دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1395 - 11:38
در گفت‌وگو با آنا

مدیر مجتمع سما سیرجان: آرزو دارم از بروز‌ترین‌ها باشیم/ همراه کردن تعلیم و تربیت با فناوری‌های نوین در دستور کار است

مدیر مجتمع سما دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان می‌گوید که اولویت کارش پرورش نخبگان برای آینده نظام آموزشی کشور است. او یکی از اهداف سما را این می‌داند که دانش آموزان را از همان پیش دبستانی با فعالیت‌های علمی، عملی و حرفه‌ای آشنا سازد و مهارت‌های زندگی را به آنان بیاموزد. کاربردی کردن علوم ، کشف و پرورش استعدادها و آموختن مهارت‌های زندگی از اهداف سما است
کد خبر : 136197

زهرا آذرنگ با 29 سال سابقه کاری که 22 سال آن دارای پست مدیریتی بوده، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم تربیتی شاخه مدیریت آموزشی است. او اکنون مدیریت مجتمع سما دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان را بر عهده دارد؛ مدرسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که به مدت دو سال است در تمام مقاطع تحصیلی سما راه‌اندازی شده و در همین مدت کوتاه توانسته افتخاراتی مانند «مدرسه نمونه کشوری» را کسب کند و امروز با همت و تلاش مضاعف این مدیر و سایر همکاران مجموعه سما سیرجان شهرت کشوری دارد.


آذرنگ از وقتی مزه شیرین آموختن را تجربه کرد در آرزوی تعلیم و آموزش بود. او موفقیت‌ها و عنوان‌های مختلفی را کسب کرده است. اولویت کاری‌اش پرورش نخبگان برای آینده نظام آموزشی کشور بوده و معتقد است دانش‌آموز موفق، دانش آموزی است که بتواند هدف خود را مشخص کند و علایق و توانایی‌هایش را بشناسد و در راستای تقویت توانایی‌هایش گام بردارد و دست از تلاش برندارد.


در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با مدیر مجتمع سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان که اکنون 450 دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند را می‌خوانید:


*خانم آذرنگ از سوابق کاری و مدیریتی خودتان بفرمایید.


- کسب رتبه تجارب انجمن اولیا و مربیان در دو سال پی‌درپی و انتخاب به عنوان معلم نمونه شهرستان، 23 سال سابقه تدریس در مدارس راهنمایی و متوسط دوره اول و 6 سال سابقه تدریس در مقطع دبستان را دارم و در جشنواره معلم پژوهنده رتبه دوم استان و رتبه اول شهرستان را دو بار کسب کرده‌ام.


*چطور شد که وارد عرصه تعلیم و تربیت شدید؟


- از کودکی یا بهتر بگویم از همان موقع که مزه شیرین آموختن را تجربه کردم در آرزوی تعلیم و آموزش بودم و عشق به فرزندان سرزمینم هم مزید بر علت شد تا پا به این عرصه بگذارم.


*یک دانش آموز موفق از نظر شما چه خصوصیاتی دارد؟


- به نظر من دانش آموز موفق دانش آموزی است که بتواند هدف خود را مشخص کند و علایق و توانایی‌هایش را بشناسد و در راستای تقویت توانایی‌هایش گام بردارد و دست از تلاش برندارد و با انگیزه در پیشرفت کوشا باشد. علاوه بر تلاش برای یاد گرفتن به پرورش روح و جسم نیز بپردازد و در زمینه‌های فوق برنامه و فرهنگی و پرورشی و...نیز فعال باشد.



سردر مجتمع سما سیرجان


*مهم‌ترین اولویت سما واحد سیرجان چیست؟


- مهم‌ترین اولویت سما سیرجان، پرورش نخبگان برای آینده نظام آموزشی کشور است و یکی از اهدافش آن است که دانش آموزان را از همان پیش دبستانی با فعالیت‌های علمی، عملی و حرفه‌ای آشنا سازد و مهارت‌های زندگی را به آنها بیاموزد و به عنوان اولین قدم، دروس فوق برنامه‌ای برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که شامل فعالیت‌های مهارتی چون کاربرد رایانه و آموزش جواهر‌سازی و دروسی مانند این‌هاست که به طور کلی یکی از اهداف، کاربردی کردن علوم است.


بهینه کردن فضای تعلیم و تربیت، کشف و پرورش استعدادها و آموختن مهارت‌های زندگی از مهمترین اهدافی است که در سما سیرجان دنبال می‌شود.


*شهریه‌های سما در مقایسه با مدارس غیرانتفاعی چگونه است؟


-شهریه‌های سما متناسب با امکانات و فضای آموزشی و خدماتی که ارائه می‌دهد، تصویب و تعیین می‌شود، بنابراین مقایسه آن با مدارس غیرانتفاعی کار چندان صحیحی نیست، شهریه سما با معیارهای مشخص و طوری تنظیم شده که همه جوانب را در بر می‌گیرد.


*درصد قبولی دانش‌آموزان سما برای اینکه وارد دانشگاه شوند، چه میزان است؟


-سما سیرجان نوپاست و هنوز ورودی دانشگاه نداشته است. تلاش می‌کنیم که در سال های آتی موفق عمل کنیم.



بازدید دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان از سما سیرجان


*امکانات آموزشگاهی و کمک آموزشی سما سیرجان چگونه است؟


-سما سیرجان تمام امکانات لازم را برای رسیدن به اهداف خود در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است و می‌توان گفت همه زیرساخت‌ها در سما دیده شده و در زمینه‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هیچ کمبودی ندارد؛ مسئولان و معاون سما نیز در تکمیل و بهینه‌سازی امکانات بسیار پرتلاش هستند.


* در مجموعه متبوع شما برای توسعه امکانات ورزشی چه اقداماتی انجام شده است؟


-نگاه سما به ورزش، نگاهی عمیق و ریشه‌ای است و سعی دارد بسترهای لازم برای شکوفایی و پرورش استعدادهای ورزشی را فراهم سازد، بنابراین به ورزش و امکانات ورزشی با دید خاصی نگاه می کند، این واحد آموزشی در همه رشته‌های ورزشی امکانات مطلوبی دارد.


*در آینده چه اقداماتی برای بهتر شدن این مدرسه دارید؟


- مدیر هر مدرسه، رهبری آموزشی است که کارها را از طریق مشارکت و خرد جمعی پیش می‌برد؛ با کمک همکاران در مجتمع سما سعی می‌کنیم شرایط لازم برای رسیدن به هدف مجموعه که ایجاد بستری مناسب برای پرورش نخبگان در راستای سازندگی کشوری بهتر و آبادتر است را فراهم کنیم. شخصا مایل هستم مجتمع را به سرعت به جایی برسانیم که کنترل و مدیریت آن مبنی بر فناوری و بروز باشد. آرزو دارم این مجتمع یکی از بروز‌ترین‌ها باشد. تلاش در حوزه پژوهش و استفاده بیشتر از فناوری‌های موجود و همراه کردن تعلیم و تربیت با فناوری‌های نوین نیز از اقداماتی است که در دستور کار قرار داده‌ایم.



آموزشگاه پسرانه مجتمع سما سیرجان


*مهم‌ترین فعالیت‌های دوره مدیریت شما که در این مدرسه انجام گرفته چه بوده است؟


-مهم‌ترین فعالیت‌ها ایجاد فضای صمیمی بین همکاران و ارتباط آسان و مستمر اولیا و مربیان و فضایی که دانش‌آموزان آن را خانه دوم خود بدانند و آموزش دبیران و مربیان و بروزشدن معلومات حرفه‌ای این عزیزان بوده است.


*بودجه این مرکز بیشتر در چه زمینه‌هایی هزینه می شود؟


-بودجه بیشتر در زمینه فرهنگی، آموزشی، علمی، ورزشی و بخشی هم صرف آموزش و حرفه‌ای شدن دانش آموزان می‌شود.


*سخن آخر....


-ان شاء‌الله در مسیری حرکت کنیم که برنامه محدود کننده‌ای نداشته باشیم و دانش‌آموزان از برنامه‌های درسی فراتر گام بردارند. تمام سعی خود را صرف کنترل مهارت‌های فکری و فراهم ساختن محیط یاددهی و یادگیری می‌کنیم تا بتوانیم با هم‌فکری‌، مشورت و همدلی یکدیگر سمایی ساخته شود که بتواند توقعات را برآورده کند.



آموزشگاه دخترانه مجتمع سما سیرجان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته