دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1395 - 19:20
در مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی

داوری اردکانی: به فلسفه و حکمت دکتر احمدی ادای احترام می‌کنم/ ایشان محصول فلسفه است

مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی بعدازظهر امروز در دانشگاه تربیت‌مدرس با حضور دکتر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد و دکتر رضا داوری اردکانی برگزار شد.
کد خبر : 139541

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر رضا داوری اردکانی در این مراسم به آیات قرآن اشاره کرد و گفت: در دیدارهای متعددی که با دکتر احمدی داشتم، همه فضائل را با او تجربه کردم. آموزش در دو مقوله با واسطه و بی‌واسطه وجود دارد. آموزش بی‌واسطه چشمه‌ای است در وجود انسان‌ها که برخی استادان از جمله دکتر احمدی می‌توانند این چشمه را جوشان کنند. ما اهالی فلسفه کارمان آموختن علم فلسفه است. این علم لازم است اما مستقیما به کار نمی‌آید. مردم هم همین فکر را می‌کنند زیرا از ظاهر آن بهره‌ای نمی‌برند، اما فلسفه به صورت علم باید در جان اثر کند، در غیر این صورت سودی نخواهد داشت.


او ادامه داد: فلسفه به کار فضل می‌آید، اما نباید به همین حکم بسنده کرد. هرچه در جهان است یک ظاهر و یک باطن دارد. ما عادت کردیم همه‌چیز را در یک سطح ببینیم و فکر می‌کنیم فلسفه مستقیما به دردمان نمی‌خورد، بلکه در عمل و اراده وقتی به جان‌مان نشست، از آن استفاده می‌کنیم اما متاسفانه امروز فلسفه را تعارف می‌کنیم زیرا لفظ پرهیبتی دارد و این هیبت نیز دوگانه است.


اردکانی افزود: ذات فلسفه دوچهره بودن آن است و فلسفه علم صرف به کار نمی‌آید. این علم باید به جان بنشیند. دکتر احمدی محصول فلسفه است و او یکی از آثار فلسفه می‌تواند باشد. احمدی 30 سال با علامه طباطبایی همدم و همراه بود و تاثیر زیادی از علامه طباطبایی در عمل او به جا گذاشته شده است؛ بنابراین این همین تاثیر جان است.


او ضمن قدردانی از مسئولان دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: ما وظیفه داریم از بزرگان علم خود تجلیل کنیم. بنده به علم و فضل احمدی ادای احترام می‌کنم. من به فلسفه، حکمت و دانایی دکتر احمدی که پاسدار همه اینهاست احترام می‌گذارم و باعث افتخار من است که حدود 50 سال در خدمت او هستم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته