دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1394 - 13:21
نوبخت در نشست خبری:

حذف یارانه برخی پردرآمدها کشف بعضی رسانه‌هاست/ دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد/ تلاش دولت رساندن لایحه احزاب به انتخابات 94 است

محمد باقرنوبخت در نشست خبری با خبرنگاران از اختصاص هزارو ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره خبرداد و گفت: این اعتبار برای تکمیل طرح‌های ناتمام و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران در نظر گرفته شده است.
کد خبر : 13992

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سخنگوی دولت افزود: هر ساله با توجه به اینکه در روزهای پایانی درآمد به خزانه واریز می‌شد فرصت کمی در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود که اعتبارات طرح‌ها را تخصیص دهد؛ از این رو دقت کافی برای در نظر گرفتن اعتبار برای طرح‌ها صورت نمی‌گرفت. خوشبختانه با اصلاح قانون، دولت می‌تواند تا پایان فروردین نسبت به معرفی طرح‌های ناتمام اقدام کند. با این شرایط از ماه نخست اعتبار طرح‌ها اختصاص یافته است.


سخنگوی دولت با اشاره به اجرای سیاست خروج از رکود تورمی تصریح کرد: در سال جاری از سه محل، سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران صورت می‌گیرد؛ اول اینکه در بودجه سال ۹۴، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت‌های دولتی و دستگاه‌ها برای طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.


نوبخت اضافه کرد: همچنین ۵ میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ سرمایه‌گذاری می‌شود و طبق قانون ۲۰ درصد از آن به صورت ریالی به صنعت و کشاورزی اختصاص می‌یابد.


وی ادامه داد: همچنین دولت پیشگام شد تا برای تقلیل هزینه‌های استفاده از سرمایه نرخ تسهیلات صندوق در آخرین جلسه هیئت امنا سود ۲۱ درصدی تسهیلات صندوق را در ۱۰ استان به ۱۲ درصد و در مابقی استان‌ها به ۱۶ درصد رساند، همچنین در بخش کشاورزی که سود تسهیلات ۱۶ درصد بود در ۱۰ استان به ۱۰ درصد و در مابقی به ۱۴ درصد رسید. همچنین ۴ میلیارد باقی مانده از آن ۵ میلیارد دلار با نرخ سود ۳/۵ درصد به متقاضیان اعطا خواهد شد.


سخنگوی دولت همچنین منبع سوم سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: از این محل، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که ۶۵ درصد آن یعنی به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش پرداخت خواهد شد. با این وجود امیدواریم در سال ۹۴، افزایش تولید کاهش نرخ بیکاری و کاهش تورم محقق شود.


هنوز هم حزبی بودن نامطلوب محسوب می‌شود/ حضور جهانگیری در جلسه کارگزاران چیز تازه‌ای نیست


نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه حزب کارگزاران اظهار کرد: واقعیت این است که هنوز احساس می‌شود که حزب یک مجموعه نامناسب و نامطلوب است و افتخار هر کسی این است که می‌گوید در هیچ حزبی عضویت نداشته است در صورتی که در اکثر کشورهای دنیا این تلقی درستی نیست و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات در احزاب صورت می‌گیرد.


وی اضافه کرد: حضور آقای جهانگیری در جلسه حزب کارگزاران، سخن نو و تازه‌ای نیست. ایشان از مدت‌ها پیش با این حزب همکاری داشته و اینکه در سال جدید دیداری با دوستان خود داشته باشد ایرادی ندارد و نباید این قدر مورد توجه قرار گیرد.


دولت قطعا به دنبال برگزاری انتخابات سالم است و آن را دنبال می‌کند


نوبخت گفت: هر یک از اعضای دولت سلیقه سیاسی خود را دارند و هر کدام پیش از این برای ایجاد سازو کار فعالیت قانونی احزاب تلاش می‌کردند. قطعا اینکه فردی در دولت بخواهد از امکانات دولتی به نفع حزبی استفاده کند خلاف قانون است ولی اینکه دولتی‌ها بخواهند در جلسه‌ای حضور یابند و این تلقی ایجاد شود که به خاطر حضور این افراد، دولت به حزب خاصی گرایش دارد، باز هم این تلقی نادرست است.


سخنگوی دولت گفت: حضور آقای جهانگیری و سایر اعضای دولت در احزابی که قبلا عضو بوده‌اند خلاف قانون نیست؛ نه آقای جهانگیری و نه هیچ یک از دولتی‌ها تصمیم ندارند از امکانات دولتی در احزاب مورد نظر خود استفاده کنند. دولت حتما به دنبال برگزاری انتخاباتی سالم است و این موضوع را دنبال خواهد کرد.


نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره حذف پنج گروه از یارانه‌بگیران گفت: با وجود اینکه مجلس قانون بودجه سال ۹۴ را با تأخیر به دولت تحویل داد، هنوز دولت نتوانسته است آیین‌نامه مربوط به تبصره ۲۰ این قانون را که درخصوص چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۴ است به تصویب برساند؛ از این رو هنوز مشخص نیست که چه کسانی حذف می‌شوند یا نمی‌شوند. از رسانه‌ها می‌خواهم که قبل از تصویب آیین‌نامه در جامعه استرس ایجاد نکنند. روز گذشته برخی از رسانه‌ها این کشف جدید خود را رسانه‌ای کردند، احساس می‌کنم این داستان هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.


به دنبال تقلیل هزینه مسکن مهر برای متقاضیان بوده‌ایم


سخنگوی دولت همچنین درباره نگرانی‌های مردم درباره تحویل مسکن مهر گفت: مسکن مهر با مشکلات عدیده از سوی دولت قبل به دستور کار این دولت اضافه شده است. ما خودمان را موظف می‌دانیم که این مشکل را حل کنیم؛ از این رو با اعطای تسهیلات هزار میلیارد تومانی که ۷۰۰ میلیارد تومان آن از طریق خزانه و ۳۰۰ میلیارد تومان آن از طریق منابع داخلی شرکت‌های آب و گاز و نیرو تأمین می‌شود، آب و برق و فاضلاب متقاضیان مسکن مهر را برقرار خواهیم کرد و با این اعتبار به دنبال تقلیل هزینه مسکن مهر برای متقاضیان بوده‌ایم.


وی همچنین از یک طرح حمایتی دیگر درخصوص مسکن با عنوان مسکن امید خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، سالانه باید ۳۰۰ هزار مسکن ایجاد شود و برای آن تسهیلات ارزان قیمت با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهیم کرد.


نوبخت افزود: در این خصوص جلساتی را با وزرای راه و تعاون برگزار کرده‌ایم تا برنامه‌ریزی لازم برای چگونگی اجرای این طرح صورت گیرد.


۴ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۲۰ به برنامه‌های اشتغال جوانان اختصاص می‌یابد


وی همچنین از اجرای طرح کمک به اشتغال جوانان گفت: ۴ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۲۰ در سال ۹۴ به برنامه‌های اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیل کرده اختصاص می‌یابد.


هیج برنامه‌ای برای حذف یارانه نان نداریم


نوبخت همچنین درباره حذف یارانه نان گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد و به‌‌ همان شیوه قبل عمل خواهد کرد، در این زمینه نانوایی‌های آزادپز برای تولید نان مورد انتظار مردم نیز فعال خواهند بود.


وی درباره سفر رئیس‌جمهوری به اندونزی و بحث درباره قیمت نفت در ذیل این سفر گفت: همواره سیاست دولت در این است که نسبت به تعادل‌بخشی قیمت نفت اقدام کند. دولت ارقام فعلی بازار نفت را ناشی از فشار سیاسی می‌داند و معتقد است که باید قیمت‌ها به شکل گذشته برگردند.


سخنگوی دولت درباره احتمال موافقت با افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت و نگرانی‌های مردم در این زمینه گفت: شورای رقابت یک شورای غیردولتی است؛ اما نمایندگان دولت در این شورا حضور دارند. دولت با هرگونه افزایش نامناسب قیمت خودرو مخالف است و از آن جلوگیری به عمل خواهد آورد، نمایندگان دولت در این شورا نیز نظرات دولت را ارائه خواهد داد.


حدود ۶۹۰ میلیارد تومان بعد از پرداخت حقوق فروردین به آموزش و پرورش پرداخت خواهیم کرد


وی در ادامه درباره اعتراضات پی در پی معلمان از حقوق و مزایای کاری‌شان تصریح کرد: در سال ۹۳ اعتبارات وزارت آموزش و پرورش ۱۸ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بود. دولت با وجود مشکلاتی که در تأمین بودجه سال ۹۳ داشت بودجه آموزش و پرورش را نه تنها به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت کرد بلکه ۱۰ درصد نیز به منابع آن افزود همچنین دولت در سال ۹۴، ۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته است و غیر از این اعتبار هزارو ۳۵۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴ نیز به آموزش و پرورش اعطا خواهد کرد. بودجه این طرح برای سال ۹۵ سه هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین در پی جلسه هفته گذشته با وزیر آموزش و پرورش، حدود ۶۹۰ میلیارد تومان بعد از پرداخت حقوق فروردین به آموزش و پرورش پرداخت خواهیم کرد که با این مبلغ بتواند حدود ۳۱۰ میلیارد تومان از مطالبات گذشته را پرداخت و ۳۸۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت بازنشستگان این وزارتخانه را تسویه کند.


بودجه آموزش و پرورش در سال جاری، 24 هزار میلیارد تومان شده است


نوبخت ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۰، ۱۲ هزار میلیارد تومان بود و این بودجه در سال جاری به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و این در شرایطی است که تعداد دانش آموزان و تعداد کارکنان وزارت آموزش و پرورش افزایش نیافته است، معلمان عزیز باید به این نکات توجه کنند و اجازه دهند که دولت برنامه‌های خود را در وزارت آموزش و پرورش عملیاتی کند.


سخنگوی دولت همچنین درباره اتفاقات فرودگاه جده گفت: ما با قاطعیت و جدیت در حال پیگیری این موضوع هستیم و تا نتیجه مطلوب حاصل نشود به تعلیق سفر عمره ادامه خواهیم داد.


وی درباره کاهش نرخ سود بانکی و نگرانی هدایت سرمایه‌های مردم به جاهای دیگر اظهار کرد: نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم هماهنگ باشد از آنجایی که نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نرخ سود بانکی نیز باید کاهش یابد. ما معتقدیم که باید به تولیدکنندگان کمک شود و بر این باور نیستیم که این اقدام باعث می‌شود پول به جاهای دیگر برود. اگر سرمایه‌های مردم به بخش مسکن نیز برود مورد تأیید ماست چرا که ما تسهیلات ارزان‌قیمت نیز برای ساخت مسکن اعطا خواهیم کرد که این امر باعث افزایش تولید و همچنین اشتغال در کشور می‌شود.


سخنگوی دولت درباره سفرهای استانی رئیس جمهوری گفت: از دولت قبل دو هزار و ۹۰۰ طرح ناتمام به ارزش ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده است، بخشی از این طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارد ولی بخشی که توجیه دارد می‌تواند به بخش غیردولتی واسپاری شود. همچنین دولت ۲۴۶ طرح ناتمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد را شناسایی کرد که در سفرهای رئیس جمهوری به استان‌ها این طرح‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و با تخصیص اعتبارات صد در صد به اتمام می‌رسد. دولت تمام این ۲۴۶ طرح ناتمام را در سال گذشته به اتمام رساند و همچنین ۸۹ طرح ناتمام که در سفرهای رئیس جمهوری مورد بررسی قرار گرفته بود نیز راه به اتمام رساند.


طرح‌های آزادراه و قطار قزوین به رشت در سال آینده بهره‌برداری می‌شود


وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به گیلان گفت: در این سفر، چند طرح مهم آزادراه قزوین به رشت و همچنین قطار قزوین به رشت مورد تاکید رئیس جمهوری قرار گرفت که بر این اساس این طرح‌ها در سال آینده به بهره برداری می‌رسد.








با موافقت مقام معظم رهبری ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی طی ۴ سال و هر سال ۲ میلیارد دلار برای طرح‌های مهار آب هزینه می‌شود. این دو میلیارد دلار در اختیار وزارت نیرو و کشاورزی قرار می‌گیرد و بر این اساس، این وزارتخانه‌ها درباره نحوه هزینه‌کرد این اعتبار‌ها اقدام خواهند کرد

نوبخت همچنین درباره لایحه احزاب و در نظر گرفتن منابع مالی احزاب برای حضور در انتخابات‌ها گفت: تلاش می‌کنیم که این طرح به موقع به مجلس ارائه شود تا بتوانیم بر اساس آن انتخابات سال آینده را برگزار کنیم.


سخنگوی دولت درخصوص ادامه مراودات اقتصادی ایران و چین گفت: بر اساس مراودات قبلی وزیر نفت به چین سفر کرد و بخشی از منابع برای استفاده در طرح‌ها و پروژه‌ها مورد توافق قرار گرفت در آینده‌ای نزدیک مقامات عالی‌رتبه چین و همچنین رئیس جمهور این کشور به تهران سفر خواهند کرد و درباره مراودات باقی مانده توافقات لازم صورت خواهد گرفت.


وی همچنین درباره جلسه معاون اول رئیس جمهوری با برخی از نمایندگان مجلس برای برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: از آنجایی که کشور در سال‌های اخیر با کاهش نزولات آسمانی مواجه بوده و این کاهش نزولات باعث کاهش منابع آبی در ایران شده است از این رو باید نگهداری آب‌های داخلی و مرزی مورد توجه قرار گیرد بر این اساس با موافقت مقام معظم رهبری ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی طی ۴ سال و هر سال ۲ میلیارد دلار برای طرح‌های مهار آب هزینه می‌شود. این دو میلیارد دلار در اختیار وزارت نیرو و کشاورزی قرار می‌گیرد و بر این اساس، این وزارتخانه‌ها درباره نحوه هزینه‌کرد این اعتبار‌ها اقدام خواهند کرد.


وی افزود: از آنجایی که منبع ارزی در حساب‌های خارجی ماست و ما از این حساب‌ها فقط برای تامین کالاهای اساسی و دارو می‌توانیم برداشت کنیم در جلسه‌ای با نمایندگان تصمیم گرفته شد که بر اساس یک دستورالعمل وزارت کشاورزی بتواند نسبت به ورود کالا‌ها و محصولات اساسی اقدام کند و این کالا‌ها را در داخل کشور به فروش برساند و منابع آن را برای طرح‌های مهار آب به دولت تحویل دهد از این رو تاکنون توانسته‌ایم ۳۳۰ میلیون دلار را به ریال تبدیل کنیم و به طرح‌های مذکور اختصاص دهیم این روند همچنان ادامه دارد و از آنجایی که نمی‌خواهیم شائبه‌ای مانند برداشت ۴/۱ میلیارد دلاری و همچنین موضوع ۶۵۰ میلیون یورویی به وجود آید این موضوع را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتیم تا شفاف سازی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب