علیاصغر سیدآبادی: ترویج کتابخوانی میان بچهها از اهداف جام باشگاههای کتابخوانی است
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد اطلاعرسانی فعالیتهای ترویج کتابخوانی، علیاصغر سیدآبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی با اعلام این مطلب افزود: «با اجرای این طرح قصد داریم سه کار را انجام دهیم: اول اینکه خود بچهها به کتابفروشیها بروند و کتاب انتخاب کنند؛ چون تقریباً 80درصد بچهها برای انتخاب کتاب به کتابفروشی نمیروند. دوم اینکه بحثکردن درباره کتابها انجام شود و سوم اینکه خواندن گروهی اتفاق بیفتد. فکر میکنم با انجام این کارها، ترویج کتابخوانی محقق میشود.»
سیدآبادی چالش بزرگ برگزاری این جام را چگونگی انتخاب کتابها دانست و گفت: «ما به سراغ همه نهادهایی رفتیم که کتاب انتخاب میکنند: کتابنامه رشد آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، جایزه شهید غنیپور، لاکپشت پرنده، شورای کتاب کودک، کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب فصل (تا زمانیکه هنوز برگزار میشد) و جایزه پروین اعتصامی. همه فهرستهای 5 سال اخیر را جمع کردیم و با مرور آنها، یک فهرست حدود 600تایی تهیه کردیم که به تفکیک مقاطع تحصیلی در اختیار باشگاهها، کتابفروشیها و خانه کتاب قرار گرفت.»
وی افزود: «برای این فهرست 50درصد تخفیف در نظر گرفته شده است و بچههای مناطق مرفهتر میتوانند تخفیف خود را به بچههایی هدیه کنند که توان مالی کمتری دارند. در این زمینه با شهرداریها و نهادهای خیریه هم هماهنگیهایی انجام شده تا به کودکانی که توان مالی ندارند، کمک شود.»
او ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، بتوان تعداد شهرها را شرکتکننده در جام باشگاههای کتابخوانی را بالاتر برد.
وی همچنین گفت: «به دلیل اینکه میخواهیم کیفیت کار بالا باشد، فعلا به کمیت شهرها فکر نمیکنیم.»
سیدآبادی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون درباره اثرگذاری این طرح روی کودکان و نوجوانان بررسیای انجام شده است یا خیر، گفت: «الان برای ارزیابی زود است، اما حتماً باید ارزیابی شود. مشخص است که همه این 1500 باشگاه موفق نخواهند بود و این، امری طبیعی است. اما برنامه به گونهای طراحی شده که اگر مدیریت بشود، موفقیت آن دور از دسترس نیست.»
جام باشگاههای کتابخوانی کودکان و نوجوانان، اسفند ماه سال جاری همزمان با انتخاب سومین پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را خواهد شناخت.
انتهای پیام/