دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1395 - 10:20
بررسی گزینه‌های مطرح شده فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ملی

کارشناس والیبال: «آناستازی» ماهی 50 هزار یورو خرجش است/ شانس «سیچلو» بیشتر از سایر گزینه‌هاست/ «مندس» و «استویچف» مربیان بزرگی در سطح باشگاهی هستند

بهروز عطایی گفت: وقتی از مربی بزرگ صحبت می‌کنیم باید به فکر جور کردن شرایطش باشیم و اینگونه نباشد که این گزینه‌ها را مطرح کنیم و بعد اعلام کنیم که به دلیل عدم بودجه نتوانستیم آنها را جذب کنیم.
کد خبر : 137800

بهروز عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد انتخاب سه گزینه نهایی برای مشخص شدن سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: «بعد از المپیک فدراسیون در مورد سرمربی تیم ملی به جمع بندی رسید و این نشانه خوبی است که هر چه زودتر وضعیت مربی تیم ملی را مشخص کنند. در ابتدا باید ببینیم فلسفه کاری فدراسیون چیست که خوشبختانه اعلام کردند که هدف آنها قرار گرفتن در بین 4 تیم برتر در المپیک 2020 توکیو است و به همین دلیل باید دنبال مربی باشند که قابلیت داشته باشد تا والیبال ایران را در بین 4 تیم برتر المپیک قرار دهد.»


وی ادامه داد: «آناستازی، استویچف و مندس از مربیان نامدار والیبال دنیا هستند. فدراسیون در انتخاب کواچ و لوزانو دو فلسفه جداگانه داشت. کواچ هیچ وقت مربی بزرگی نبود اما در دوران بازی‌اش یکی از بهترین‌های والیبال دنیا بود اما لوزانو هیچ وقت بازیکن خوبی نبود اما افتخارات زیادی در دوران مربیگری خودش کسب کرد. ما در انتخاب این مربیان دو انتخاب متفاوت داشتیم و قطعا باید با تصمیم گیری بهتری سرمربی آینده تیم ملی را انتخاب کنیم.»


عطایی در رابطه با کارنامه کاری سه مربی نامزد مربیگری تیم ملی والیبال بیان کرد: «این سه مربی کارنامه‌های متفاوتی دارند و مسیرشان تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. مندس و استویچف مربیان بزرگی در سطح باشگاهی هستند و افتحارات زیادی در رده باشگاهی کسب کردند اما در تیم‌های ملی تجربه زیادی ندارند. آناستازی مربی است که هم در رده باشگاهی و هم در رده ملی افتخارات زیادی کسب کرد. مربیگری در رده باشگاهی و در رده ملی تقاوت زیادی با هم دارد و مسئولین فدراسیون باید به این مساله توجه کنند.»


کارشناس والیبال در رابطه با شرایط حضور مربیان بزرگ دنیا در ایران اظهار داشت: «این مربیان خواهان زیادی در دنیا دارند و نکته مهمتر این است که آنها در حال حاضر با تیم های باشگاهی قرارداد دارند .فدراسیون والیبال باید به این مساله توجه کند که آناستازی شرایطش مثل سال گذشته نباشد. این مربیان قطعا با کادر فنی خودشان کار می‌کنند و همچنین پول زیادی هم طلب می کنند. فدراسیون باید توجه داشته باشد که این مربیان ماهانه حدود 50 هزار یورو خرجشان است و آیا فدراسیون توان پرداخت این پول را دارد. وقتی از مربی بزرگ صحبت می‌کنیم باید به فکر جور کردن شرایطش باشیم و اینگونه نباشد که این گزینه‌ها را مطرح کنیم و بعد اعلام کنیم که به دلیل عدم بودجه نتوانستیم آنها را جذب کنیم.»


عطایی در خصوص این مساله که دلایل رفتن لوزانو چه بود که اینکه آیا فدراسیون نمی‌توانست برنامه‌های درنظر گرفته شده را با لوزانو ادامه دهد گفت: «لوزانو در تیم‌هایی مقل لهستان و آلمان با سختگیری بیشتری کار کرد ولی در ایران نتوانست آن سختگیری را اجرا کند. یک مربی که در تیمی مشغول به کار می‌شود اختیار تام می‌خواهد که بتواند هر تغییراتی را که لازم دید در تیم اعمال کند. ولاسکو در زمان حضورش در ایران در برهه‌ای سعید معروف و محمد موسوی را از تیم کنار گذاشت و هیچ کس هم نمی توانست در کار ولاسکو دخالت کند اما این اختیار را کواچ و لوزانو نداشتند.»


وی افزود: «در حال حاضر برنامه فدراسیون والیبال حضور در بین تیم‌های برتر المپیک 2020 توکیو است و به نظر من لوزانو هم این توانایی را داشت که ایران را به این عنوان برساند. لوزانو آلترناتیوی مانند سیچلو را در کنارش می‌دید. اگر به مدت زمان قرارداد لوزانو سیچلو نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سیچلو نفر دوم و در واقع نفر اصلی تیم ملی است. قرارداد سرمربی تیم ملی 6 ماهه بود ولی قرارداد سیچلو 2 ساله است و به این دلیل لوزانو همیشه احساس خطر می‌کرد.»


کارشناس والیبال در مورد شانس سیچلو برای نشستن روی صندلی هدایت تیم ملی والیبال گفت: «سیچلو یک آنالیزور خوب در والیبال است و همیشه می‌تواند به عنوان نفر دوم در تیم‌های والیبال عملکرد خوبی داشته باشد. اما سوال اینجاست که آیا مربیانی که قرار است هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند حاضر هستند سیچلو را در کادر خودشان داشته باشند؟ به نظر من شناس سیچلو بیشتر از گزینه‌های مطرح شده است. شرایط به سمتی می‌رود که این افراد نمی‌توانند برای کار به ایران بیایند و سیچلو به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌شود.»


گفت‌وگو از امیرحسین فلاح


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته