دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1395 - 14:09
طیبی در گفت‌وگو با آنا:

7 طرح ملی در حوزه علوم انسانی با همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان برنامه و بودجه در دستور کار است

رئیس جهاد دانشگاه از تعریف 7 طرح ملی در حوزه علوم انسانی با همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه خبر داد.
کد خبر : 135890

دکتر سید حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره برنامه‌های جهاد دانشگاهی برای گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی و درآمد‌زایی از این فعالیت‌ها گفت: «فعالیت‌های دانش‌بنیانی موفق هستند که جامعه متقاضی استفاده از آن‌ها باشد. به عنوان مثال در حوزه پزشکی و مهندسی مردم جامعه صنعتی متقاضی استفاده از خدمات هستند، اما متاسفانه متقاضی برای استفاده از محصولات در حوزه علوم‌انسانی بسیار کم است.»


او افزود: «جهاد دانشگاهی اخیرا با معاونت پژوهش سازمان برنامه و بودجه کشور صحبت‌هایی انجام داد تا این سازمان از توان جهاد دانشگاهی در زمینه گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم‌انسانی استفاده کنند. خوشبختانه 7 پروژه ملی در زمینه علوم انسانی تعریف کردیم، سازمان برنامه و بودجه نیز بودجه خوبی در اختیار جهاد دانشگاهی برای پیشبرد این طرح‌ها قرار داد.»


رئیس جهاد دانشگاهی گفت: «حدود 13 پروژه دیگر نیز در دست بررسی داریم و فکر می‌کنیم که جهاد دانشگاهی بتواند تحول خوبی در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان حوزه علوم‌انسانی ایجاد کند. از طرفی نتایج این پروژه‌ها بسیار برای سازمانبرنامه و بودجه که مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه را برعهده دارد و سایر سازمان‌ها قابل استفاده است.»


او افزود: «جهاد دانشگاهی نیز در راستای گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم‌انسانی 50‌درصد هزینه‌های چند طرح ملی که همه آن‌ها منطبق با نیازهای کشور است را قبول کرده است، به شرط اینکه 50‌درصد باقی‌مانده را سایر سازمان‌ها پرداخت کنند.»


طیبی گفت: «خوشبختانه با فعالیت‌هایی از این دست پیش‌بینی می‌شود تحول خوبی در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان علوم انسانی ایجاد شود، البته باید مسئولان نظام به این نتیجه برسند که مشکلات مختلف در حوزه علوم‌انسانی باید از طریق کارهای علمی حل شوند.»


گسترش فساد و آسیب‌های اجتماعی در جامعه، ناشی از عدم کار در حوزه علوم‌انسانی است


او باور به توان ملی و پرداختن به آن‌ها را کمک بزرگی به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی دانست و گفت: «مسئولان اولویت‌های خود را بر روی حوزه‌هایی نظیر پزشکی، مهندسی و... که نیاز روز جامعه است می‌گذارند. البته مشکلات موجود در زمینه علوم انسانی نیز در غالب مشکلات اجتماعی بروز پیدا می‌کند و می‌تواند حوزه‌هایی مانند مهندسی و پزشکی و... را نیز درگیر این مشکلات کند.»


رئیس جهاد دانشگاهی افزود: «نبود خودباوری، گسترش فساد در جامعه، گسترش آسیب‌های اجتماعی و... از عدم کار در حوزه علوم‌انسانی ناشی می‌شود. نباید منتظر بمانیم تا معضل ایجاد شود و سپس به دنبال حل آن‌ معضل باشیم.»


او افزود: «اکنون زنگ خطر احساس شده است و با تأکیدات مقام معظم رهبری، تلاش رئیس جمهوری و دولت به این معضل رسیدگی می‌شود، به عنوان مثال همین طرح‌هایی که جهاد دانشگاهی با همکاری سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کند نشان‌دهنده این است که دولت به این حوزه توجه ویژه دارد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته