دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1395 - 11:38

کاخ سفید: احتمال امضا نکردن طرح تمدید تحریم‌های ایران همچنان وجود دارد

در حالی که خبرگزاری رویترز روز گذشته در خبری اعلام کرده بود اوباما قانون تمدید تحریم‌های ایران را امضا خواهد کرد، کاخ سفید همچنان امکان وتوی این قانون از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا را مطرح کرده است.
کد خبر : 138607

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بر اساس اخبار منتشر شده از مجلس سنای آمریکا، طرح تحریم‌های ایران قرار است امروز پنجشنبه در سنا به رأی گذاشته شود.


در حالی که این انتظار وجود داشت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با استفاده از اختیارات خود این طرح را پس از تصویب وتو کند، خبرگزاری رویترز روز گذشته با انتشار خبری اعلام کرد که این انتظار وجود دارد که اوباما قانون تحریم‌های ایران را تصویب کند.


با وجود این جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید همچنان امضای اوباما را منوط به بررسی طرح تصویب شده در سنا کرد.


بر اساس گزارش وبسایت کاخ سفید، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی دراین باره که سناتور مک کالر از اعضای کنگره اعلام کرده سنا این هفته به تحریم‌های ایران رأی خواهد داد و اینکه آیا رئیس‌جمهور اوباما این تصویب را وتو خواهد کرد، گفت: « همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، دولت به حفظ قدرت کافی که بتواند در اعمال تحریم‌های مالی علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد، ‌ادامه خواهد داد. دلایل بسیاری برای این کار وجود دارد.»


وی با ذکر برخی ادعاهای بی اساس درباره ایران و اشاره به برنامه موشکی ایران، مدعی شد که همه این موارد دلایلی است که تحریم‌های مالی باید علیه ایران ادامه داشته باشد.


ارنست مدعی شد؛ تحریم‌های مالی اعمال شده توسط دولت اوباما علیه ایران و سازمان‌های ایران به دلیل نگرانی ‌های ما در موضوعات مختلف است. بنابر این ما قدرت خود را برای اضافه کردن تحریم‌ها حفظ خواهیم کرد .


او افزود که ما می‌دانیم در کنگره این علاقه وجود دارد، صبر می‌کنیم تا ببینیم چه مصوبه‌ای به تصویب می رسد تا بعد ببینیم رئیس‌جمهوری آن را امضا خواهد کرد یا خیر؟ اما برای کسانی که در کنگره علاقه دارند مطمئن شوند که دولت قدرت کافی دارد، این اطمینان را می دهم که این قدرت وجود دارد.


سخنگوی کاخ سفید در این باره که آیا به نظر شما این قانون غیر ضروری است، ‌بیان کرد: «موارد بسیاری بوده است که رئیس‌جمهوری قوانینی از کنگره را امضا کرده است که ما مطمئن نبوده‌ایم ضروری باشد. به هر حال ما باید صبر کنیم که ببینیم کنگره چه چیزی را تصویب می‌کند. اگر آنها چیزی را تصویب کردند به شما خواهیم گفت که رئیس‌جمهوری آن را امضا می‌کند یا خیر؟»


مجلس نمایندگان آمریکا دو هفته پیش قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رای موافق در برابر یک رای مخالف تصویب کرد.


این مصوبه در واقع قانون تحریمی‌ای را که در سال ۱۹۹۶ در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب شده بود، تمدید می‌کند. قانون مذکور به ویژه سرمایه گذاری‌های خارجی در صنایع نفت و گاز ایران را هدف قرار می‌دهد.


دولت اوباما بارها توافق هسته ای با ایران را یکی از یزرگ ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود دانسته است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته نیز بار دیگر بر این دستاورد دولت اوباما تأکید کرده و خواستار حفظ این توافق در دولت بعدی آمریکا شد.


مقامات ایرانی تصویب قانون تحریم‌های ایران در آمریکا را نقض برجام دانسته و آن را مشمول اقدام متقابل می‌دانند.


رئیس‌جمهوری آمریکا حتی در صورت امضای قانون تحریم های ایران حتما باید به دنبال راه چاره‌ای برای حفظ توافقی باشد که آن را از دستاوردهای اصلی دولت خود می‌داند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته