دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1394 - 09:49

ساخت خودروی بدون راننده در ناسا با الهام از فناوری‌های فضایی + ویدئو

آژانس فضایی آمریکا خودروی بدون راننده را با الهام گرفتن از کاوشگرهای فضایی ساخته و رقیبان خود را پشت سرش جا گذاشته است.
کد خبر : 13705

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازGizMag، در حالی که شرکت­‌های گوگل و تسلا در حال طراحی و ساخت خودروهای اتوماتیک خود هستند، ناسا نمونه خود را با الهام گرفتن از فناوری فضایی ساخته است که به نظر می‌رسد در نوع خود بی‌نظیر باشد.


ناسا این ماشین اتوماتیک را که "Modular Robotic Vehicle" نام‌گذاری کرده، یک وسیله نقلیه تمام برقی مناسب برای محیط­‌‌های شلوغ شهری توصیف می­‌کند. قابل ذکر است طرح اولیه این ماشین وام گرفته از تکنولوژی­‌های به کار رفته در کاوشگرهای فضایی است که در ماه و مریخ مورد استفاده قرار می­‌گیرند.



اما قابلیت و کاربردهای MRV بیش از اینهاست که تا حد زیادی آن را مدیون سیستم هدایت خودکار و چهار چرخ مستقل خود به نام «e-corners» است که امکان حرکت یک‌طرفه و چرخش با شعاع صفر را ممکن می­‌سازد.



میسن مارکی از مرکز فضایی جانسن که مسئول توسعه خودرو تمام اتوماتیک MRV می­‌گوید: « MRV با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت و برد 100 کیلومتر در هر نوبت شارژ، خودروی مناسبی برای حمل و نقل روزانه در محیط شهری است.


از مزیت‌‌های این خوردو اندازه و قدرت مانور آن است که امکان هدایت آسان و پارک کردن در مکان­‌های تنگ را ارائه می‌‌دهد».


تصور کنید قادر به پارک کردن ماشین به طور موازی باشید و فقط با چرخش 90 درجه چرخ­‌های خودرو را پارک ­کنید. موتور این ماشین قادر به ارائه 258 نیوتون متر گشتاور به هر چرخ است و با یک فرمان سنتی، پدال ترمز و گاز کنترل می‌­شود. همچنین یک فرمان چند محور برای حالت‌­های بیشتر در رانندگی پیشرفته‌­تر نیز در این خودرو تعبیه شده است.



MRV هیچ تماس مکانیکی با فرمان ماشین ندارد و به جای آن با تکیه بر کامپیوتر و سیستم سنسورها اطلاعات ورودی راننده را تفسیر و از طریق سیم‌­ها آن را به موتور چرخ‌­ها رله می‌­کند. این یک از خصوصیاتی است که MRV را به بهترین گزینه ممکن برای کنترل از راه دور و عملیات‌­های مستقل بدل کرده است.


از نقطه ضعف روش هدایت خودکار می‌­توان به این مورد اشاره کرد که ناتوانی و ضعف در سیستم می‌­تواند به از دست دادن فاجعه‌انگیز فرمان و کنترل خودرو منجر شود، بنابراین کل ساختار خودرو با کامپیوتر و موتورهای کمکی زائد به شمار می‌‌آیند.


برای شباهت بیشتر MRV به ماشین­‌های سنتی، این خودرو دارای یک سیستم نیروی بازخورد است که میزان ارتعاش و ایستایی را به فرمان منتقل می‌­کند.


جاستین رادلی از ناسا در این‌باره می­‌گوید: «داشتن این سیستم روی خودرو مثل رانندگی کردن روی یخ ولی با کنترل تمام است و رانندگی را جالب‌تر می‌‌­کند درست مثل ماشین بازی در شهربازی».


ناسا اعلام کرده تکنولوژی‌­های مورد استفاده در MRV احتمالا نقش کلیدی و البته به صورت پیشرفته‌تری در کاوشگرهای مریخ و ماه که در دست ساخت هستند، خواهند داشت.


مترجم: هانا حیدری


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته