دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1394 - 12:32
محمدرضا احمدی نیا*

جمهوری‌خواهان به دنبال تعبیر خواب حمله نظامی

فضای سیاسی داخلی ایالات‌متحده آمریکا همچنان دستخوش امواج متلاطم جنگ‌طلبی جمهوری‌خواهان این کشور است.
کد خبر : 13991

با گذشت نزدیک به 20 روز از اعلام تفاهم ایران و 1+5 بر سر چارچوب دستیابی به توافق هسته‌ای، بخشی از افراط‌گرایان دست‌راستی در آمریکا، هنوز هم در خواب حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران هستند و در اظهارات جنگ‌طلبانه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رقابت می‌کنند؛ اما بخش دیگری دیدگاه‌های خود را تعدیل کرده و در تعامل با روند دیپلماتیک و صلح‌جویانه جاری قرار گرفته‌اند.


در همین‌باره خبرنگار پایگاه اینترنتی- تحلیلی اینترسپت حین پوشش گردهمایی اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا در ایالت نیوهمپشایر، یک نظرسنجی از چهره‌های شناخته‌شده این حزب درباره نظرات تند سناتور تام کاتن انجام داده است که شکاف در ایده‌های اعضا را نمایان می‌کند. در این گزارش آمده است: سناتور تام کاتن از ایالت آرکانزاس پس از آن‌که رهبری یک تلاش نافرجام برای برهم زدن میز مذاکرات هسته‌ای با ایران را رهبری کرد، اوایل ماه جاری میلادی در اظهاراتی جنجالی مدعی شد که آمریکا می‌تواند با یک حمله هوایی محدود و چندروزه، توان هسته‌ای ایران را نابود کند. اظهاراتی که در میان خود جمهوری‌خواهان نیز در عین حمایت، مورد تردید قرار دارد.


سناتور تد کروز، از ایالت تگزاس در این‌باره گفت: «من مطمئن نیستم آن‌گونه که کاتن مگوید این حمله ظرف دو روز قابل انجام باشد اما حتی اگر یک هفته هم‌زمان ببرد، به‌نظر من با یک اقدام کوبنده هوایی امکان‌پذیر خواهد بود.» اما درحالی‌که این محکم‌ترین پشتیبانی است که کاتن در اختیار دارد، سرسخت‌ترین مخالفان درون‌حزبی او سناتور سرشناس، لیندزی گراهام از کارولینای جنوبی و کارلی فیورینا، مدیرعامل سابق شرکت HP هستند.








برخی جمهوری‌خواهان ضمن حمایت از نظر کاتن درباره حمله به ایران، این سخنان را نوعی حرف‌های ناگفته خود می‌دانند که کسی جرأت طرح آن‌را ندارد.

گراهام که نظری به‌شدت مخالف نظر کاتن دارد در این باره به اینترسپت گفت: «هرگونه عضویت آمریکا در هر اقدام نظامی علیه ایران مانند باز کردن درهای آخر‌الزمان است. آن‌ها متوانند تمام منافع ما در منطقه و جهان را تهدید کنند. اشتباه آقایان این است که بهترین نتیجه را شرح می‌دهند درحالی‌که باید بدترین وضعیت را در نظر بگیریم. ایران می‌تواند راه مواصلاتی تنگه هرمز را ببندد و این شرایط بسیار بدی ایجاد خواهد کرد.»


فیورینا نیز معتقد است که یک ائتلاف برای حمله هوایی به ایران ناکارآمد خواهد بود چون اساساً امکان دستیابی به بسیاری از تأسیسات هسته‌ای در عمق خاک ایران وجود ندارد و افزود: «شخصاً تحریم‌های یک‌جانبه را به هر نوع حمله نظامی ترجیح می‌دهم.» جان کاسیچ، فرماندار سابق اوهایو نیز دیگر جمهوری‌خواهی است که در این‌باره نظر مخالف دارد و توافق را غیرقابل‌پذیرش مداند اما معتقد است که هیچ هدفی با اقدام نظامی در ایران قابل‌دستیابی نیست.


بابی جیندال، فرماندار سابق لوئیزینا در کنار حمایت همه‌جانبه از نظر کاتن، در امکان دستیابی به اهداف نظامی اظهار تردید کرد و به‌دلیل دسترسی نداشتن به اطلاعات سری ارتشی دراین‌باره اظهارنظر نکرد اما جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، به‌شدت از کاتن حمایت کرد و گفت: «او کاملاً درست می‌گوید.»


برخی جمهوری‌خواهان نیز ضمن حمایت از نظر کاتن درباره حمله به ایران، این سخنان را نوعی حرف‌های ناگفته خود می‌دانند که کسی جرأت طرح آن‌را ندارد. در میان این افراد که اغلب به‌عنوان نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری در انتخابات 2016 از سوی حزب جمهوری‌خواه شناخته می‌شوند، کروز و گراهام نامه سناتورها به مقامات ایران را امضا کرده بودند و سناتور مارکو روبیو که نامزدی خود را اعلام کرده است و نامه مذکور را نیز امضا کرده بود، در این‌باره حاضر به اظهارنظر نشد.


منابع نظامی آمریکا طی 10 سال گذشته بارها طرح حمله نظامی محدود و سریع به ایران را بررسی کرده‌اند و براساس آنچه از گزارش‌های سری به بیرون درز کرده است، این منابع نیز هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران از جمله نیروگاه بوشهر را یک فاجعه با پیامدهای غیرقابل‌کنترل می‌دانند که ممکن است تا صدها هزار نفر تلفات داشته باشد و عملاً قابل‌اجرا نیست.


* روزنامه‌نگار


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته