دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1395 - 12:42

آغاز به کار گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در ترکیه

پس از 20 سال، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد نظارت و گزارش‌دهی بر وضعیت حقوق بشر در ترکیه را آغاز کرد. شورای حقوق بشر به دلیل نقض فاحش حقوق بشر، برای ترکیه گزارشگر ویژه تعیین کرده است.
کد خبر : 135895

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت حریت، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتخاب گزارشگر ویژه، نظارت و گزارش‌دهی نسبت به نقض آزادی عقیده در ترکیه را از سر گرفت. سازمان ملل متحد آخرین بار در سال 1996 برای ترکیه گزارشگر ویژه تعیین کرده بود.


دیوید کایه، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آزادی بیان و عقیده اعلام کرد: «مطبوعات، رسانه‌های مجازی و صدای مخالفان به دلیل سانسور و بازداشت تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند. من از دولت ترکیه می‌خواهم که این وضعیت را تغییر داده و مجددا از حقوق مردم ترکیه دفاع کند.»


او افزود که دولت، مسئولیت صیانت از مردم و امنیت ملی در برابر تروریسم را دارد اما این موضوع باعث نمی‌شود تا به دولت این کشور «چک سفید» امضا برای هر اقدامی داده شود.


سازمان ملل متحد، آخرین بار دهه 1990 که در ترکیه به دلیل نقض آشکار حقوق بشر در بحبوحه جنگ ارتش ترکیه و شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه برای این کشور گزارشگر ویژه تعیین کرده بود.


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت ترکیه تقاضای صدور مجوز برای ورود گزارشگر ویژه را کرده بود که این دولت در فوریه 2016 (بهمن 94) این اجازه را برای او صادر کرد.


کایه گفته است که نقض‌های آزادی بیان در سال 2016 «جدی‌تر از دهه 1990 است چرا که این نقض به شدت آشکارتر از آن زمان به نظر می‌رسد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته