رضاداد: جشنواره فجر فعلا نمیتواند به الف شدن فکر کند
علیرضا رضاداد در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درخصوص امکان الف شدن جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: «یکی از موضوعاتی که جشنوارههای الف دنیا دارند، این است فیلمها نخستین نمایششان را در آن جشنوارهها خواهند داشت و توفیقات اقتصادی بسیار قابل توجهی را از محل اکران در آن کشور دریافت میکنند. به هر صورت به دلیل کمبود سالن، منابع و... فعلاً نمیتوانیم به این بخش فکر کنیم.»
رضاداد تاکید کرد: «باید اجازه دهیم جشنواره فیلم فجر در چند دوره به همین صورت برگزار شود و انتظار حرکت به سمت جشنوارههای الف جهانی را نداشته باشیم چرا که شاید نتوانیم انتظاراتی که از این جشنوارهها را وجود دارد را تأمین کنیم.»
وی در ادامه از فروش بلیت آثار حاضر در بخش بینالملل فیلم فجر خبر داد و گفت: «همانند سینمای ایران پیش فروش بلیتها به صورت تک سانس خواهیم داشت و فروش این بلیتها از دوم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.»
رضاداد در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد بخش بینالملل برای برگزاری جشنواره با توجه به محدودیتهای نمایشی ایران و همچنین وضعیت انتخاب داوران گفت: «در سینمای ایران، محدودیتهایی از نظر انتخاب داریم. بعضی از کسانی که میتوانستند داور باشند، در تعدادی از فیلمها حضور داشتند؛ مانند خانم لیلا حاتمی.»
وی درباره انتاخاب فیلمها هم بیان کرد: «شناسایی کردن فیلم در جشنوارههای مختلف یک رویه عادی و ثابت است. ما نهایتاً به ۳۰۰ فیلم رسیدیم و تلاش کردیم که فیلمها را با رویکردهایی انتخاب کنیم نیاز به حذف بخشهایی از آن را نداشته باشیم و با رویکردهای سینمای ایران همگام باشد.»
دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «اگر سینمای ایران را به عنوان یک سینمای نجیب و پاک و با رویکردهای خانواده، نجابت و... بتوانیم به درستی معرفی کنیم میتوانیم در دریافت فیلمهایی با این رویکردها توفیقات خوبی بدست آوریم. البته ایجاد این توفیق نیاز به ساز و کار رسمی در سازمان سینمایی دارد.»
رضاداد تاکید کرد: «قرار است سازمان مستقلی تحت عنوان جشنوارهها و امور بینالملل با کارشناسان متمرکز داشته باشیم.»
وی ادامه داد: «تجربیات سالهای سال من میگوید که اگر سازمان یافته حرکت کنیم میتوانیم جشنوارهای بینالمللی با تراز سینمای یران و ارزشهای خودمان داشته باشیم. این مهم قطعاً میتواند دستیافتی باشد اما باید جزو اولویتهای مان قرار بگیرد.»
دبیر سیوسومین جشنواره بینالملل فیلم فجر ادامه داد: «اینجا میتوان به این نکته هم اشاره کرد که اگر بتوانیم برنامهریزی درستی در این زمینه انجام دهیم میتوانیم به راحتی هم وارد تولیدات مشترک شویم و از این پیلهای که خواسته یا ناخواسته دور خودمان بستهایم خارج شویم و گستره مخاطبان بینالمللیمان را افزایش دهیم. معتقدم با تلاش زیاد میتوانیم جشنوارهای اوریجینال با محور قرار دادن مضامین انسانی، اخلاق، خانواده، اشتراکات فرهنگی و... داشته باشیم.»
رضاداد درباره هزینههای جشنواره گفت: «اکنون خیلی هزینهای نمیکنیم. در هر صورت ما باید برای معرفی سینمای ایران تلاش کنیم و شاید این هزینهها برای معرفی سینمای ایران هنوز منطقی باشد. الان در تمام جشنوارههای مهم دنیا، این هزینهها صورت میگیرد. ما طبیعتاً باید این هزینهها را به نیابت از مؤسسات خصوصی انجام میدهیم که بنیه مالی خیلی زیادی ندارند. در هر صورت در سینمای ایران، دولت بخشی از هزینههای معمول را انجام میدهد.»
دبیر جشنواره سی وسوم فیلم فجر در ادامه پاسخ به پرسش اصحاب رسانه اظهار کرد: «اگر با یک کشور تولید مشترک داشته باشیم، طبیعتاً سرمایه گذاریمان کاهش و مخاطبانمان افزایش پیدا میکند.»
رضاداد افزود: «در این حوزه تجربیاتی در سالهای گذشته شده است و حتی حضور نیروهای توانمند ایرانی را در کشورهای خارجی داشتیم که با استقبال زیادی روبرو شد. نمونه آن فیلم گذشته آقای فرهادی بود که اگرچه در فرانسه ساخته شد اما به هر حال رنگ و بوی سینمای ایران را داشت.»
وی توضیح داد: «تولید مشترک امروز برای همه دنیا جذاب است چرا که هزینههای تولید فیلم افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و تولید مشترک میتواند هم به کاهش هزینه کمک کند و هم مخاطبان را چند برابر میکند.»
دبیر سیوسومین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: «یکی از پیشنهادهای ما در سازمان جشنوارهها، پایهریزی، رفع موانع و ایجاد یک صندوق تولید مشترک سینمایی است. روی این ایده در حال کار هستیم تا بتوانیم درباره آن در نشست مدیران سینمایی کشورهای منطقه بحث کنیم.»
رضاداد در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعداد کم سالنهای نمایش دهنده فیلمهای بخش بینالملل جشنواره فجر اظهار کرد: «چون در دوره اول برگزاری بخش مستقل بینالملل هستیم، ارزیابیمان برای گذشته است. اما در عین حال مذاکراتی با سینما کوروش انجام شده است که در صورت استقبال مردم، سریعاً آن دو سالن به چرخه نمایش فیلمهای جشنواره اضافه شود.»
وی گفت: «آمادگی داریم که به محض فروش بلیت چهار سالن سینما آزادی، دو سالن از سینما کورش را به جشنواره اضافه کنیم.»
حضور ۱۵ تا ۲۰ منتقد و خبرنگار خارجی در ایران/ برگزاری نشست هم اندیشی با حضور رسانههای ایرانی و خارجی
مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر گفت: «در ایام برگزاری بخش بینالملل فیلم فجر ۱۵ تا ۲۰ منتقد سینمایی و خبرنگار خارجی در ایران حضور مییابند و دو نشست هماندیشی با حضور رسانههای ایرانی و خارجی برگزار میشود.»
سید احد میکائیل زاده در نشست خبری سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر افزود: «رویهای که در بخش ملی برای شبکههای رادیویی و تلویزیونی در نظر گرفته شده بود، در پردیس ملت هم برای رسانههای ایرانی و خارجی در نظر گرفته شده است. وی یادآور شد: همچنین تمام نشستهای خبری به زبان انگلیسی و با حضور تمامی این رسانهها برگزار میشود.»
مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره فجر یادآور شد: «همچنین دو نشست به منظور هم اندیشی با حضور رسانههای ایرانی و خارجی برگزار میشود.»
میکائیل زاده در ادامه گفت: «۱۵ تا ۲۰ منتقد و اصحاب رسانه خارجی به همراه رسانههای ایرانی و خارجی مقیم و غیرمقیم، جشنواره را پوشش خواهند دارد و در این بخش تلاش بسیار زیادی شده است.»
نمایش ویژه فیلم محمد (ص) برای میهمانان بخش بینالملل
دبیر سیوسومین جشنواره بینالملل فیلم فجر از نمایش فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی برای میهمانان بخش بینالملل جشنواره فجر خبر داد.
علیرضا رضاداد در نشست خبری بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «با آقای مجید مجیدی مذاکره شده و قرار است فیلم «محمد (ص)» یک نوبت نمایش برای میهمانان خارجی داشته باشد.»
وی یادآور شد: «در هر صورت بعضی از میهمانان خارجی پژواک این فیلم را شنیده بودند و درخواست دیدن «محمد (ص)» را داشتند که آقای مجیدی هم پذیرفتند.»
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: «همچنین ۳۵ فیلم ایرانی در یکی از سالنهای پردیس ملت برای مهمانان خارجی به نمایش درخواهد آمد.»
رضاداد تصریح کرد: «ما فیلمها را با دقت بسیار بیشتری انتخاب کردیم و واقعاً درصد زیادی از فیلمها نیازی به ممیزی نداشتند.»
علیرضا رضاداد در پاسخ به پرسش خبرنگار لسآنجلس تایمز درباره اینکه چه زمانی قرار است بخش خصوصی در یک رقابت آزاد فیلم خارجی متناسب با فرهنگ ایران را در سینماها به نمایش درآورد اظهار کرد: «حتماً می دانید که یکی از انگیزههای شکل گیری جشنوارهها در دنیا این است که فیلمهایی در جریان عمومی سینمای صنعتی چندان امکان توفیقی پیدا نمیکردند.»
وی یادآور شد: «عدهای از کسانی که اهل فکر بودند، جشنوارههایی را پدید آورند و امروز وقتی ریشههای جشنواره کن یا برلین را میبینید، بر اساس این نیاز شکل گرفتهاند.»
دبیر سیوسومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: «این موضوعی که مورد سؤال قرار گرفت، یکی از مشکلات سینمای ایران است. ما به لحاظ باورهای مان هیچ ملاحظه ای بابت نمایش فیلم خارجی نداریم اما از نظر ظرفیتهای نمایشی دچار محدودیت جدی هستیم.»
رضاداد توضیح داد: «این محدودیت امروز خودش را به شکل دیگری به سینمای ایران تحمیل میکند و کتمان نشدنی است. پس اگر میخواهیم از صنعت سینمای داخلی خودمان حمایت کنیم نمیتوانیم درها را باز بگذاریم و نمایش بی حد و حصر فیلمهای خارجی را داشته باشیم چرا که در این صورت با سرعت زیاد به سمت آنچیزی میرویم که در سالهای ۵۵ تا ۵۷ اتفاق افتاد.»
رضاداد تاکید کرد: «به نظر میرسد برای این منظور باید حرکت آرامی در این مسیر داشته باشیم و البته از نظر زیرساختها هم خودمان را تقویت کنیم تا به حداقل دو هزار سالن نمایشی در کشور برسیم.»
انتهای پیام/