دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1395 - 10:46
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی خبر داد:

تمایل شرکت‌های خارجی برای همکاری با تاسیسات دریایی

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای اجرای پروژه مشترک خبرداد و گفت: تاسیسات دریایی توانمندی بالایی برای اجرای پروژه دارد.
کد خبر : 135230

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، ابوالقاسم رحمانی، با اشاره به توانایی‌های شرکت تاسیسات دریایی برای اجرای پروژه‌های فراساحلی در پارس جنوبی و کسب رکوردهای نصب و راه‌اندازی سکوهای گازی در این میدان مشترک، افزود: با توجه به این توانایی‌ها، شرکت‌های خارجی تمایل به همکاری با تاسیسات دریایی دارند.


وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با یک شرکت ایتالیایی، اتریشی و یک شرکت ژاپنی و کره‌ای، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که تاسیسات دریایی در اختیار دارد؛ ما به دنبال کار هستیم و شرکت‌های خارجی هم تمایل به همکاری ما در اجرای پروژه دارند.


مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی درباره یارد خرمشهر که ساخت سازه‌های دریایی این شرکت در آنجا انجام می‌شود، افزود: تاکنون حدود ٨٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مکان انجام شده است و قرار نیست با پایان فعالیت‌ها در این یارد، ما آنجا را ترک کنیم.


براساس گزارش نشریه مشعل، وی با اشاره به اشتغال‎زایی صورت گرفته با توسعه فعالیت‌ها در یارد خرمشهر برای ساکنان این منطقه، ادامه داد: این قول را به مردم خرمشهر می‌دهیم که برای آنها کار بیاوریم، همان طور که هدف ما از ایجاد این یارد خدمت به مردم خرمشهر و خوزستان بوده است، این هدف را ادامه می‌دهیم و تغییری در آن ایجاد نمی‌کنیم.


اجرای فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی


وی با اشاره به پروژه فراساحل فازهای ٢٠ و ٢١ میدان گازی پارس جنوبی از سوی این شرکت، تصریح کرد: در حال حاضر شمارش معکوس به منظور افزایش تولید از سکوی فاز ٢١ این میدان مشترک با راه‌اندازی این سازه دریایی آغاز شده است.


قاسمی نصب جکت فاز ٢٠ در اسفندماه ٩١ در مدت ١١ روز با شناور اوشنیک و لوله گذاری خطوط ٣٢ و ٤ اینچ این فاز را در مدت چهارماه از جمله رکوردهای کسب شده در اجرای این فاز اعلام کرد.


مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سکوی فاز ٢٠ پارس جنوبی که مردادماه امسال در موقعیت خود نصب شده بود با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز به زودی به بهره برداری خواهد رسید.


قاسمی اشتغال‎زایی مستقیم در ساخت سکوی فاز ٢٠ را که دو هزار و ٥٠٠ تن وزن دارد، در قالب پیمانکاران اجرایی یارد خرمشهر افزون بر ٦٠٠ نفر اعلام کرد.


مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی تصریح کرد: با راه اندازی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی اضافه خواهد شد.


نصب سکوی ١٨B تا ٢ ماه دیگر


وی درباره نصب سکوی ١٩B پارس جنوبی که هم اکنون در یارد خرمشهر مراحل پایانی ساخت خود را سپری می کند، گفت: این سکو نیز تا ٢ ماه آینده بارگیری و نصب خواهد شد.


قاسمی اجرای پروژه فراساحل فاز ١٩ را یکی از بزرگترین پروژه فراساحلی شرکت تاسیسات دریایی از لحاظ تنوع فعالیت‌ها دانست و گفت: چهار سکوی دریایی این فاز شامل ٢١ حلقه چاه می‌شود و سکوهای اصلی با وزن حدود ٢٧٠٠ تن و سکوی اقماری با وزن ١٧٠٠ تن، تشکیل‌دهنده تجهیزات دریافت و انتقال گاز، از چاه‌های این فاز است.


به گفته وی، احداث دو خط ٣٢ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول ٢٣٠ کیلومتر، دو رشته خط لوله ٤,٥ اینچ دریایی برای انتقال گلایکول جمعا به طول تقریبی ٢٣٠ کیلومتر، ٢ رشته خط لوله ١٨ اینچی با پوشش اینکونل به منظور انتقال گاز از سکوهای اقماری به ورودی سکوهای اصلی جمعا به طول ١٤ کیلومتر، بخش دیگری از شرح کار شرکت تاسیسات دریایی در این پروژه است.


مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی گفت: ساخت گوی شناور و متعلقات مربوط به انتقال میعانات گازی با ظرفیت ٧٠٠٠ مترمکعب در ساعت و یک خط لوله ٣٦ اینچ به طول تقریبی ٦ کیلومتر به منظور انتقال میعانات گازی به گوی شناور در این پروژه، جزیی از شرح کارهای این پروژه است.


به گفته وی، متخصصان این شرکت فراساحلی موفق شده‌اند رکوردهای ساخت قابل توجهی را در پروژه فراساحل فاز ١٩ از جمله دستیابی به رکورد پیشرفت ٩٠ درصدی در بخش‌های برق و ابزار دقیق در مدت پنج‎ماه، پایان ٧٠ درصد عملیات پیش راه‌اندازی پایپینگ در خشکی، انجام ٢٠ درصد از فعالیت‌های راه‌اندازی در خشکی را به خود اختصاص دهند.


قاسمی افزود: همچنین لوله گذاری ١٠٠ کیلومتر از فاز ١٣ و ١٠٠ کیلومتر از فاز ١٤ نیز بر عهده شرکت تاسیسات دریایی است؛ ضمن این که لوله‎گذاری فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ نیز به ما واگذار شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته