دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1394 - 13:05
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد

برنامه‌های هفته کارگر از 5 تا 11 اردیبهشت اجرا می‌شود

قائم مقام وزیر کار برنامه‌های این وزارتخانه برای هفته کارگر را که از 5 تا 11 اردیبهشت ماه خواهد بود، تشریح کرد.
کد خبر : 13981

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست خبری صبح امروز (سه‌شنبه) با اشاره به نزدیک شدن روز جهانی کارگر و هفته کارگر گفت: یکی از ارکان اقتصاد هر کشور کارگران هستند. عوامل تولید نیز چهار رکن سرمایه، نیروی انسانی، مواد خام و مدیریت هستند.


او ادامه داد: در اسلام نیز به کار و کارگر توجه اساسی شده است. امام (ره) هم درباره کارگر تعبیر «خداوند هم کارگر است» را مطرح کردند. مقام معظم رهبری هم هر سال وقتی را اختصاص می‌دهند و کارگران را به حضور می‌پذیرند.


قائم مقام وزیر کار درباره برنامه‌های این وزارت‌خانه درباره هفته کارگر گفت: امسال هم طبق سنت هر ساله مراسمی از 5 تا 11 اردیبهشت ماه در کشور برگزار خواهد شد. بر اساس رسم هر سال برنامه‌های این هفته با حضور در مرقد امام (ره) شروع می‌شود. در روز اول هفته کار که به نام روز «کارگر، امام و شهدا» نام‌گذاری شده، علی ربیعی، وزیر کار، مسئولان وزارت‌خانه و نمایندگان تشکل‌ها بعد از نثار تاج گل به مرقد امام، به گلزار شهدای کارگر خواهند رفت. مشابه این مراسم در سرتاسر کشور توسط ادارات کل استان‌ها برگزار خواهد شد.


وی ادامه داد: سپس وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به قم سفر و با مراجع عالیقدر در این شهر دیدار می‌کند. روز دوم هفته کارگر نام «مهارت و تامین اجتماعی» را به خود گرفته است این نام‍‌گذاری به پاس بزرگداشت پیشکسوتان جامعه کارگری انجام شده است. در این روز وزیر کار از دو محلی که کارگران در آنها مشغول به کار هستند بازدید می‌کند. در این روز وزیر صنایع و معادن و وزیر جهاد و کشاورزی نیز به بازدیدهای مشابهی خواهند داشت.


فیروزآبادی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در این روز به پاس ترویج و بهبود آموزش و مهارت مراسمی را برگزار خواهد کرد که در آن سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، معصومه ابتکار و وزیر جهاد و کشاورزی نیز شرکت خواهند داشت. بعد از ظهر این روز هم جشنواره ورزش‌های همگانی در سالن ایران خودرو برگزار می‌شود. مشابه این مراسم در مراکز فنی و حرفه‌ای‌ سراسر کشور برگزار می‌شود.


او روز درباره برنامه‌های روزهای سوم و چهارم نیز گفت: دوشنبه 7 اردیبهشت به عنوان روز «کارگر، فرهنگ و امید اجتماعی» نام‌گذاری شده است. در این روز همایش ملی کار و تجلیل از چهره‌های ماندگار کار برگزار خواهد شد. البته این همایش در دو روز پشت سر هم برگزار می‌شود. علاوه بر این، جشنوراه فرهنگی-هنری کارگر ایرانی با کمک خانه سینما به منظور تجلیل از کارگردانان سینما که در آثارشان در جشنواره فیلم فجر گذشته به موضوع کارگران پرداخته شده تجلیل به عمل خواهد آمد. در ورز سه شنبه نیز از تعدادی از زنان نمونه کارگر توسط تشکل‌های کارگری زنان در سالن نگین سازمان تامین اجتماعی تجلیل به عمل خواهد آمد.


او ادامه داد: در این روز احتمالا رئیس جمهوری در جمع کارگران سخنرانی خواهد کرد و بر اساس سنت هر ساله کارگران نمونه کشور جایزه خود را از دست رئیس جمهوری دریافت می‌کنند. همچنین در این روز مانند سال گذشته مسابقه فوتسالی بین تیم منتخب کارگران و تیم هنرمندان برگزار می‌شود.


قائم مقام وزیر کار درباره روز پنجم و ششم هفته کارگر هم گفت: روز چهارشنبه به عنوان روز «ولایت و معنویت» نام‌گذاری شده است و در این روز نمایندگان تشکل‌های کارگری سراسر کشور و بعضی از کارگران واحدهای صنعتی تهران به حضور مقام معظم رهبری می‌روند. همچنین در این روز وزیر کار و معاونان به دیدار خانواده‌ شهدای کارگر خواهند رفت. روز پنجشنبه نیز که روز ششم هفته کارگر است به نام «کارگر، خلاقیت و اقتصاد مقاومتی» نام گرفته است. در این روز رئیس جمهوری ملاقاتی با خانواده‌های کارگری خواهد داشت.


فیروزآبادی درباره برنامه روز آخر هفته کارگر که با اول ماه می روز جهانی کارگر تقارن دارد، گفت: در روز جمعه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نماز جمعه تهران سخنرانی خواهد کرد انشاالله کارگران نیز در نماز جمعه تهران و شهرهای دیگر شرکت کنند.


او درباره دیگر برنامه‌های هفته کارگر نیز گفت: سازمان‌تامین اجتماعی نیز بنامه‌های مفصلی خواهد داشت. در این هفته 500 نفر از روسای تامین اجتماعی باید در اجتماع‌های کارگری شرکت کرده و قوانین کارگری و حقوق کارگران در زمنیه سازمان تامین اجتماعی را برای آنها تشریح کنند. همچنین در این هفته 200 تیم پزشکی به کارخانه‌ها رفته و به چکاپ پزشکی کارگران در حد مقدورات خواهند پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته