دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1395 - 09:09
در گفت‌و‌گو با آنا؛

احمد صافی: کاراته برای روزهای سخت وزارت ورزش است/ دانشگاه آزاد در لیگ امسال کار سختی پیش رو دارد

عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته گفت: متاسفانه وزارت ورزش آنطور که لازم است به کاراته بها نمی‌دهد و این رشته تنها برای روزهای سخت است و هر زمانی که از مسابقات قهرمانی آسیا حرفی به میان می‌آید نام کاراته بر سر زبان ها می‌افتد.
کد خبر : 138866

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، درست شش ماه پیش بود که طباطبایی سرپرست فدراسیون کاراته از ناملایمتی روسای فدراسیون کاراته به رشته کاتا خبر داد و همه علاقمندان به این رشته را امیدوار کرد که روزهای بلاتکلیفی کاتای ایران به پایان می رسید و این رشته زود از تصور همگان سر و سامان می گیرد.


طباطبایی در اولین اقدام شورای راهبردی کاتای کاراته را برای تحول در این بخش ایجاد کرد و همه امیدوار بودند که این رشته دیگر مانند سال‌های گذشته دستخوش نامهربانی ها نمی‌شود و با انتخاب شورای راهبردی در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد قابل قبولی کسب خواهد کرد اما شکست در مسابقات آسیایی باز هم نفس کاتای ایران را به شماره انداخت. فدراسیون کاراته نزدیک به یک سال و دو ماه است که با سرپرست اداره می شود و حالا در این شرایط لازم است که وزارت ورزش و جوانان کمی بیشتر به فکر باشند و برای این فدراسیون بدون رئیس به فکر تشکیل انتخابات باشد.


احمد صافی عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره نتایج کاروان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: «پانزدهمین دوره این رقابت‌ها در اندونزی برگزار شد و من از نزدیک این مسابقات را تماشا کردم و به این نتیجه رسیدم که کاراته ژاپن با دیگر کشورهای آسیایی بسیار تفاوت دارد. در این رقابت‌ها 36 مدال توزیع شد که کشور ژاپن 20 مدال آن را تصاحب کرد و تنها سهم ایران 6 مدال بود که این موضوع نشان می‌دهد کاراته ایران برای جهانی شدن و جهانی ماندن راه بسیار طولانی در پیش دارد.»


وی افزود: «البته کاراته ایران در بخش بزرگسالان بسیار خوب کار کرد و این نشان می‌دهد ما در رده بزرگسالان پیشرفت قابل قبولی داشتیم اما در رده نوجوانان و جوانان به نظرم زنگ خطر برای کاراته ایران به‌خصوص کاتای ایران به صدا درآمده است. در رقابت‌های قهرمانی آسیا کاتای ایران ناکام بزرگ بود چرا که کشورهای مانند عربستان، ویتنام، قزاقستان، ازبکستان، چین، هنگ کنگ، کره جنوبی و حتی تایلند گام‌های بیشتری را برای پیشرفت خود برداشته و خواهند برداشت. تیم اعزامی ایران در مجموع عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد که با ارزش است ولی از سوی دیگر نگران کننده است چرا که خیلی از کشورها در حال سرمایه گذاری و تلاش فراوان در حال نزدیک شدن به کاراته ایران هستند و اگر ما درست سازماندهی نشویم قطعا در آینده به مشکل خواهیم خورد.»


عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته در پاسخ به اینکه این ناکامی به دلیل وجود سرپرست در فدراسیون کاراته است؛ اظهار کرد: «حضور سرپرست به مدت طولانی نکات مثبت و منفی بسیار زیادی داشت. کاراته ایران در مسابقات جهانی در رده بزرگسالان واقعاً عملکرد قابل قبولی به دست آورد و توانست موفق ظاهر شود و با حضور سرپرست حواشی کمتر شد اما مهمترین ایراد کاراته این است که اسیر خودزنی‌هاست و ما باید در فدراسیون به یک ثبات برسیم. عملکرد طباطبایی به عنوان یک سرپرست بسیار قابل قبول بود و من به او نمره قبولی می‌دهم. او برای رشته کاتا شورای راهبردی انتخاب کرد و آن‌ها بهترین فرصت را داشتند تا این رشته را سر و سامان بدهند.»


صافی با اشاره به اینکه شورای راهبردی از این فرصت استفاده نکرد، عنوان کرد: «به نظرم مشکل اصلی مربیان هستند ما باید شرایطی فراهم کنیم که مربیان کاتای ایران با فوت و فن به روز دنیا آشنا شوند و آن را به کاراته‌کاها انتقال دهند. در حال حاضر کاتای ایران نه فلسفه کشورهای شرقی و نه قدرت عمل و سرعت کشورهای غربی را دارد و مابین این دو قرار گرفته است بنابراین باید با به کار گیری مربیان به روز و آشنا به فوت و فن رشته کاتا مسیر رشد و پیشرفت این رشته را فراهم کنیم.»


وی با تاکید بر اینکه وزارت ورزش باید برای کاراته فکر اساسی کند، عنوان کرد: «متاسفانه وزارت ورزش آنطور که لازم است به کاراته بها نمی‌دهد و این رشته تنها برای روزهای سخت است و هر زمانی که از مسابقات قهرمانی آسیا حرفی به میان می آید نام کاراته بر سر زبان‌ها می‌افتد. در حال حاضر این رشته المپیکی شده و سرپرست هم تا حدودی وظایف و اختیارات دارد بنابراین باید هر چه سریعتر وضعیت رئیس فدراسیون و انتخابات این رشته مشخص شود.»


صافی که هدایت تیم کاراته دانشگاه آزاد را هم بر عهده دارد درباره رقابت های لیگ برترو وضعیت این تیم خاطرنشان کرد: «تیم دانشگاه آزاد امسال در رقابت های لیگ برتر کار سختی را پیش رو دارد. در این چندسال دانشگاه آزاد از کاراته بسیار حمایت کرده است. امسال هم ما چند کاراته‌کا کومیته در تیممان داریم که همگی از بهترین ها هستند بنابراین تیم های دیگر با انگیزه جلوی ما ظاهر می‌شوند و کار سختی خواهیم داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته