دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زنگنه در آستانه نشست 171 اوپک:

امیدوارم روح اقتصادی بر اوپک حاکم باشد/ نفت نباید ابزار سیاسی شود

به گفته بیژن زنگنه اگر روح اقتصادی بر نشست 171 اوپک حاکم باشد، می توان امیدوار بود که کشورهای عضو به توافق برسند.
کد خبر : 138134

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بیژن زنگنه شامگاه دوشنبه (هشتم آذرماه) در گفت‎وگو با بخش خبری٢١ شبکه یک سیما، ادامه داد: نفت نباید به عنوان ابزاری یرای مسائل سیاسی باشد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.


وزیر نفت افزود: اگر این نشست بر مبنای یک نگاه اقتصادی، کسب و کار و کاهش تولید بر مبنای آنچه که در الجزایر توافق شد، باشد خیلی زود می توانیم به نتیجه برسیم.


وی با اشاره به تعیین سقف تولید اوپک به میزان ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه و حداکثر ٣٣ میلیون بشکه در روز، در نشست الجزایر گفت:‌ ایران همیشه به عنوان بنیانگذار اوپک همکاری قوی داشته و همیشه سعی شده تا این سازمان نقش موثری داشته باشد.


زنگنه ادامه داد: بر همین اساس هیچ‎وقت نگفتیم اوپک را رها کنیم و نفت را به بازار و تحولات بازار بسپاریم و همیشه در جهت امنیت عرضه تلاش کردیم اکنون نیز نهایت همراهی و انعطاف خودمان را با اوپک داشتیم.


بین کشورهای عضو اوپک، ایران کمترین وابستگی را به نفت دارد


وی با اشاره به اینکه در بین کشورهای عضو اوپک، ایران کمترین وابستگی را به نفت دارد،‌ افزود:‌ ایران کمتر از هفت درصد تولید ناخالص اش(GDP) از محل درآمد نفت است و در بودجه هم حداکثر ٣٠ درصد منابع ما از طریق درآمدهای فروش نفت و میعانات گازی تامین می شود.


وزیر نفت تاکید کرد:‌علی رغم این که ما چنین وضع مقاومی داریم اما همیشه سعی کرده‌ایم با همراهی مستمر به بهبود شرایط بازار نفت کمک کرده و نقش موثری داشته باشیم.


زنگنه در پایان گفت:‌ اما باید توجه کرد در سال‎های گذشته کشورهایی توانستند تولید خود را خیلی بالا ببرند و این درحالی بود که ایران به دلیل تحریم‎ها نمی توانست تولید داشته باشد و لیبی و نیجریه هم مشکلاتی داشتند. اکنون نیز در مرحله ای که بخواهیم بازار را مدیریت کنیم طبیعی است آن کشورها باید بار بیشتری را بگیرند و مسولیت خود را بیشتر بپذیرند.


لازم به ذکر است وزیر نفت به منظور حضور در نشست 171 اوپک ساعتی پیش تهران را به مقصد وین ترک کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته