دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1395 - 08:56
رئیس محیط زیست شهرداری تهران مطرح کرد

منشاء 80درصد آلودگی هوای تهران خودروهای بی‌کیفیت است

رئیس محیط زیست شهرداری تهران منشاء 80درصد آلودگی هوای تهران را افزایش خودروهای بی کیفیت دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست باید با کمک قوه‌قضائیه نسبت به رسیدگی به متخلفان حساس باشد.
کد خبر : 135826

محمد مهدی گلمکانی، رئیس محیط زیست شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد آلودگی هوای تهران اظهار کرد: براساس بیانات مقام معظم رهبری مساله محیط‌زیست موضوع این دولت و آن دولت و موضوع سیاسی نیست. بنابراین همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها باید نسبت به حفظ محیط زیست و رفع آلودگی‌های هوا و آب احساس مسئولیت کنند و اگر کسی به هر علتی محیط‌زیست را آلوده کند، باید نسبت به این آلایندگی پاسخگو باشد.


وی افزود: متولی اصلی رسیدگی به آلایندگی خاک، هوا و آب سازمان حفاظت محیط‌زیست است که باید با کمک قوه‌قضائیه نسبت به رسیدگی به متخلفان حساس باشد. سازمان محیط‌زیست باید به طور جدی نقش نظارتی خود را اعمال کند، زیرا آلودگی هوا سلامتی همه شهروندان را تهدید می‌کند و همه مردم جامعه از آن متضرر می‌شوند.


رئیس محیط زیست شهرداری تهران یادآور شد: مقصر اصلی در موضوع آلودگی هوا مشخص است، اما ما به دنبال مقصر نمی‌گردیم. کسی که بی‌رویه مجوز افزایش منابع متحرک در کشور را صادر می‌کند در این ماجرا مقصر است، در حالی که باید ورود هر نوع خودرو در سطح شهر با محدودیت‌هایی همراه باشد، زیرا 80 درصد منابع آلاینده شهر از منابع متحرک مانند خودروها تشکیل می‌شود.


گلمکانی ادامه داد: تردد خودروها بیش از توان و ظرفیت شهر منجر به خسران و ضرر است و به عنوان تهدید سلامتی مردم تلقی می شود.متاسفانه به صورت روزانه خودروهای بی‌کیفیت بسیاری وارد سطح شهر می‌شوند. آلودگی هوای تهران به یک مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند نیازمند است تا معضل آلودگی هوا را حل کند، البته این امر در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است.


وی افزود: متاسفانه مدیریت فعلی شهر تهران اختیارات کامل ندارد و نمی‌تواند مدیریت جامع و یکپارچه در تهران اعمال کند زیرا بسیاری از مسئولیت‌ها از حیطه اختیارات شهرداری تهران خارج است به عنوان مثال مدیریت سازمان‌هایی مانند آب و برق در اختیار شهرداری تهران نیست.


رئیس محیط زیست شهرداری تهران گفت: یکی از اقدامات موثر و تنها راه نجات شهر تهران، توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و پاک است، همچنین یکی از اولویت‌های اول شهر باید توسعه مترو باشد. البته هم‌اکنون 105 ایستگاه مترو را در شهر تهران بهره‌برداری کرده‌ایم و با وجود تعهدات دولت مبنی بر تامین مالی 50 درصدی در توسعه مترو اما دولت تاکنون این زمینه کمک چندانی نکرده است.


وی تاکید کرد: هرگونه هزینه در بحث توسعه مترو، حمل‌ونقل عمومی شهری به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است و در آینده از بروز بیماری‌ها و مشکلات اجتماعی جلوگیری می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته