دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیته داوران در گفت‌وگو با آنا؛

ترکی مشکلی برای قضاوت در لیگ ایران ندارد/ برانکو رفتارحرفه‌ای داشته باشد/ امروز 7 داور و 9 کمک‌ داور الیت داریم

رئیس کمیته داوران گفت:در صورتی که AFC هم اعلام کند که محسن ترکی حق قضاوت در بازی‌های بین‌المللی را ندارد باز هم تشخیص اینکه ترکی در لیگ ما قضاوت کند برعهده کمیته داوران فدراسیون فوتبال است که به ترکی اجازه قضاوت بدهد یا نه.
کد خبر : 139360

فریدون اصفهانیان درباره اتفاقاتی که برای محسن ترکی رخ داده و او در تست آمادگی جسمی AFC رد شده‌ است، به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «هنوز گزارشی به دست ما از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نرسیده که دال بر آن باشد که محسن ترکی اجازه قضاوت در رقابت‌های لیگ برتر را ندارد. همچنین از سوی دپارتمان داوری هم به ما گزارش مبنی بر تخلفی ارائه نشده که ما بخواهیم درباره این موضوع مهم بررسی‌های لازم را انجام دهیم.»


او درخصوص اینکه اگر گزارشی برسد که این موضوع را ثابت کند، این داور با قضاوت خود کار غیرقانونی انجام داده است یا نه، بیان کرد: «اصلا تخلفی صورت نگرفته و تمامی قضاوت‌های محسن ترکی درست بوده است. ما باید نامه‌ای داشته باشیم که براساس آن مانع قضاوت محسن ترکی شویم. الان تمامی داورانی که در کلاس‌های مختلف ما شرکت می‌کنند بعد از 10 تا 15 روز گزارش عملکرد آنها به ما ابلاغ می‌شود تا بتوانیم بهترین تصمیم را درباره آنها بگیریم.»


رئیس کمیته داوران خاطرنشان کرد: «در صورتی که AFC هم اعلام کند که محسن ترکی حق قضاوت در بازی‌های بین‌المللی را ندارد باز هم تشخیص اینکه ترکی در لیگ ما قضاوت کند برعهده کمیته داوران فدراسیون فوتبال است که به ترکی اجازه قضاوت بدهد یا نه. ما این اجازه را داریم که داوران خود را براساس تست‌هایی که خودمان می‌گیریم انتخاب کنیم.»


اصفهانیان درباره اتفاقات تلخی که در لیگ دسته سوم رخ داد و تماشاگران شهرداری آستارا در اعتراض به تصمیم جنجالی داور، مربی و بازیکنان عمران ساری را کتک زدند، عنوان کرد: «متاسفانه این اتفاقات در فوتبال ما طبیعی است. وقتی در لیگ برتر شاهد این هستیم که مربیان دو تیم مطرح به جان یکدیگر می‌افتند و همدیگر را کتک می‌زنند، به طور حتم باید انتظار این را داشته باشیم که مربیان تیم‌های رده‌های پایین‌تر این چنین دچار مشکل شوند. فرض را بر این می‌گیریم که داور به اشتباه سوت زد و نتیجه را تغییر داد. وظیفه رسیدگی به اشتباه داور که تماشاگران نیستند. ما فیلم بازی را بازبینی می‌کنیم و بعد از گرفتن گزارش ناظر بازی رای نهایی را صادر می‌کنیم.»


او خاطرنشان کرد: «همه تیم‌ها می‌توانند از روانشناس در تیم خود استفاده کنند. داور هم یک انسان است و جایزالخطاست. ما که نباید خودمان بخواهیم به اشتباه داور رسیدگی کنیم.»


رئیس کمیته داوران درباره عملکرد کامرانی‌فر در دپارتمان داوری اظهارکرد: «کامرانی‌فر داور بین‌المللی ما بوده که در جام‌جهانی قضاوت کرده و همواره موفق از زمین خارج شده است. او دارد زحمت خودش را می‌کشد و ایده‌هایی که ما داریم را عملیاتی می‌کند. فراموش نکنیم که روزی ما یک داور الیت به نام علیرضا فغانی داشتیم و امروز 7 داور و 9 کمک‌داور الیت داریم. این موضوع بیانگر پیشرفت خوب ما و جوانگرایی مناسبی است که انجام داده‌ایم است.»


او افزود: «ما تصمیم گرفته‌ایم که بعد از این در بازی‌های مهم از 6 داور استفاده کنیم. این اقدام آزمایشی کاملا مطابق کشورهای پیشرفته‌ است. این روش میزان اشتباهات داوران در محوطه جریمه را به شدت کاهش می‌دهد. الان بودجه لازم را نداریم وگرنه این کار را در تمامی رقابت‌های لیگ عملیاتی می‌کردیم.»


اصفهانیان در واکنش به اظهارات برانکو ایوانکوویچ که اعلام کرده بود تیمش در بازی با ماشین‌سازی از اشتباهات داوری لطمه خورده است، تصریح کرد: «انتظار من از مربیان بزرگی چون برانکو این است که عجولانه درباره صحنه‌‌های مشکوک دیدار با ماشین‌سازی اظهارنظر نکند. بهتر است او رفتار حرفه‌ای داشته باشد و پس از بازبینی فیلم بازی نظرش را اعلام کند تا دچار اشتباهی نشود. خود من زمانی که قضاوت می‌کردم در یکی از صحنه‌ها یک صحنه مشکوک را خطا نگرفتم. یکی از بزرگان آن زمان فوتبال ما گفت اگر این صحنه خطا نبود من برای همیشه فوتبال را ترک می‌کنم. او وقتی فیلم بازی را دید، خودش به من زنگ زد و گفت اشتباه کرده است. بهتر است تیم‌های لیگ برتری اعتراضات خود را از طریق مجاری قانونی و با ارسال نامه انجام دهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته