دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1395 - 12:47

یک ضد ایرانی، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ می‌شود

مایکل فلین، ژنرال سه ستاره و بازنشسته ارتش آمریکا که پیشتر از او به عنوان نامزد تصدی پست وزارت دفاع در دوران ترامپ یاد می‌شد از سوی رئیس جمهوری منتخب آمریکا به عنوان مشاور امنیت ملی برگزیده خواهد شد.
کد خبر : 135462

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، فلین 57 ساله در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به مدت دو سال رئیس آژانس امنیت دفاعی آمریکا بود اما در ایام کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، از دونالد ترامپ حمایت کرد.


او در زمانی که ریاست آژانس امنیت دفاعی آمریکا را برعهده داشت تلاش کرد تا تغییراتی اساسی در این آژانس ایجاد کند اما این موضوع با مخالفت کارمندان این آژانس و به ویژه کهنه سربازان آمریکایی مواجه شد.


فلین پیروزی ترامپ در انتخابات را «انقلاب» نامیده و گفته است که این انتخابات «احتمالا بزرگترین انتخابات در تاریخ ملت ماست. یعنی بزرگترین انتخابات از زمانی که جورج واشنگتن تصمیم گرفت که پادشاهی نکند و رئیس‌جمهوری باشد. به همین دلیل است که این انتخابات بسیار مهم بود.»


برخی تحلیلگران گفته‌اند که تجربه فلین در مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی در عراق و افغانستان باعث شده تا ترامپ او را به عنوان مشاور امنیت ملی خود برگزیند.


دیوید دپتولا، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که سابقه همکاری با فلین را دارد می‌گوید که او فردی با صراحت لهجه آشکار است و هرگز تلاش نمی‌کند که حرف‌هایش را به صورت سیاسی و دیپلماتیک بیان کند.


عملکرد به جا مانده از فلین نشان می‌دهد که او سابقه به شدت سخت‌گیرانه و سیاست بسیار تهاجمی علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا دارد.


او همچنین در کتابی که با همکاری فرد دیگری نوشته است می‌گوید که سخت‌گیری‌ها علیه ایران باید افزایش یافته و از جمله جنگ اطلاعاتی علیه ایران به منظور آن‌چه که وی آن را افشای کاستی‌های انقلاب ایران دانسته است، در دستور کار قرار گیرد.


فلین همچون ترامپ با جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 مخالف بوده و آن را یک اشتباه بزرگ استراتژیک می‌داند. او می‌گوید که آمریکا به جای آن که انرژی خود را صرف جنگ عراق کند باید آن را صرف حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی ایران می‌کرد.


او همچون ترامپ به افزایش روابط با اسرائیل اعتقاد دارد اما در عین حال از افزایش روابط با مصر حمایت می‌کند. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، نخستین سیاستمداری بود که پیروزی ترامپ را تبریک گفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب