دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1395 - 08:44

دانشجویان در روز دانشجو خطاب به رئیس جمهوری چه گفتند؟

مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران و با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد.
کد خبر : 139910

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، این مراسم امروز صبح ـ سه‌شنبه 16 آذرماه ـ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با حضور اساتید دانشگاه تهران و دانشجویان و مسئولان تشکل‌های دانشجویی آغاز شد.


محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، محمد فرهادی وزیر علوم، سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر ارشاد، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و سیدحسین هاشمی استاندار تهران و رضا فرجی‌دانا در مراسم حضور یافتند.


در ابتدای مراسم، محمود نیلی احمد‌آبادی رئیس دانشگاه تهران سخنرانی کرد. وی در سخنان خود از رئیس‌جمهوری به خاطر توجه به دانشگاه تشکر کرد.


پس از سخنان رئیس دانشگاه تهران‌، مجری برنامه یادی کرد از شهدای 16 آذر، شهدای هسته‌ای، بزرگان انقلاب همچون آیت‌الله طالقانی، شهید مصطفی چمران، دکتر علی شریعتی و دیگر شهدای دانشجو و اساتید بزرگ دانشگاه تهران.


سخنان مجری با تشویق‌های مکرر دانشجویان همراه بود. دانشجویان به احترام شهدای 16 آذر، شهدای هسته‌ای،‌ آیت‌الله طالقانی، شهید چمران و شریعتی کف زدند.


پس از اظهارات مجری، جلسه گفت‌وگوی نمایندگان طیف‌های مختلف دانشجویی و تشکل‌ها با رئیس‌جمهوری آغاز شد.


نماینده بسیج دانشجویی خطاب به روحانی: شما رئیس‌جمهوری خوبی نبودید


نخستین فرد به نمایندگی از بسیج دانشجویی به طرح سؤال پرداخت.


اقرلو نماینده بسیج دانشجویی در سخنان خود گفت: برجام حکایت پادشاه لختی شده که کسی جرأت نقدش را نداشت. آقای رئیس‌جمهور هواپیماهایی که خریدید به درد سفرهای اروپایی‌تان می‌خورد. امروز دانشگاه شبیه پادگان است.


وی همچنین خطاب به روحانی گفت: شما رئیس‌جمهوری خوبی نبودید چون انقلابی نبودید و به رابطه با مستکبران اصرار داشتید. شما با آمریکا مذاکره کردید و همه چیز را در سبد برجام قرار دادید. ما نسبت به وابستگی دولت‌تان به دیپلماسی هشدار داده بودیم.


نماینده نشریات دانشجویی نیز که به عنوان دومین نماینده دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت، اعلام کرد: ما خواهان اجرای قانون اساسی و به طور خاص فصل سوم آن که در دوران انتخابات وعده داده بودید،‌ هستیم.


وی همچنین با نام بردن از محصوران انتخابات 88، خواهان آزادی به کار بردن نام میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نشریات دانشجویی شد. نمی‌توانیم حتی نام رئیس‌جمهور دوره اصلاحات را ببریم.


این بخش از سخنان نماینده نشریات دانشجویی، با واکنش دانشجویان مواجه شد. جمعی از دانشجویان شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند و جمعی از دانشجویان هم با شعار «حصر باید بشکند» از سخنان وی حمایت کردند.


مرادی نماینده انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویی هم در سخنان خود اظهار کرد: سه سال از بهترین‌ سال‌هایی که می‌توانستید برای حل مشکلات کشور تلاش کنید، باتمام توان صرف انعقاد قراردادی کردید که مثل آب خوردن نقض شد. به نماد انرژی هسته‌ای پشت اسکناس پنج هزار تومانی هم رحم نکردید. مردم نمی‌خواهند رئیس‌جمهوری در مقام دفاع از مفسدان اقتصادی توجیه بتراشد و دزدی 8000 میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان را معوقه بانکی بنامد. وزیر دیگرتان هم که شما او را پدر صنعت خوانید الاحق و الانصاف به خوبی پدر صنعت را در آورده است. بدانید قطار دولت با صدقه حکومتی به راه خود ادامه نخواهد داد! از مردم عذرخواهی کنید از شما دفاع خواهیم کرد.


واکنش دانشجویان به موضوع رفع حصر


نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نیز در اظهاراتش گفت: سلام بر شما که سایه شوم جنگ و تحریم را از سر ملت ایران برداشتید. وی ادامه داد: خواهان برداشته شدن سایه فضای امنیتی از دانشگاه‌ها و همچنین رفع حصر شد که دانشجویانی شعار مرگ بر‌ فتنه‌گر سر دادند و دانشجویانی نیز با شعار درود بر خاتمی و سلام بر موسوی وی را حمایت کردند.


این دانشجو افزود: می‌گویند رفع حصر در اختیار شما نیست. امنیت دانشگاه که در اختیار شماست؛ دیگران مانع از سخنرانی‌ها می‌شوند و برای دانشجویان پرونده‌سازی کرده و آنها را احضار می‌کنند.


وی اضافه کرد: به جای برخورد سلیقگی با فساد، باید با فساد سیستمی و سازمان‌یافته برخورد جدی کرد.


نماینده اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد هم گفت: نتیجه انتخابات خرداد 92 یک نه بزرگ به افراط و تندروی بود. وی افزود: آقای روحانی شما را انقلابی نمی دانند لابد برای اینکه قهر 11 روزه نکردید!


اخگرپور نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز در مراسم روزدانشجو در حضور رئیس جمهوری گفت: آقای رئیس‌جمهوری چگونه دزد انقلاب را ذخیره انقلاب و پردخت یارانه را مصیبت عظمی نامیدید؟ سال دیگر نه سال 92 است نه 93 نه 94 و نه حتی 95؛ معلوم نیست دیگر رئیس‌جمهوری باشید.


نماینده یکی دیگر از تشکل‌‌ها نیز در سخنان خود اظهار کرد: وعده دادید آنها که اتوبوسی آمدند، می‌روند اما نشد. به نامه دانشجویان پاسخ ندادید. فضای امنیتی بر دانشگاه حاکم است و به اتحادیه‌های دانشجویی مجوز داده نمی‌شود. این‌ها آرای شما را متزلزل می‌کند. وی همچنین از فشارها برای عدم انتشار پیام 16 آذر سید محمد خاتمی سخن گفت.


نماینده انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه ارومیه نیز در سخنان خود اظهار کرد: کشور را در حال سقوط تحویل گرفتید و نجات دادید. کم‌لطفی است دستاوردهای بین‌المللی را نادیده بگیریم. سایه فشارهای امنیتی را از سر دانشگاه بردارید. عمل نکردن به بخشی از وعده های شما طرفدارانتان را دلسرد کرده است، لااقل شفاف بگویید چرا نمی‌توانید.


یکی از نمایندگان دانشجویان نیز گفت: من نماینده لبوفروشانم و کارت دانشجویی دارم. شما با صاحبان فیش‌های حقوقی نجومی چه کردید؟ با آنها که گفتند مسافران قطار بیمه‌اند چه کردید؟ ای کاش اشک شرم از چشمانتان جاری می‌شد. سیب و گلابی باغ برجام شما آفت زده. اینجا فهمیدم داستان عاشورا مقاومت بود نه مذاکره. کلیدتان را اشتباه چرخاندید. آقای روحانی خواستید بازی کنید اما قاعده را بلد نبودید. وی در پایان سخنان خود اعلام کرد که متن قانون اساسی و وصیت‌نامه امام را به رئیس‌جمهوری هدیه می‌دهد.


همچنین علیرضا فقیر نماینده اتحادیه جنبش عدالتخواه از روحانی پرسید آیا از شرمندگی نان‌آوران خانواده و از اوضاع رکود و بیکاری خبر دارید؟


در ادامه نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی اظهار کرد: گزارش تقلب‌های علمی که اخیر منتشر شد نمایانگر فاجعه در نظام علمی است. آقای رئیس جمهوری توضیح دهید در سه سال گذشته چه اتفاق مهمی برای بهبود نظام علمی کشور افتاده است؟


در پایان سؤالات و اظهارنظرهای دانشجویان، کلیپی حاوی صدای شجریان، تصاویر آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر علی شریعتی، پخش شد که دانشجویان با تشویق‌های مکرر نسبت به این تصاویر ابراز احساسات کردند.


پخش تصاویر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز با تشویق دانشجویان همراه شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته