دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1394 - 11:33

برخورد تند مامور مدرسه دارالفنون با گردشگران و خبرنگاران/ دعوت به تهران‌گردی با طعم توهین

بازدید از بافت قدیمی و تاریخی منطقه 12 عنوان برنامه‌ای بود که روز گذشته -29 فروردین ماه- به مناسبت روز جهانی بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با همکاری شهرداری منطقه 12 و میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد.
کد خبر : 13524

به گزارش خبرنگار آنا، از برنامه‌های این تور گردشگری بازدید از مدرسه دارالفنون، موزه ملک و خانه امام جمعه بود که با حاشیه‌های ریز و درشتی روبه‌رو شد.


در آغاز دو گروه بازدید کننده به فاصله زمانی 20 دقیقه به مدرسه دارالفنون آمدند و راهنمای تور هر یک از گروه‌ها به صورت مجزا درباره تاریخچه این مدرسه، اتفاقاتی که در این مکان رخ داده و همچنین ویژگی‌ها و امکانات ساختمان توضیح دادند. در این بین گردشگران با رضایت از این‌که در فصل بهار و هوای مطبوع به چنین فضای تاریخی و سرسبزی آمده بودند به بخش های مختلف مدرسه سر زدند.


برخی از گردشگران در حیاط این مدرسه که درختان قدیمی‌اش آن را به محیطی آرامش‌بخش تبدیل کرده بود، آمده بودند و مشغول گرفتن عکس سلفی از خود و دوستان و یا عکس‌هایی از این بنای تاریخی شدند که ناگهان فردی به عنوان حراست با صدایی نسبتاً بلند اعلام کرد که فیلمبرداری از این مکان ممنوع است اما از آنجا که هیچ‌یک از افراد در آن لحظه مشغول فیلمبرداری نبودند به کار خود ادامه دادند.



راهنمای تور که در این بین بخش‌های داخلی مدرسه را برای گردشگران تشریح کرده بود، به همراه بازدیدکنندگان برای معرفی قسمت‌هایی که در حیاط مدرسه قرار داشت از جمله اولین سالن تئاتر کشور، مجسمه گچی امیرکبیر به محوطه سبز این بنا آمدند. علاقه‌مندان به بناهای تاریخی سراپا گوش بودند و راهنما مرحله به مرحله بخش‌های حیاط را با تاریخچه‌ای که داشت، معرفی می‌کرد.


راهنما اعلام کرد که بخش مربوط به سالن در حال بازسازی است و مجسمه امیرکبیر در حال حاضر پوشانده شده است و امکان بازدید ندارد، بازدیدکنندگان هم به استناد این صحبت‌ها وارد سالن نشدند.


نوبت به بخش‌های درحال بازسازی رسیده بود و گروه کم‌کم به داخل بنا وارد می‌شدند که ناگهان همان مامور حراست به سمت عکاس آنا که مشغول ثبت تصاویر بخش‌های مدرسه و فضای در حال بازسازی بود، آمد. در ابتدا با لحنی تند و با حالتی که گویا رسانه‌ای خارجی برای تهیه عکس از وضعیت امروز مدرسه دارالفنون آمده است، وی را مورد انتقاد قرار دارد و این در حالی بود که در هیچ‌یک از بخش‌های در حال مرمت تابلویی مبنی بر ممنوعیت عکس‌برداری و یا مراجعه نصب نشده بود و عکاس خبرگزاری هم هیچ حرکت غیرحرفه‌ای و غیرقانونی انجام نداده بود.



مامور مدرسه دارالفنون در حالی که با لحنی تند عملکرد عکاس را زیر سوال برده بود از وی خواست تا عکس‌ها را به او نشان بدهد تا او تایید کند که چه عکسی باید در قالب خبر کار شود و کدامیک از عکس‌ها باید از حافظه دوربین حذف شود! این اتفاق در حضور گردشگرانی که به داخل مدرسه آمده بودند رخ داد. عکاس و خبرنگار رسانه به این عملکرد اعتراض کردند که درنهایت منجر به تخلیه مناطق در حال بازسازی از گردشگران و قطع توضیحات راهنمای تور شد.


تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که خبرنگار و عکاس آنا با دعوت روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این بازدید شرکت کرده بودند و ظاهرا مسئولان میراث فرهنگی هنوز کارمندان خود را در خصوص نوع برخورد با گردشگران به‌ویژه با خبرنگاران توجیه نکرده‌اند و از عواقب منفی این نوع برخوردها در جذب گردشگر که مأموریت اصلی این سازمان است، غافل‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته