دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1395 - 12:48
در گفت‌وگو با آنا

علیرضا طبایی: بیشتر کتاب‌های ادبی ارزش خواندن را ندارند/ چطور می‌توان از مردم انتظار داشت از بازار کتاب استقبال کنند؟

علیرضا طبایی که امیدوار است آمدن وزیر ارشاد جدید شرایط عرصه نشر را بهبود پیدا کند، به سطح نازل کتاب‌های ادبی که بازار را پر کرده، انتقاد کرد.
کد خبر : 137497

علیرضا طبایی، شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، با اشاره به سطح نازل بخش قابل توجه کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند، گفت: «متاسفانه بیشتر کتاب‌های ادبی، خصوصا در حوزه شعر ارزش خواندن را ندارند؛ چراکه از سطح ادبی نازلی برخوردار هستند. این در حالی است که تعداد کتاب‌های قابل خواندن، بسیار کم شده است.»


وی ادامه داد: «وقتی برخی از این کتاب‌ها به دستم می‌رسد، با خودم می‌گویم حیف کاغذ، حیف پول و حیف وقتی که برای بررسی و خواند این کتاب‌ها صرف می‌شود. در چنین شرایطی، چطور می‌توان از مردم انتظار داشت از بازار کتاب استقبال کنند و وقت خود را به مطالعه بگذرانند؟»


این غزل‌سرا با انتقاد از رویه مدیریت‌های فرهنگی اظهار داشت: «در اخبار می‌خوانیم که در سال گذشته 85 هزار کتاب منتشر شده، در سال جاری فلان قدر و... در حالی که بخش عمده این کتاب‌ها، اصلا ارزش ورق زدن هم ندارند. اصلا تعداد زیادی از آن‌ها را شبه کتاب‌هایی هستند که برای رنگ‌آمیزی و نقاشی برای کودکان چاپ شده‌اند!»


وی افزود: «این آمارسازی‌ها دردی را دوا نمی‌کند. خود مسئولان هم می‌دانند که وضعیت نشر کتاب در کشور ما در چه سطحی است اما بعضاً با تاکید بر آمارهای تو خالی، سعی می‌کنند وضعیت را قابل قبول و روبه‌رشد نشان دهند. در حالی‌که واقعیت روشن است و هرچقدر بخواهند سرشان را زیر برف کنند، واقعیت پنهان نمی‌ماند.»


طبایی خاطر نشان کرد: «مردم فریب نمی‌خورند. خصوصا در زمانه کنونی که رسانه‌های مختلف، کانا‌ل‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دسترس مردم است و تازه‌ترین اخبار با سرعت چشم‌گیری در جامعه منتشر می‌شوند.»


وی همچنین با زیر سوال بردن جریان‌هایی که به شکل غیر طبیعی درصدد وارونه نشان دادن واقعیت هستند، گفت: «برخی جریان‌ها به شکل مصنوعی سعی می‌کنند یک نفر را به عنوان چهره‌ای سرشناس در شعر و ادبیات مطرح کنند. مثلا می‌آیند یکی از کتاب‌های شخصی را در شمارگان بالای یک میلیون به چاپ می‌رسانند. این اتفاقات باعث رنج است؛ چراکه فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند ما را فریب بدهند.»


این شاعر با اشاره به انتصاب وزیر ارشاد جدید، اظهار داشت: «آنطور که شنیده‌ام قرار است با آمدن وزیر جدید فرهنگ و ارشاد، شرایط نشر هم بهبود پیدا کند. البته مشکلات عرصه نشر، تنها مربوط به وزارت ارشاد نمی‌شود زیرا خودِ ناشران هستند که در وهله اول باید فکری به حال کیفیت بازار کتاب بکنند.»


طبایی توضیح داد: «درست است که ناشران باید به صرفه اقتصادی کار فکر کنند، اما برخی از ناشران رسما به تجارت کردن می‌اندیشند. انتشار کتاب به چه قیمتی!؟ گاهی می‌شنوم که ناشری 5 میلیون تومان از مولف و شاعر پول گرفته تا کتابش را چاپ کند؛ آن‌هم بدون توجه به انشای ضعیف متن و مشکلات فراوانی که در آن وجود دارد.»


وی گفت: «در حال حاضر تنها نظارتی که در حوزه نشر وجود دارد، ممیزی است. ممیزان ارشاد تنها از این منظر آثار را بررسی می‌کنند که مبادا کلمه‌ای در آون وجود داشته باشد که به کسی بربخورد و... البته همانطور که گفتم نمی‌شود از ارشاد انتظار نظارت کیفی داشت، اما به نظر من می‌توانیم مراکز خصوصی‌ای داشته باشیم که روی کیفیت نشر نظارت داشته باشند تا هیچ نشری با سلیقه بچه‌گانه، نازل و با رویکرد کاسب‌کارانه امکان انتشار کتاب نداشته باشد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار کتاب نشر
ارسال نظر
قالیشویی ادیب