این آمار به یک میلیون و 112 هزار نفر رسیده است.


در لایجه بودجه سال آینده بودجه نهضت سواد آموزی 10 درصد افزایش یافته و مبلغ بودجه از میلیون ریال در سال 95 به 3,087,708 ریال برای سال آینده رسیده است که امیدواریم با تصویب لایجه بودجه و اختصاص به موقع آن اقدامات این وزارتخانه افزایش یابد.


کمبود بودجه مشکل دیرینه وزارت آموزش و پرورش


بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه بودجه وزارت آموزش و پرورش افزایش یافته اما به دلیل بالا بودن جمعیت فرهنگیان، بیشتر این بودجه صرف پرداخت حقوق و مستمری خواهد شد به گونه‌ای که از 315,226,388 میلیون ریال بودجه‌ای که برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده 298,900,478 میلیون ریال صرف پرداخت حقوق و مستمری می‌شود و تنها 16,325,910 میلیون ریال برای سایر مخارج باقی می‌ماند که این مساله موجب می‌شود این وزراتخانه با وجود افزایش بودجه با کمبود اعتبار دست وپنجه نرم کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته