دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان تحقیقات کشاورزی امضا شد

تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس این سازمان، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر داود ثمری مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه و دکتر جمشید صباغ‌زاده رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منعقد شد.
کد خبر : 136123

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی بین دو طرف برای تامین نیازهای متقابل امضا شد.


براساس این تفاهمنامه، اجرای دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه‌مدت و بلندمدت، حمایت از پژوهش‌های کاربردی در زمینه‌های کشاورزی، استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی دوطرف، تبادل اعضای هیات علمی و سرمایه‌گذاری در زمینه طرح‌های درآمدزا از جمله اقدامات دو طرف برای توسعه همکاری‌ها خواهد بود.


حمایت از تحقیقات کاربردی در قالب انجام پروژه‌های مشترک برای پاسخگویی به مشکلات بخش کشاورزی، اجرای دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه و بلندمدت در زمینه‌های تخصصی موردنیاز، ایجاد امکان استفاده از فضاها و عرصه‌های آموزشی و پژوهشی برای انجام بازدیدهای علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان، فراهم کردن امکان حضور اعضای هیات علمی سازمان و دانشگاه در واحدهای آموزشی یا پژوهشی طرف مقابل تعهدات مشترک دوطرف در این تفاهمنامه است.


همکاری در برگزاری دروس عملی مقاطع کاردانی و کارشناسی در قالب کارورزی، مطلع‌سازی دانشگاه اگر سازمان بخواهد امکانات مازاد خود را بفروشد و تامین نیاز دانشگاه از محل امکانات در اختیار سایر معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی از مهم‌ترین تعهدات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.


همچنین براساس این تفاهمنامه، دانشگاه آزاد اسلامی متعهد شد تا با این سازمان در برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت موردنیاز و همچنین دوره‌های آمادگی برای کارشناسان شاغل در وزارت جهاد کشاورزی، اضافه کردن برخی واحدهای درسی کاربردی یا عملی در لیست دروس اختیاری همکاری کند.


هزینه‌های اجرایی طرح‌های پژوهشی،‌ برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های علمی براساس قراردادهای دوطرف تامین می‌شود.


در ابتدای این مراسم، دکتر داریوش طالقانی مدیرکل دفتر پژوهش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: «بحث امنیت غذایی یکی از ماموریت‌های مهم در کشاورزی است. تحقیقات کشاورزی در ایران حدود 100 سال است به صورت منسجم انجام می‌شود، اما متاسفانه به طور کامل نهادینه نشده است. دانشگاه‌ها در چارچوب پایان‌نامه‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما به‌ حل مشکلات منجر نمی‌شود.»


طالقانی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی استادان مجرب و دانشجویان زیادی دارد و مهم‌تر اینکه در همه استان‌ها دانشکده کشاورزی دارد. در سازمان تحقیقات کشاورزی نیز در حال‌حاضر همکاری خوبی با این دانشگاه دارد. در سال 94 و 95 حدود 520 پایان‌نامه ارشد و دکتری در حوزه‌های تخصصی کشاورزی انجام شده و بیش از 20 کارگاه آموزشی برگزار شده است.»


او افزود: «هدف از این تفاهمنامه هم‌افزایی در تحقیقات کشاورزی و حل مشکلات حوزه اجرا است. دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 30هزار عضو هیات علمی دارد که 2200 عضو آن در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند و امیدوارم امضای این تفاهمنامه و قراردادهای بعد از آن مشکلات بخش غذایی کشور را حل کند.»


در ادامه دکتر جمشید صباغ‌زاده، رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز از امضای این تفاهمنامه ابراز خرسندی کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر روی تامین غذای مناسب و تحقیقات در این زمینه تاکید دارد و با توجه به اینکه پژوهشگاه نیز بر روی پروژه‌های خاص متمرکز است، ما نیز می‌توانیم موارد همکاری این تفاهمنامه را انجام دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته