دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1395 - 12:46

خسرو تهرانی: 16 آذر تبدیل به «تراژدی فانتزی» شده است/ سکوت دانشگاه نشانه خوبی نیست

یک استاد دانشگاه گفت: نباید فراموش کنیم که نقد دانشجو با نقد احزاب فرق می کند و این موضوع مهم را باید مسئولان متوجه بشوند که نقد دانشجو فقط در حد دانشجو است نه احزاب. نقد احزاب رسیدن به قدرت است آیا نقد دانشجو رسیدن به قدرت است؟ نقد دانشجو عمدتا مشفقانه، دلسوزانه و عدالتخواهانه است. ما نباید این نقش را از دانشگاه ها بگیرم که بخشی از دست اندرکاران تمایل به گرفتن آن دارند.
کد خبر : 140080

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، خسرو تهرانی در گفت و گو با جماران، در خصوص روز دانشجو گفت: دانشگاه های ما از سال 1320 فعالیت سیاسی پررنگی در جامعه داشتند که از جمله آن دفاع از عدالت بود.


وی ادامه داد: می توان گفت نقش دانشگاه در کشور در قامت دفاع از آزادی بوده است و همیشه روشن فکری دینی ما از دانشگاه ها آغاز می شود که این موضوع به خاطر نداشتن احزاب بود.


تهرانی تصریح کرد: به نظر من، ما هیچ وقت احزاب قوی در کشور نداشتیم، در حال حاضر هم ما نباید شور و شعف را از دانشگاه ها بگیرم و یاس ناامیدی را در فضای دانشگاه ها بکاریم.


وی ادامه داد: متاسفانه فضای دانشگاه رو به سمت ناامیدی و یاس است و دانشجویان نخبه ما یعنی آنها که درجه علمی بالایی دارند و می توانند مقاله هایی در سطح بین المللی بنویسد، میل به مهاجرت به خارج از کشور دارند. یعنی ما شور را از دانشگاه ها گرفتیم و یک فضای یاس و ناامیدی را در دانشگاه ها که فضای بسیار مهمی است را جایگزین کردیم.


این استاد دانشگاه افزود: وقتی دانشگاه رو به ناامیدی می رود دانشجو به خارج از کشور گرایش پیدا می کند که متاسفانه این موضوع بیشتر در بین دانشجوهای پسر بیشتر دیده می شود این امر باعث می شود تنزل علمی پیدا کنیم که یکی از بارزترین آن خرید پایان نامه ها و مقاله در خیابان های انقلاب است که باید فکر اساسی و جدی درباره این موضوع کرد.


تهرانی ادامه داد: نباید اجازه بدهیم این سرمایه های گرانقدر به راحتی از کشور خارج شوند.


او تصریح کرد: به نظرمن، در دانشگاه ها یک فضای افسردگی دیده می شود که اصلا مناسب و جالب نیست. ما نباید از فضای سکوت دانشگاه احساس رضایت و خوشحالی کنیم این سکوت نشانه خوبی نیست.


تهرانی گفت: این سکوت و بی نشاطی در دانشگاه ها باعث می شود که فضا به سمت برنامه های خیلی مبتذل در حد جشن های شادی سطحی مثل تقلید صدا و ... بروند. اگر دانشگاه نشاط داشته باشد به امنیت دانشگاه و بلکه کشور نیز کمک می کند.


وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری که نباید دانشگاه ها به سمتی گرایش پیدا کنند که سیاسی نباشد گفت: متاسفانه الان شاهد عکس این موضوع هستیم و به نظر من، افرادی دنبال این موضوع هستند که نمی خواهند دانشگاه ها به آن فضا گرایش پیدا کند. دانشگاه و دانشجو نیت و هدف قدرت ندارند بلکه آنها نقد می کنند.


تهرانی در پاسخ به این پرسش، مسئولان در این باره باید چه اقداماتی را انجام بدهند گفت: دست اندرکاران و مسئولین شورای انقلاب فرهنگی، مسئولین بالاتر از وزارت علوم و.... باید به انجمن های دانشجویی و گروه ها میدان بدهند. ما زمانی استبداد ستیزی در دانشگاه ها داشتیم ولی در حال حاضر 16 آذر تبدیل به تراژدی فانتزی شده است.


وی در پاسخ به این سوال، آیا در فانتزی شدن دانشگاه ها دولت نقش دارد؟ گفت: دولت هم در حد خودش نقش دارد؛ البته گروه های خارج از دولت هم نقش خاص خود را در این موضوع دارند؛ این موضوع را هم بگویم، متاسفانه وزارت علوم نقش اصلی و مهم خود را خوب بازی نکرده است.


تهرانی در پایان به جنبش دانشجویی در دانشگاه اشاره کرد گفت: فعلا بی رونق و کمرنگ است که همه عوامل و حاشیه ها دست به دست هم داده است تا جنبش انشجویی در سایه باشد که اصلا برای یک دانشگاه که فضای علمی است خوب نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب