دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بوی خوش توافق اوپک از سوی وین

شنیده ها حاکی از آن است که نشست 171 اوپک با موفقیت پایان یافته تا بر اساس آن تولید نفت اوپک 1.2 میلیون بشکه در روز برای 6 ماه آینده کاهش پیدا کند.
کد خبر : 138523

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، نتیجه حاصل شده نشست اوپک در وین نتیجه نهایی توافقی است که در الجزایر بدست آمده بود و طبق آن اعضای اوپک تصمیم گرفتند تا تولید خود را تا 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.


اما پس از نشست الجزایر جلسات برای مشخص شدن میزان سهمیه هر کشور از کاهش تولید بی نتیجه ماند تا آنجا که حتی نشست کارشناسان اوپک که دو روز پیش برگزار شد بی نتیجه باقی ماند.


اظهار نظرها پیش از نشست 171 اوپک، کار را به آنجا رساند که قیمت نفت در روزهای گذشته روند کاهشی داشت.


اما از صبح امروز نشانه های مثبتی از وین به گوش می رسید. اظهار نظر وزرای نفت عربستان و عراق مبنی بر رسیدن به توافق و امیدواری های ایران سیگنال های مثبتی را به بازار فرستاد تا در گام اول قیمت نفت جهشی 5 درصدی را به ثبت برساند.


ظهر امروز پیش از برگزاری نشست اوپک، وزیر نفت ایران گفته بود که کاهش تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یک میلیون تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود.


همچنین نورالدین بوطرفه، وزیرانرژی و معادن الجزایر ٦ آذرماه پس از دیدار با زنگنه گفته بود که پیشنهاد دولت الجزایر مبنی بر کاهش یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه ای تولید اعضای اوپک ارائه شد.


این توافق و اجماع در بین اعضای اوپک، نخستین بار از سال 2008 میلادی است. اوپک با این توافق در تلاش است تا علاوه بر کنترل قیمت نفت، قدرت خود را در بازار طلای سیاه بدست آورد.


پیش بینی ها حاکی از آن است که توافق اوپک می تواند قیمت نفت را تا نزدیک به 60 دلار در هر بشکه افزایش دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته