دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1394 - 11:51

اسپوتنیک: راه مبادلات تسلیحاتی بین‌المللی برای ایران هموار می‌شود

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که لغو تحریم‌های ایران راه را برای مبادلات تسلیحاتی هموار می‌کند.
کد خبر : 13939

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت:‌با چارچوب توافق به‌دست آمده جهت لغو تحریم‌های ایران، تهران اکنون به سلاح‌های نظامی بیشتری تجهیز می‌شود و این در حالی‌است که کشورهای عربی همسایه آن، به دقت این روند را دنبال می‌کنند.


پس از آنکه قدرت‌های جهانی و ایران در اوایل ماه جاری میلادی به یک چارچوب سیاسی دست یافتند، روسیه نیز چند روز پیش اعلام کرد تحریم فروش سامانه موشکی خود به ایران را لغو می‌کند و آماده فروش سامانه موشکی به ایران است.


قراردادی که در سال 2007 بین ایران و روسیه جهت تحویل سامانه‌های موشکی دفاعی منعقد شده‌ بود، در سال 2010 ممنوع اعلام شد.


اعلام لغو این تحریم با انتقاد آمریکا و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس مواجه شد که مدعی اند اتخاذ چنین تصمیمی هنوز زود بود زیرا راه ایران را برای راه یافتن به معاملات تسلیحاتی دیگر نیز باز می‌کند.


این در حالی است که چین از دهه 1980 به فراهم نمودن تجهیزات نظامی برای ایران مبادرت ورزیده اگرچه حجم این مبادلات با ورود به هزاره سوم کاهش یافت. اما طبق اعلام اتاق بازرگانی مشترک ایران-چین، اکنون پکن قصد دارد میزان مبادلات سالیانه خود با ایران را از 52 میلیارد دلار در سال به 60 میلیارد دلار افزایش دهد.


همچنین گفته می‌شود رئیس‌جمهور چین، «شی جین پینگ» قرار است در آینده‌ای نزدیک به تهران سفر کند.


به گفته یک مقام ارشد در موسسه مطالعات بین‌الملل سنگاپور، «فروش تسلیحات چینی به ایران از سال 2000 کاهش چشمگیری داشته‌است». وی می‌گوید: «من فکر می‌کنم این امر به دلیل آن است که چین قصد دارد سلطه اقتصادی خود در سطح جهان را افزایش دهد و همچنین قصد دارد رضایت اسرائیل را به عنوان یک فراهم‌آورنده تکنولوژی نظامی برای این کشور به خود جلب کند و شاید قصد دارد رضایت کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز به خود جلب کند».




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته