دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1394 - 12:08
هاشمی‌طبا:

خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس خلاف قانون است/ سرخابی‌ها باید منحل شوند

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی گفت: بر اساس ماده 141 قانون تجارت، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی غیر قانونی است.
کد خبر : 13764

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، مزایده سوم واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه در محل سازمان خصوصی‌سازی در حالی برگزار خواهد شد که از دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا به عنوان مهمترین خریداران سهام این دو باشگاه نام برده می‌شود.


طبق اعلام سازمان خصوصی سازی، متقاضیان حضور در این مزایده می‌توانند پیشنهاد خود را به این سازمان ارائه دهند، اما به رغم نزدیک شدن به زمان برگزاری مزایده هنوز دو کارخانه ایران‌خودرو و سایپا به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که در این مزایده شرکت می‌کنند یا نه. از سوی دیگر اگر سومین مزایده استقلال و پرسپولیس با شکست روبرو شود وزارت ورزش و جوانان قصد دارد استقلال و پرسپولیس را به مدت سه سال به افراد حقیقی که توانایی پرداخت هزینه‌های میلیاردی این دو باشگاه را داشته باشند واگذار کند.


با وجود تمام تلاش‌هایی که در خصوص واگذاری این دو باشگاه از سوی سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته است مصطفی‌ هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی معتقد است مزایده واگذاری استقلال و پرسپولیس به دلیل غیر قانونی بودن، نباید برگزار شود.


وی در این باره به آنا گفت: «این اقدام سازمان خصوصی‌سازی بر اساس ماده 141 قانون تجارت، کاملا غیر قانونی است. اصلاحیه ماده 141 قانون تجارت به صراحت می گوید شرکت‌های زیان‌ده باید منحل شوند. بر این اساس استقلال و پرسپولیس باید منحل شوند.»


رئیس سابق تربیت بدنی ادامه داد: «در حالی که اصل کار خلاف قانون است، متولیان واگذاری این دو باشگاه اعلام کرده‌اند که می خواهند تنها برند استقلال و پرسپولیس را بفروشند. سوال من از آقایان این است مگر می شود فقط بخشی از یک شرکت را بفروشند؟ استقلال و پرسپولیس صاحب املاک و مستقلات هستند، تکلیف این دارایی‌ها چه می شود؟ و از همه مهم‌تر تکلیف بدهی‌های میلیاردی این دو باشگاه به چه صورتی خواهد شد و چه کسی و چه سازمانی پرداخت آنها را تقبل می‌کند. متاسفانه ابهامات در این خصوص زیاد است لذا باید همه‌ چیز مشخص شود و تمامی موارد به صورت صریح بیان شود.»


به اعتقاد هاشمی‌طبا وزارت ورزش و جوانان در به‌وجود آمدن این شرایط مقصر نیست و قصور از سوی وزارت اقتصاد و دارایی صورت گرفته است. وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: «نمی دانم چرا وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی به‌رغم زیان‌ده بودن استقلال و پرسپولیس به واگذاری این دو باشگاه اصرار دارند. آقای طیب‌نیا وزیر محترم اقتصاد که یک اقتصادان هم است چرا راضی به انجام کاری شده‌ است که کاملا غیر قانونی است.»


معاون سابق رئیس جمهور در ادامه و در خصوص اینکه گفته می شود که قرار است استقلال و پرسپولیس به دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا واگذار شوند نیز گفت: «انجام این کار یک اشتباه بزرگ است. این دو شرکت صاحب دو باشگاه در لیگ برتر هستند که گویا از عهده مخارج آنها بر نمی‌آیند. حال چطور می ‌خواهند استقلال و پرسپولیس را نیز از لحاظ مالی حمایت کنند. از طرف دیگر مگر قرار نیست این دو باشگاه خصوصی شوند آیا این دو کارخانه واقعا خصوصی هستند؟»


هاشمی‌طبا راه‌برون رفت استقلال و پرسپولیس از شرایط فعلی را منحل اعلام شدن آنها دانست و گفت: «طبق قانون باید این دو باشگاه منحل شوند و با گذاشتن یک مدیر تسویه، بدهی‌‌های این دو باشگاه مشخص و طلب طلب‌کاران پرداخت شود. بعد دولت از مجلس مصوبه بگیرد تا بتواند دو شرکت به نام‌های استقلال و پرسپولیس دوباره ثبت کند و اقدام به واگذاری این دو شرکت کند تا کار‌ها مطابق قانون پیش برود. در واقع استقلال و پرسپولیس برای اینکه به بخش خصوصی واگذار شوند باید از صفر شروع کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب