دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استراتژی تازه‌ همراه اول: اینترنت ٨٠٠ مگابایت ٧روزه رایگان برای تعدادی اندک

هفته گذشته، همراه اول با ارسال پیامکی به تعدادی اندک از مشترکان خود، اقدام به راه‌اندازی اینترنت ٣G رایگان کرده و بدون درجریان‌گذاشتن مشترکان، اعلام کرده بود در صورت ارسال‌نکردن شماره کد موردنظر، اینترنت آنها تمدید و مبلغی از حساب آنها کسر خواهد شد.
کد خبر : 137759

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شرق،متن پیام ارسال‌شده به این صورت بود: «مشترک گرامی، سرویس دیتا و بسته آلفا+ یک هفته و ٨٠٠ مگابایت با سرعت بدون مرز به صورت رایگان برای شما فعال شده است. پس از پایان این بسته، بسته آلفا+ ٣٠روزه یک گیگابایت و + یک گیگابایت هدیه شبانه به صورت خودکار برای شما فعال می‌شود و مبلغ ١٠‌ هزار تومان از اعتبار شما کسر و به صورت حساب شما اضافه خواهد شد. در صورت عدم تمایل به تمدید خودکار این بسته، #٨*١٠٠* را شماره‌گیری کنید». این پیام حاوی نکات بسیار درخورتأملی است. اول آنکه بدون اطلاع مشترک، همراه اول اقدام به راه‌اندازی اینترنت کرده بود. دوم آنکه بدون اطلاع مشترک و خواست او، بسته را تمدید و هزینه دریافت می‌کند.


سوم آنکه اگر مشترکی پیامک همراه اول را مشاهده نکند، پس از گذشت مدت رایگان‌بودن اینترنت، هزینه به صورت خودکار از او دریافت می‌شود. چهارم آنکه براساس ‎تبصره یک ماده دو قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، این اقدام همراه اول خلاف قوانین محسوب می‌شد. پنجم، با توجه به آنکه این پیامک برای افراد اندکی ارسال شده و نه برای همه، گویای آن است که همراه اول می‌داند کدام مشترک از اینترنت استفاده می‌کند و چه کسی استفاده نمی‌کند. بنابراین آیا همراه اول، در حال رصد کاربران مبنی‌بر استفاده از خدمات این شرکت است. بااین‌حال یک منبع آگاه در شرکت همراه اول بیان کرد محتوای پیامک تغییر یافته و از روز پنجشنبه پیامک جدیدی برای مشترکان موردنظر ارسال شده است.


متن پیامک جدید به این صورت است که: «مشترک گرامی، بسته اینترنت ٨٠٠ مگابایت هفت‌روزه به صورت رایگان برای شما فعال شده است. در صورت تمایل می‌توانید با کد دستوری #١٠٠* بسته رزرو خود را انتخاب کنید. در غیر این صورت پس از اتمام بسته رایگان فعلی، سرویس اینترنت شما قطع خواهد شد».


این منبع آگاه ادامه می‌دهد: «متن پیامک جدید روز پنجشنبه برای تعداد اندکی از مشترکان ارسال شده بود که همان روز اصلاح شد». بااین‌حال حتی با وجود تغییر در متن پیامک و به گفته این منبع آگاه که فرایند هم تغییر کرده و خودکار تمدید نمی‌شود، باز اصل قضیه پابرجاست؛ اینکه اینترنت مشترک، حتی اگر به صورت رایگان بدون اطلاع او، راه‌اندازی می‌شود. به نظر می‌رسد همراه اول با راه‌اندازی رایگان اینترنت-که اگر فرد اقدام به تمدید نکند، اینترنت او قطع می‌شود و توجیه اقتصادی نیز نمی‌تواند برای همراه اول داشته باشد- صرفا در نظر دارد آمار مشترکان خود را در بازار رقابت با دیگر اپراتورها افزایش دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته