دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1395 - 16:31

10 رویداد مهم جهان در آبان‌ماه/ از پایان بحران ریاست جمهوری لبنان تا آغاز بحران ریاست جمهوری میلیاردر نیویورکی

تغییر و تحولات جهان، این روزها به ساعت و دقیقه متصل است. از سویی گسترش تروریسم، بحران‌های مختلفی در جهان آفریده و از سوی دیگر، قدرت فضای مجازی باعث شده است که تحولات جهانی از یک عملیات تروریستی گرفته تا یک ناآرامی مدنی، انتخابات و ...در کسری از ثانیه از نقطه‌ای از جهان به گوشه‌ای دیگری از آن برسند. خبرگزاری آنا، هر ماه با تشریح 10 رخداد مهم جهانی، نگاهی دوباره به تحولات مهم آن ماه دارد.
کد خبر : 136019

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ آبان ماه 1395 یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ دنیا را رقم زد. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب این کشور در تاریخ 18 آبان ماه هنوز دنیا را در شوک باقی گذاشته است. مشروح 10 اتقاق مهم آبان ماه را می‌خوانید:


1) میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان شد



انتخابات ریاست جمهور لبنان پس از کش و قوس‌های فراوان انجام و میشل عون به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور لبنان انتخاب شد. جلسه پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری با حضور تمامی 127 نماینده مجلس و بدون غایب برگزار شد. 36 نماینده در مرحله نخست رأی‌گیری برگه سفید یا ممتنع دادند و 6 رأی نیز باطل اعلام شد. با کشیده شدن رأی‌گیری به دور دوم، میشل عون برای رئیس‌جمهور شدن تنها به 65 رأی نیازمند بود. به دلیل تقلب در رأی‌گیری در دور دوم و سوم، و شمارش 128 رأی، اخذ رأی نمایندگان 3 بار دیگر تکرار شد. براساس توافقات پیش از انتخابات، در قبال حمایت جریان 14 مارس از ریاست جمهوری ژنرال میشل عون، جریان 8 مارس نیز از نخست وزیری سعد حریری حمایت کرده است. به این ترتیب میشل عون، سعد حریری را به عنوان نخست وزیر در لبنان انتخاب کرد. وزیر امور خارجه ایران در پی انتخاب رئیس جمهوری در لبنان سفری به این کشور داشت.


2) بزرگترین تظاهرات اعتراض‌آمیز در تاریخ کره جنوبی



مردم کره جنوبی در اعتراض به پارک گئون‌های، رئیس‌جمهوری این کشور بارها به خیابان‌ها آمدند، آنها در 22 آبان ماه، سومین تظاهرات علیه رئیس‌جمهوری این کشور را به دلیل رسوایی سیاسی اخیرش برگزار کردند که گفته می‌شود بزرگترین تظاهرات از هزاره دوم باشد. خبرگزاری یونهاپ تعداد معتراضان را 850 هزار تن اعلام کرد و ده‌ها هزار پلیس ضد شورش در نقاط مختلف سئول، پایتخت کره جنوبی مستقر شدند تا مانع از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به کاخ ریاست‌جمهوری شوند. پارک گئون‌های درگیر یک جنجال سیاسی بر سر اثرگذاری یکی از دوستان نزدیکش در تصمیم‌گیری‌های دولتی است. خانم پارک بارها عذرخواهی کرده اما این عذرخواهی‌ها نتوانسته باعث آرام شدن اوضاع شود.


3) دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شد



هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات که تقریبا در همه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پیشتازی نسبت به رقیب جمهوری‌خواه را حفظ کرده بود و حتی در شمارش آرا پس از انتخابات نیز این پیشتازی را داشت در کسب الکترال کالج‌ها نتوانست به پای ترامپ برسد و به این ترتیب دونالد ترامپ، تاجر آمریکایی که موضع گیری‌های تند او در موضوعات مختلف داخلی و خارجی و پرونده فسادهای اخلاقی‌اش در دوران رقابت‌های انتخاباتی حتی باعث شده بود بسیاری از سران جمهوری‌خواه از او روی برگردانند برای 4 سال آینده رئیس‌جمهوری آمریکا شد. ترامپ که قرار است از 20 ژانویه (1 بهمن) راهی کاخ سفید شود، روزهای پس از انتخابات را مشغول مذاکره برای تشکیل کابینه بوده است و توانسته اولین دیدار خود با یک رهبر خارجی را با تمام حواشی آن در نیویورک انجام دهد و با نخست وزیر ژاپن درباره موضوعات بین المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کند. اعتراضات به انتخاب ترامپ در آمریکا همچنان دارد.


4) 130 تن آب سنگین ایران و گزارش آژانس



آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود درباره راستی آزمایی اجرای برجام در ایران مدعی شد که ذخایر آب سنگین ایران بیش از حد مجاز است. یوکیاآمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سخنرانی در شورای حکام مدعی شد که برای دومین بار از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک از ژانویه (دی ماه) میزان ذخایر آب سنگین ایران از 130 تن فراتر رفته است. با وجود این، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «میزان ١٣٠ تن ذخیره آب سنگین در برجام صرفا تخمین است، درخصوص آب سنگین اضافی تنها تعهد مصرح در برجام آن است که این مقدار برای صادرات به بازارهای بین‌المللی عرضه شود.» در همین راستا سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران مازاد آب سنگین خود را به عمان ارسال خواهد کرد.


5) دومین دور گفت‌و‌گوهای ایران و اتحادیه اروپا



دومین دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، به ریاست مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه کشورمان و هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، با حضور هیأت‌های همراه در بروکسل برگزار شد.بخشی از گفت‌وگوها نیز به تبادل نظر مقدماتی در مورد مسایل حقوق بشری اختصاص داشت. مجید تخت روانچی در حاشیه این دور از گفت‌وگوها با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و در خصوص مسائل و تحولات در روابط دوجانبه و منطقه‌ای به تبادل نظر پرداختند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار بر تعهد اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام و ضرورت پایبند بودن تمامی طرف‌ها به اجرای این توافق تاکید کرد.


6) بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران منتقد در ترکیه



در ترکیه موج دستگیری‌ها در پی کودتای ناکام تیر ماه همچنان ادامه دارد. پلیس ترکیه، سردبیر روزنامه جمهوریت متعلق به اپوزیسیون سکولار دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور را بازداشت و اعلام کرد که منازل نویسندگان این روزنامه مورد بازرسی پلیس قرار خواهد گرفت. بازداشت روزنامه‌نگاران در ترکیه در روزهای پس از کودتا به بالاترین حد ممکن رسیده است. چند روز بعد مقامات ترکیه در تاریخ 14 آبان ماه شبانه به خانه 11 تن از رهبران حزب دموکرات خلق‌ها در این کشور رفته و صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسداغ رهبران حزب دموکرات خلق‌ها رابه همراه 9 تن دیگر از نمایندگان مجلس از این حزب، بازداشت کردند. دستگیری‌ها به همین جا ختم نشد و با وجود آنکه بازداشت رهبران کُرد ترکیه نگرانی‌های بین‌المللی به همراه داشت،‌ شهرداران مرتبط با پک‌ک هم دستگیر شدند.


7) آزادسازی اسناد محرمانه وزارت امور خارجه در دوره قاجار



اسناد محرمانه تاریخی وزارت امور خارجه (اسناد دوره قاجار و پهلوی اول) در مراسمی با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان رونمایی شد.ابراهیم رحیم‌‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه و برخی از مقامات یونسکو و دیپلمات‌های وزارت امور خارجه نیز در این مراسم حضور داشتند. ظریف پس از انجام سخنرانی در افتتاحیه این مراسم، از نمایشگاه اسناد تاریخی و همچنین از «عریضه محرمانه سفیر ایران از واشنگتن در باب ترتیبات حکومتی دولت آمریکا» رونمایی کرد. به گفته وزیر امور خارجه حدود 70 هزار سند از شهریور 1320 در این مراسم آزادسازی شد.


8)روسیه امضای خود را از اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی پس می‌گیرد



روسیه اعلام کرده است که به صورت رسمی امضای خود را از اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری پس می‌گیرد. روسیه تأکید کرده است که این دادگاه در دست‌یابی به اهداف جامعه بین‌المللی ناکام بوده است. مسکو در سال 2000 اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی در رم را که اولین دادگاه جهانی صالح برای رسیدگی به جرایم بین‌المللی است امضا کرد اما هرگز رویه تصویب آن را نهایی نکرد. فیلیپین اولین کشوری بود که از این اقدام روسیه پیروی کرد. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین اعلام کرد: «فیلپین آماده پیوستن به یک نظم جهانی جدید است که باید از سوی روسیه و چین ایجاد شود.» او تأکید کرد: «فیلیپین می‌تواند از روسیه برای خروج از دیوان کیفری بین‌المللی پیروی کند و به یک نظم جهانی جدید در صورتی که از سوی روسیه و چین ایجاد شود، بپیوندد.»


9) تصویب طرح ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری به ایران در کنگره امریکا



مجلس نمایندگان آمریکا در حالی طرح تحریمی جدید را برای جلوگیری از فروش هواپیمای مسافربری به ایران تصویب کرد که باراک اوباما پیشتر اعلام کرده بود در صورت تصویب این طرح آن را وتو خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این طرح گفت: «این موضوع به مدت یک سال در آمریکا مطرح بوده است، اما برای تصویب نهایی به «تایید مجلس سنا و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا» نیاز دارد.ما صبر می‌کنیم تا این موضوع نهایی شود. اگر مصوبه نقض برجام باشد، اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.»


10) آتش بس در یمن



جنبش انصارالله و حزب کنگره ملی یمن روز پنجشبه 27 آبان ماه اعلام کردند که به آتش‌بس جدید در یمن که از همان روز آغاز شد پایبند خواهند بود به شرط آنکه طرف مقابل نیز به آن پایبند باشد. احزاب ملی گرای یمنی نیز برای همکاری و مشارکت در این آتش‌بس، اعلام آمادگی کردند. با وجود این، آتش‌بس اعلام شده ظرف مدت کوتاهی با حملات عربستان به بخش های مختلف این کشور نقض شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته