دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین واحدهای دانشگاهی در مناطق آزاد را دارد/ ایران جزو 10 کشور اول اعزام دانشجو به خارج است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بهمن امانی، دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد به روز دانشجو و رخداد 16 آذر اشاره کرد و گفت: «دانشجویان نبض جامعه هستند که باید همیشه تپنده باشند. آنها از دیرباز با مواضعی که اتخاذ کردند توانستند حرکت جامعه را اصلاح کنند. بنابراین ما وظیفه داریم یاد آنها را گرامی بداریم.»
او ادامه داد: «به مناسبت روز دانشجو و در نامهای که به مناطق آزاد ارسال شده، این روز در این مناطق با حضور دانشگاهها در مراسمی گرامی داشته خواهد شد. معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد مجری این برنامهها و مراسم برای روز دانشجو خواهد بود.»
امانی درباره وضعیت آموزش عالی در مناطق آزاد گفت: «7 منطقه آزاد در کشور وجود دارد که 73هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. این آمار قابلتوجه است. در گذشته چنین تشکیلاتی در مناطق آزاد وجود نداشت. این مناطق در گذشته با هدف اقتصادی و سیاسی ایجاد شده بودند، اما از سال گذشته با تشکیل شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد برنامهریزی برای جمعیت بزرگ دانشجویی این مناطق آغاز شد.»
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد افزود: «در حالحاضر 6 هزار و 334 دانشجو در 6 دانشگاه منطقه ارس، 30هزار و 682 دانشجو در 10 دانشگاه منطقه اروند، 5هزار و 819 دانشجو در 4 دانشگاه منطقه انزلی، 7هزار و 368 دانشجو در 4 دانشگاه منطقه چابهار، 10هزار و 103 دانشجو در 7 دانشگاه منطقه قشم و حدود 8هزار دانشجو در 5 دانشگاه منطقه کیش در حال تحصیل هستند. همچنین نزدیک به 5هزار دانشجو در 4 دانشگاه ماکو درس میخوانند و در مجموع 40 دانشگاه در این مناطق وجود دارد.»
امانی ادامه داد: «از 40 دانشگاه مناطق آزاد، 11 واحد دانشگاهی برای دانشگاه آزاد اسلامی است که با 40هزار دانشجو بیشترین واحدها را در این مناطق دارد. همچنین دانشگاه پیام نور با 8 واحد، 7 پردیس بینالمللی وزارت علوم، 4 واحد علمی – کاربردی، 2 پردیس وزارت بهداشت، 4 واحد غیرانتفاعی، یک واحد فنی – حرفهای، یک واحد نفت آبادان و 2 دانشگاه منطقه آزاد چابهار و قشم در مناطق آزاد وجود دارد که این موضوع تنوع دانشگاهی این مناطق را میرساند.»
او به نگاه متفاوت در حوزه آموزش عالی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: «باید به مناطق آزاد در آموزش عالی متفاوت از باقی مناطق نگاه کنیم. مناطق آزاد یک ماموریت ویژه دارند که باید به آن توجه شود.»
امانی به آمار دانشجویان مهاجر در دنیا اشاره کرد و گفت: «طبق آماری که یونسکو منتشر کرده است، تعداد کل دانشجویان مهاجر در دنیا 5میلیون نفر است که پیشبینی میشود این جمعیت تا سال 2020 به 7 میلیون نفر افزایش پیدا کند. اکثریت این جمعیت در 10 کشور برتر مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، استرالیا، آلمان و روسیه تحصیل میکنند، اما متاسفانه ایران جزو 10 کشور اول اعزام دانشجو به خارج است. در حالحاضر 51 هزار و 600 نفر ایرانی به خارج از کشور برای تحصیل مهاجرت کردند، چیزی معادل دانشجویانی که در مناطق آزاد درس میخوانند.»
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد افزود: «در صورتی که کشوری مانند بحرین با وجود جغرافیای بسیار کمی که دارد یا امارات متحده عربی در جذب دانشجو بسیار فعال هستند، امروز تنها منطقه آزاد علمی دنیا در دبی تشکیل شده و قصد دارد استعدادهای منطقه را تربیت و جذب کند.»
او به شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: «این شورا برای سامانبخشی آموزش عالی و دانشگاهها در این مناطق تشکیل شده است. این شورا به صورت مرکزی در تهران و به صورت شورای کاربردی در مناطق برگزار میشود. خوشبختانه مجوز از وزارتخانههای مختلف برای ارتقای کیفیت آموزشی در مناطق آزاد و جذب دانشجوی ایرانی و خارجی کسب شده، همچنین با شورای عالی امنیت ملی نیز برای اخذ مجوزها و رفع موانع هماهنگی ایجاد شده است.»
امانی گفت: «شورا با کمک دکتر ترکان و دکتر زم در حال رفع مشکلات از پیشروی آموزش عالی مناطق آزاد است که برای این موضوع شیوهنامه یازدهگانهای نیز تدوین شده که برای اداره دانشگاههای مناطق آزاد به آنها ابلاغ شده است.»
واحدهای دانشگاه آزاد در مناطق آزاد زیرنظر مدیریت تخصصی هر واحد اداره خواهند شد
امانی درباره واحدهای دانشگاه آزاد در مناطق آزاد گفت: «در گذشته دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد زیرنظر هیات امنای استان خودشان اداره میشدند، اما با تصمیمی که به تازگی مصوب شده است، اداره این دانشگاهها از هیات امنای این استانی منفک شده و زیرنظر مدیریت تخصصی واحد با هماهنگی دکتر ترکان و دکتر حمید میرزاده اداره میشود.»
او به اهداف شورای راهبردی آموزش عالی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: «هدف ما ارتقای آموزش عالی در مناطق آزاد است. ما میخواهیم از تکرار برنامههای گذشته جلوگیری کنیم و آموزش عالی به بومیان را در اولویت قرار دادیم. همچنین قصد داریم از نخبگان برای مشکلات مناطق آزاد استفاده کنیم.»
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد افزود: «یکی دیگر از اهداف ما کاهش آمار دانشجویان ایرانی مهاجر و جذب آنها در مناطق آزاد است. از طرفی جذب دانشجویان خارجی در دستور کار قرار دارد.»
امانی ادامه داد: «دو جلسه شورای تخصصی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز با حضور فعال دکتر میرزاده، دکتر ترکان و دکتر زم برگزار شده است که یکی از دستاوردهای آن اختصاصی کردن کنکور واحدهای بینالمللی مناطق آزاد در دانشگاه آزاد اسلامی بود که مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی جدا از کنکور سراسری آزمونی برای واحدهای بینالمللی مناطق آزاد در نظر بگیرد. همچنین این دانشگاه فراخوان داده که استادان مجرب و مسلط به زبان انگلیسی با حقوق و مزایای بهتر به مناطق آزاد منتقل شوند.»
منطقه ارس رتبه اول آموزش عالی مناطق آزاد را دارد
او درباره تعامل بین دانشگاه و مناطق آزاد گفت: «خوشبختانه گفتوگوی خوبی بین دانشگاه و مناطق آزاد ایجاد شده و همکاری بین آنها شکل گرفته، به طور مثال دانشجویان تحصیلات تکمیلی میتوانند در پایاننامههای خود به مسائل و مشکلات مناطق آزاد بپردازند. همچنین مسئولان دانشگاهها میتوانند با دانشگاههای کشورهای همسایه تعامل خوبی برقرار کنند. ما میخواهیم از نیروی انسانی و استادان مجرب در این مناطق استفاده کنیم که در همین راستا اولین نشست رؤسای دانشگاههای مناطق آزاد را در شهریور امسال برگزار کردیم. در این جلسه از وزارتخانههای مختلف و رؤسای همه دانشگاههای مناطق آزاد حضور داشتند که تصمیمات خوبی اتخاذ شد.»
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد درباره شیوهنامه چگونگی تبدیل و ارتقای وضعیت دانشگاههای مناطق آزاد گفت: «راهاندازی رشتههای متناسب با این مناطق، ایجاد رشتههای تخصصی برای هر واحد، تغییر سرفصلها با نگاه به سیستمهای بینالمللی آموزشی، استفاده از مدیران مسلط به زبان انگلیسی و زبان کشورهای همسایه، تدریس دروس تخصصی به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی، عضویت دانشگاهها در یکی از سازمانهای بینالمللی، ارتقای وبسایت دانشگاهها برای دسترسی آسان به همه اطلاعات تحصیلی و زندگی در مناطق آزاد، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی، استانداردسازی نسبت تعداد دانشجو به استاد و ارتقای توانایی علمی از جمله بندهای این شیوهنامه است.»
امانی گفت: «این شیوهنامه با توجه به بند 11 اقتصاد مقاومتی برای انتقال فناوری، گسترش تولید، صادرات کالا و خدمات و همچنین تامین منابع مالی از خارج کشور برای مناطق آزاد تدوین شده است.»
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد به دو تبصره برنامه 5 ساله ششم اشاره کرد و گفت: «اقتصاد دانشبنیان، افزایش بهرهوری، تنظیم متقابل تحصیل و اشتغال، گسترش ارتباط علمی با مراکز آموزشی و تحقیقاتی بینالمللی و ایجاد نمایندگی دانشگاههای معتبر خارجی در مناطق آزاد، از جمله مواردی است که در شیوهنامه دیده شده است.»
او اهداف آموزش عالی در مناطق آزاد را برشمرد و گفت: «اجرای شیوهنامه، هماهنگی بین واحدهای دانشگاهی، هماهنگی در اجرای تبلیغات داخلی و خارجی و برگزاری کنفرانسهای بینالمللی از اهداف آموزش عالی در مناطق آزاد است. ما قصد داریم با سرمایهگذاری بر روی محصولات ویژه در مناطق، اقتصاد دانشبنیان را نیز فعال کنیم.»
امانی افزود: «با توسعه رشتههایی که مرتبط با برنج و زیتون در منطقه انزلی، نخل و خرما در اروند، سیب و انگور در ارس، انبه و موز در چابهار، آبزیان، دریا و ساحل در قشم، گردشگری حلال در کیش و هندوانه و آفتابگردان در ماکو هستند، این محصولات را به سمت تجاریسازی دانشبنیان ببریم.»
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد گفت: «ظرفیتهای زیادی در مناطق آزاد وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم. این مناطق نه تنها قطب تجاری و سیاسی هستند، بلکه میتوانند قطب علمی هم باشند.»
او درباره رفع موانع آموزشی در مناطق آزاد گفت: «دانشگاهها باید ماموریت ملی داشته باشند، نه منطقهای. ما باید به همه مسائل فرابخشی نگاه کنیم؛ متاسفانه در ایران همهچیز به صورت بخشی و منطقهای است. در صورتی که باید این رویکرد را عوض کرد.»
امانی در پایان گفت: «برای جذب دانشجوی خارجی برنامهریزیهای مفصلی انجام دادیم. ما نباید از دانشجویان خارجی بترسیم. با ورود دانشجویان خارجی منابع مالی تامین میشود و گردشگری علمی ایجاد خواهد شد. شیوهنامهها و مقررات در این زمینه اصلاح شده و آینده خوبی در پیش داریم.»
انتهای پیام/