دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1394 - 15:00

مبلغ اهدا کلیه در سال جاری 15 میلیون تومان شد

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور گفت: بر اساس تصمیم‌های تیم کارشناسی انجمن بیماران کلیوی ایران، مقرر شد در سال 94 در مجموع هر اهداکننده کلیه مبلغ 15 میلیون تومان در ازای این کار خیر و خداپسندانه دریافت کند.
کد خبر : 13825

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از انجمن بیماران کلیوی کشور، هاشم قاسمی افزود: در دو سال گذشته، قیمت کلیه اهدایی هیچ افزایش قیمتی نداشته به همین منظور با همفکری تیم کارشناسی انجمن متشکل از کارشناسان و اقتصاددانان دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسان مربوطه وزارت بهداشت، در سال 92 و براساس نرخ رشد تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی، این مبلغ را 18 میلیون تومان در نظر گرفته بودند.


وی ادامه داد: اما با توجه به مشکلات شدید مالی اکثر بیماران دیالیزی و در آستانه پیوند کلیه، سرانجام هیات مدیره انجمن بیماران کلیوی تصمیم گرفت هیچ افزایش مبلغی در این راستا طی دو سال گذشته اعمال نکند.


قاسمی خاطرنشان کرد: با این حال در سال 94 و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تیم کارشناسی، هیات مدیره این انجمن با توجه به مصلحت بیماران دیالیزی و نیز نرخ رشد تورم در کشور و سایر فاکتورهای مربوطه، هدیه این ایثار بزرگ را از 10 به 15 میلیون تومان افزایش داد.


وی تصریح کرد: به همین منظور اکنون بیماران نیازمند پیوند از اهدا کننده زنده غیرفامیل، برای دریافت کلیه باید 14 میلیون تومان بابت هدیه ایثار و فداکاری و هزینه های آزمایش‌های قبل و پس از اهدای کلیه بپردازند و مبلغ یک میلیون تومان هدیه ایثار نیز از سوی دولت پرداخت می‌شود.


مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی کشور ادامه داد: متاسفانه سالانه بین 12 تا 17 درصد به تعداد بیماران دیالیزی و مبتلا به نارسایی حاد کلیوی اضافه می‌شود و متاسفانه همچنان حدود 50 درصد پیوندهای کلیه در کشور از افراد زنده غیرفامیل صورت می‌گیرد.


وی گفت: امیدواریم با افزایش مشارکت‌های مردم کشور در این امر خیر و خداپسندانه، شاهد افزایش آمار اهدای اعضای افراد مبتلا به مرگ مغزی باشیم.


هاشمی ابراز امیدواری کرد، در سال 94 میزان اهدای عضو از اعضای خانواده به بیماران دیالیزی نیز رشد چشمگیرتری داشته باشد تا شاهد به حداقل رسیدن اهدای کلیه از افراد زنده غیرفامیل باشیم.


وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم در راستای تعاملات و همکاری‌های جدی و گسترده انجمن بیماران کلیوی کشور و وزارت بهداشت و درمان و دستگاه‌های ذیربط، شاهد رونق هر چه بیشتر اهدای عضو از مرگ مغزی و گسترش فرهنگ اهدای عضو از سوی افراد فامیل به بیماران نیازمند باشیم تا آمار اهدای کلیه از افراد زنده غیرفامیل به حداقل‌های ممکن برسد.


قاسمی از مسئولان نیز خواست با توجه به اینکه هدیه یک میلیون تومانی دولت به اهداکنندگان کلیه از سال 75 تاکنون هیچ افزایشی نداشته، در سال جدید افزایش یابد تا مشکلات بیماران کاهش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته