دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1395 - 15:14

ابتکار: حضور داعش در منطقه موجب تشدید تخریب‌های زیست محیطی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حضور داعش در منطقه موجب تشدید تخریب محیط زیست و تهدید بیشتر منطقه شده است.
کد خبر : 136553

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست برگزار شد، افزود: چندی پیش داعش در حمله به مراکز نفتی و انبار بزرگ گوگرد در اطراف موصل موجب بروز یک بلوم گوگرد شد.


وی ادامه داد: نگرانی ما از این بود که این بلوم به ایران وارد شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد زیرا می‌توانست موجب بروز باران اسیدی در کشور شود.


ابتکار افزود: همه، تاثیر جنگ بر محیط زیست را می‌بینیم و این مراسم بر ابعاد مختلف این موضوع در بعد منطقه‌ای و بین المللی تاکید دارد.تهدیدها همیشه هست و آسیب‌های جدی به طبیعت وارد می‌کند که این اثرات در بلندمدت می‌تواند بر ثروت کشورها لطمه وارد کند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جنگ‌ پیامدهای متعددی برای محیط زیست دارند که نمونه آن را می‌توان در عراق دید که چگونه مناقشات و ناامنی در یک کشور علاوه بر اینکه محیط زیست آن کشور را تهدید می‌کند، محیط زیست منطقه از جمله ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.


وی ادامه داد: یکی از پیامدها بروز پدیده گرد و غبار است که امروزه در استان‌های غربی کشور مانند ایلام و کرمانشاه مشاهده می‌کنیم. این بیشترین نمونه برای بیان ارتباط صلح و امنیت با محیط زیست است.

ابتکار ادامه داد: می‌خواهم موضوع را فراتر از این بگویم. ما باید بررسی کنیم که جنگ چه پیامدی بر تغییر اقلیم، افزایش انتشار کربن و گرمایش زمین دارد، این پیامد از طریق ماشین آلات و ابزار آلات جنگی به‌طور مستقیم نشان داده می‌شود.

وی افزود: البته در توافق پاریس این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت ما در این توافق گام اجرایی و عملی بین المللی برای مقابله با گرم شدن زمین برداشتیم و البته در مراکش هم این موضوع به ویژه در حوزه گرد و غبار دوباره مورد بحث قرار گرفت.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: چند سال قبل در جریان محاصره غزه شاهد بحران‌های محیط زیستی شدیدی بودیم که به علت حملات رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود یعنی مردم منطقه علاوه بر آسیب‌های جنگ باید آسیب‌های محیطی زیستی مانند از بین رفتن منابع آب آشامیدنی هم تحمل می‌کردند.

ابتکار ادامه داد: من در همان زمان طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل علاوه بر محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی نسبت به شرایط وخیم محیط زیستی سرزمین‌های اشغالی به ویژه غزه هشدار دادم و خواستار اقدام بین المللی شدم.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از مثال‌های خوب در این حوزه مذاکرات موفق ایران با گروه پنج به‌علاوه یک بود که منجر به حل و فصل مناقشات و ایجاد توافقات صلح آمیز شد، البته افرادی هستند که این توافق را تهدید می‌کنند اما باید توجه داشته باشیم راه حل دیپلماتیک همواره بهترین گزینه برای آینده جهان، محیط زیست و نسل‌های آینده است.


ابتکار گفت: اگر خواهان صلح در جامعه، کشور، منطقه و جهان هستیم هر کدام باید این صلح را از قلب و روح خود آغاز کنیم در واقع صلح درونی ما را به صلح بیرونی می‌رساند.برای همین است که در جهان نمونه‌های مختلفی وجود دارد از کشورهایی که رهبران آنها به دلیل عدم برخورداری از صلح درونی مدام در پی ایجاد جنگ و ناامنی در جهان بوده‌اند.


وی ادامه داد: این رهبران با حرص و طمع، قدرت طلبی و ماجراجویی نظامی خود حیات کره زمین و انسان‌ها را به مخاطره انداخته‌اند، باید توجه داشته باشیم که صلح درونی بشریت متضمن ایجاد صلح انسان با طبیعت و زمین است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته