دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1395 - 15:02

محکومیت شهروند ایرانی - آمریکایی به فروش موشک به ایران

یک مرد ایرانی‌ _آمریکایی روز سه‌شنبه در آمریکا به اتهام تلاش برای خرید موشک‌های زمین به هوا و قطعات هواپیما با هدف کمک به دولت ایران و نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران گناهکار شناخته شد.
کد خبر : 136868

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز،‌ دادستان‌ها می‌گویند: «رضا اولنگیان، ۵۶ ساله توسط هیأت منصفه فدرال منهتن با چهار اتهام روبه‌رو است که از جمله آنها توطئه برای به دست آوردن و ارسال موشک‌های ضد هواپیما به ایران است.»


اولنگیان حداقل به ۲۵ سال زندان و حداکثر به حبس ابد محکوم خواهد شد و حبس او از روز 14 مارس ( 24 اسفند) آغاز خواهد شد.


لی گینسبرگ، وکیل اولنگیان می‌گوید که این حکم «ما را خیلی ناامید کرده است و درخواست تجدیدنظر خواهیم داد.»


اولنگان در سال 1999 تابعیت آمریکا را به دست آورد، در اکتبر (مهر) 2012 در استونی بازداشت شد و بنا به درخواست اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر آمریکا به این کشور مسترد شد.


دادستان می‌گوید که در سال 2012، اولنگیان در اوکراین با یک مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر که خود را دلال روسی سلاح جا زده بود ملاقات کرده و درخواست خرید موشک‌های زمین به هوا و شماری قطعات هواپیما می‌کند.


دادستان‌‌ها می‌گویند: «اولنگیان در گفت‌وگوهای شنودشده و ایمیل‌های میان این دو، قصد خود را به دست آوردن این موشک‌ها و اجزای هواپیما برای قاچاق به ایران از طریق افغانستان و کشورهای همسایه ‌معرفی کرده است.»


دادستان‌ها در نیویورک گفته‌اند که این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی ابتدا خواستار خرید 10 موشک زمین به هوا و ده‌ها قطعه هواپیماهای نظامی شده بود و سپس در ویدئو کنفرانس‌ها گفته بود که حداقل ۲۰۰ موشک خواهد خرید.


به گفته دادستان‌ها در نیویورک، رضا اولنگیان در سال ۲۰۰۷ هم برای خرید ۱۰۰ موشک با هدف ارسال آنها به ایران اقدام کرده بود تا سود مالی کلانی را نصیب خود کند.


وکیل اولنگیان در دادگاه گفت که موکلش در اعتراضات علیه دولت ایران، هنگامی که در آمریکا تحصیل می‌کرد، فعال بوده اما پس از آن که «احساس کرد ایران بیش از پیش دموکراتیک شده»، به کشور مادریش بازگشت.


گینسبرگ گفت:‌ «رضا اولنگیان پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال 2005، با افرادی که تسلیحات می‌فروشند، ارتباط برقرار کرد.»


اما وکیل این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی گفته است که او قصد داشت «با یک قرارداد دولت ایران را گیر بیندازد و نشان دهد آنها واقعا چه کسانی هستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته