دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1395 - 17:11

ابتکار: سه چهارم ریزگردهای ورودی به ایران از کشورهای همسایه است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه تصاویر مسیر توده گرد و غبار با اتکاء به منابع علمی، تاکید کرد: دست کم سه چهارم ریزگردهای ورودی به ایران از کشورهای همسایه است.
کد خبر : 135175

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست مشترک برنامه عمران و برنامه محیط زیست سازمان ملل و ایران با موضوع گرد و غبار در مراکش با نمایش و استناد به تصاویر ماهواره‌ای و نیز عکس‌هایی از هنگام وقوع توفان‌های گرد و غبار در شهرهای مختلف کشور به مقادیر اندازه گیری شده غلظت آلاینده‌ها اشاره کرد.


ابتکار گفت: علاوه بر خوزستان که به شدت از همجواری با کانون‌های ریزگرد عراق در رنج است، استان‌هایی مانند ایلام، کردستان و کرمانشاه هم از این کانون‌های خارجی متاثر هستند و 8 میلیون هکتار اراضی گرد و غبارخیز آن کشور، ریزگردهایی با ارتفاع 7 کیلومتری زمین را راهی ایران می‌کند که برای مدت طولاتی در هوا پراکنده باقی می‌مانند.


تصاویر ارائه شده در این گزارش مشخص می‌کرد که چگونه کیفیت هوا بر اثر این ریزگردها، علاوه بر بخش غربی و جنوب غربی ایران، تا کشورهای کویت، اردن و امارات متحده عربی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به خاطر گرد و غبار حاصل از صحرای قرقوم در ترکمستان تحت تاثیر است و همچنین به خاطر خشکی‌های به وجود آمده ناشی از مشکلات مجموعه تالاب‌های بین المللی هامون، کانون‌های ریزگردی ایجاد شده که از ایران به بخش‌هایی از افغانستان سرایت می‌کند و مجددا به سوی ایران باز می‌گردد.


معاون رئیس جمهوری با اشاره به آثار سوء این پدیده بر سلامتی مردم و تاکید بر فراملی بودن این معضل، به تشریح تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پرداخت و گفت: سه قطعنامه به تصویب رسیده که اولی در مجمع ملل متحد در آذرماه سال پیش با عنوان قطعنامه مقابله با گرد و غبار، دومی در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه موسوم اسکاپ که همکاری منطقه‌ای را طلب کرده و سومین قطعنامه در مجمع محیط زیست ملل متحد در خرداد ماه که مداخله مجموعه‌های مالی جهانی را برای حرکت‌های منطقه‌ای فرا می‌خواند و الزاماتی در این باره دنبال می‌کند.


ابتکار بر ضرورت ورود تمامی مجموعه‌های بین المللی خاص زیست محیطی مانند صندوق تسهیلات زیست محیطی موسوم به جف (Global Environmental Facility) و علاوه بر آن صندوق‌های سازگاری با تغییر اقلیم (Adaptation Fund) و صندوق اقلیم سبز (green climate fund) تاکید کرد و خواستار ایفای نقش آنها در فعالیت‌های منطقه‌ای شد تا بتوانند ماموریت‌های خود را جامه عمل بپوشانند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره لزوم نقش آفرینی این صندوق‌ها علاوه بر ارائه راهکارهای فنی و کارشناسی برای کشورهای درگیر معضل گرد و غبار به ویژه برای غرب آسیا، آمادگی ایران برای آموزش و ظرفیت سازی در این زمینه را اعلام کرد.


به گزارش آنا، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا (COP22) که از ۷ نوامبر (۱۷ آبان ) در مراکش فعالیت خود را آغاز کرده است، به این کشور سفر کرد و در دوازدهمین کنفرانس اعضای پروتکل کیوتو نیز حضور یافت.
حدود ۲۰ هزار شرکت ‌کننده از نقاط مختلف جهان برای شرکت در مذاکرات جهانی آب و هوا و توافق بر سر قوانین جدید برای محدود کردن گرما در کره زمین در مراکش گردهم جمع شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب