دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1395 - 11:15

با وجود اعلام وتوی اوباما؛ کنگره آمریکا به دنبال منع فروش هواپیمای مسافری به ایران

مجلس نمایندگان آمریکا در حالی طرح تحریمی جدید را برای جلوگیری از فروش هواپیمای مسافربری به ایران به بحث گذاشته است که باراک اوباما پیشتر اعلام کرده بود در صورت تصویب این طرح آن را وتو خواهد کرد.
کد خبر : 135258

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بی بی سی، این طرح چهارشنبه شب به وقت محلی واشنگتن در صحن مجلس بین موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای (برجام) به بحث گذاشته شد.


پیش‌نویس طرح در حالی به صحن مجلس رسیده است که به نظر می‌رسد فعلا ۲۳۱ نماینده از آن حمایت می‌کنند و ۱۸۱ نماینده با آن مخالفند. روند بحث و بررسی صبح پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد.


به گزارش آنا، پیش از این، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفته بود که قانون مربوط به جلوگیری از تراکنش مالی برای صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را وتو می‌کند.


بنا بر اعلام خبرگزاری رویترز،‌ اوباما گفته است که چنین قانونی می‌تواند اجرای درست توافق هسته‌ای میان ایران و طرف‌های مقابل را با مشکل مواجه کند.


به گزارش بی بی سی، اکثر نمایندگان مخالف با این طرح از اعضای حزب دموکرات بوده‌اند که مصوبه را نقض آشکار تعهدات آمریکا در چارچوب برجام خواندند.


پیش‌نویس طرح مذکور وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را از اعطای مجوز به بانک‌های آمریکایی برای تسهیل مبادلات مالی مرتبط با صادرات مستقیم یا غیرمستقیم هواپیماهای مسافربری به ایران منع می کند.


بر اساس این طرح، هرگونه مجوز احتمالی که پیشتر توسط خزانه‌داری صادر شده باشد نیز باطل اعلام خواهد شد.


پیش نویس طرح مجلس نمایندگان هنوز در سنای آمریکا به بحث گذاشته نشده است.


به گزارش رویترز، این قانون آخرین تلاش حزب جمهوری‌خواه برای توقف فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ بر اساس توافق هسته‌ای به ایران در کنگره است.


کاخ سفید اعلام کرد، اگر لایحه مورد نظر کنگره اجرا می‌شد، هم‌پیمانان آمریکا آن را به عنوان نقض برجام در نظر می‌گرفتند. آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان با لغو تحریم‌ها در صورت توقف برنامه هسته‌ای ایران موافقت کردند.


قراداد ایرباس و بوئینگ برای فروش یا اجاره بیش از 200 جت به شرکت ایران‌ایر به مدرن‌سازی و گسترش ناوگان کهنه حمل و نقل ایران کمک می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته