دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک روز مانده به نشست اوپک؛

زنگنه فردا راهی وین می‌شود

یک روز مانده به نشست 171 اوپک،‌ بیژن زنگنه،‌ وزیر نفت ایران راهی وین می‌شود تا تلاش هایش را برای رسیدن به توافق و حفظ منافع ایران در بازار نفت انجام دهد.
کد خبر : 138061

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بر همین اساس بامداد فردا 9 آذرماه زنگنه به وین خواهد رفت تا 24 ساعت سخت را پیش از نشست اوپک داشته باشد. رایزنیهایی که بین اعضا صورت میگیرد معمولا راه را برای رسیدن به توافق در روز نشست هموار می کند.


البته به طور معمول هیچ نتیجه مشخصی پیش از نشست بدست نمیآید و در همان جلسه است که کشورها موضع گیریهای رسمی خود را مطرح میکنند.


ایران همواره اعلام کرده که تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافقی عادلانه انجام خواهد داد با این وجود برخی شواهد نشان می دهد که تعدادی از اعضای اوپک اراده سیسای برای کنترل و محدود کردن سایر کشورها دارند که همین امر دستیابی به توافق را کمی مشکل می کند.


اگر اعضا اوپک بتوانند در این نشست به توافق برسند حدود یک میلیون بشکه نفت مازاد از بازار خارج خواهد شد که نقش به سزایی در بهبود قیمتها میگذارد. البته هنوز بین اعضا برای نحوه سهمیه کاهش تولید نفت اختلافاتی وجود دارد و این دو روز فرصتی است که میتواند به کاهش اختلافات کمک کند.


یکصد و هفتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در شرایطی برگزار می شود که اعضای این سازمان در نشست اواخر سپتامبر (هفتم مهرماه) در الجزیره برای کاهش تولید نفت به سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ تا ٣٣ میلیون بشکه درروز به توافق رسیدند.


به عقیده بسیاری از کارشناسان نشست ١٧١ اوپک نشست سختی خواهد بود و اعضای اوپک با پایبندی به توافق الجزیره و اجرای آن میتواند قیمت نفت را به محدوده ٥٠ تا ٥٥ دلار برای هر بشکه برسانند.


لازم به ذکر است که در حال حاضر تولید نفت اعضای اوپک بیش از 33 میلیون و 600 هزار بشکه در روز است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته