دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1394 - 15:21
دکتر حمزه سارویی*

صداقت و شفاف‌سازی، لازمه همدلی و همزبانی دولت و ملت

گفتمان توام با صداقت، شفاف سازی و اعتمادسازی بین دولت و ملت و رعایت و احترام به قانون به عنوان مهمترین راهکارهای لازم در تحقق همدلی و همزبانی بین دولت و ملت موثر است.
کد خبر : 13774

نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان « دولت و ملت، همدلی و همزبانی» روح امید و امیدواری را در جامعه به برکت پیوند جدیدی که بین دولت و ملت ایجاد شده و نقش اساسی در پیشبرد و تعالی جامعه ایران اسلامی دارد، بیش از پیش زنده کرده است.


نامگذاری سال 94، نشان از تدبیر بلند و آینده پژوهی رهبر انقلاب اسلامی دارد که با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی و رخدادهایی که در کشورهای دور و نزدیک اتفاق می افتد،حائز اهمیت است و بسی جای تامل دارد، زیرا، وحدت ملی و امنیت ملی به عنوان دو اصل اساسی در جامعه پذیرفته شده است و با توجه به اینکه شعار امسال در تحکیم پیوند دولت و ملت نقش مهمی را ایفا می کند، این همدلی و همزبانی بین دولت و ملت در دولت تدبیر و امید که تصمیم گیری ها و تعیین اهداف و خط مشی آن بر مبنای اعتدال و عقلانیت بوده از جایگاه ویژه ای برخوردار است.


سوالی که اذهان عوام و خواص را معطوف به خود کرده این است که چه عواملی باعث می شود همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، عمیق تر و اثربخش تر باشد؟








همدلی در رفتار، گفتار، کردار و برخورد مسئولانه مدیران، گذشت، رعایت حقوق همدیگر و نهایتا ترویج مودت و دوستی در جامعه، این باور را در مردم تقویت می کند که هر رویکرد مثبتی در تصمیم گیری دولت‌مردان در زندگی تمام افراد جامعه نقش داشته و نهایتا در تعالی و شکوفایی میهن اسلامی اثربخش است

باید در جواب این سوال گفت: گفتمان توام با صداقت، شفاف سازی و اعتمادسازی بین دولت و ملت و رعایت و احترام به قانون به عنوان مهمترین راهکارهای لازم در تحقق این شعار است.


مردم همواره مدیران متعهد، متدین، صدیق و شفاف در گفتار و تواضع در رفتار را با تمام وجود دوست دارند و در طول 36 سال انقلاب اسلامی شواهد و مدارک فراوانی دال بر این گفتار است، زیرا مردم می دانند برنامه ریزی های دولت در راستای منافع ملی است، پس اعتماد بین دولت و ملت در تحقق شعار دوطرفه است و زمانی مدیریت مسئولان سخت می شود که دیوار اعتماد فرو ریخته و نوعی بدبینی فضای جامعه را فرا گرفته باشد.


بدبینی نسبی که امروزه مردم نسبت به برخی مسئولان دارند ریشه در مشکلات عدیده ای دارد که در سال های اخیر در سطوح مدیریت کشور بوجود آمده و علاوه بر آن فسادهای مالی برخی از آنان بر این بدبینی دامن زده و در نتیجه کار دولت‌مردان جدید را نیز سخت تر کرده، پس اعتمادسازی یکی از راهکارهای اساسی در همدلی و همزبانی دولت و ملت است.


همدلی در رفتار، گفتار، کردار و برخورد مسئولانه مدیران، گذشت، رعایت حقوق همدیگر و نهایتا ترویج مودت و دوستی در جامعه، این باور را در مردم تقویت می کند که هر رویکرد مثبتی در تصمیم گیری دولت‌مردان در زندگی تمام افراد جامعه نقش داشته و نهایتا در تعالی و شکوفایی میهن اسلامی اثربخش است.


در اینجا نباید از نقش آموزش منطقی و اصولی در جامعه غافل بود، باید بپذیریم که آموزش نقش بی بدیلی در چگونگی تحقق و نهادینه شدن همدلی و همزبانی دارد، به کودکان در مدارس آموزش دهیم که با تفاوت انسان چگونه برخورد کنند، سعی کنیم به کودکان خود بیاموزیم که مقابل رفتار و هنجار متفاوت عصبانی نشوند و آنها را درک کنند، باید بپذیریم هرچه سخت تر و قالبی تر در رفتار و کردار باشیم، فهم دیگران برایمان مشکل تر و در نتیجه امکان ارتباط منطقی سخت تر می گردد. باید در زندگی معنای واقعی سرسختی، استواری و مصمم بودن را در دل نرمی و گذشت جستجو کنیم.


گاهی لازم است کوتاه بیاییم و گاهی اوقات با اینکه نمی توان گذشت و بخشش کرد ولی می توان چشمان را بست و عبور کرد. امید دارم در مکتب بزرگ اسلام با رعایت احکام الهی در ایجاد جامعه همدل و همزبان کوشا باشیم.


*رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته