دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

وزارت بهداشت در پرداخت پول دانشگاه‌های علوم پزشکی مانده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش تعرفه‌های پزشکی گفت: هم اکنون وزارت بهداشت و درمان در پرداخت پول دانشگاه‌های علوم پزشکی مانده است بنابراین با افزایش تعرفه‌ها پرداخت از جیب مردم نیز افزایش خواهد یافت.
کد خبر : 13507

سلیمان عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی آنا، در خصوص افزایش تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: وزارت کار و رفاه اجتماعی با توجه به تورم ۱۵ درصدی موجود افزایش تعرفه را 14.8 درصد اعلام کرد که البته برای کاهش دو دهم درصد نباید منتی بر سر مردم باشد اما بهتر است که با انجام مطالعات کار‌شناسی و برنامه‌ریزی منطقی برای کاهش پرداختی از جیب مردم گام برداریم.


وی با انتقاد از افزایش تعرفه‌های پزشکی افزود: بنده به عنوان یک عضو از کمیسیون بهداشت و درمان با افزایش دریافتی پزشکان و افزایش تعرفه‌ها مخالفم زیرا این موضوع عوارض بسیاری از جمله اتلاف منابع را به همراه خواهد داشت.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان یادآور شد: هم اکنون وزارت بهداشت و درمان در پرداخت پول دانشگاه‌های علوم پزشکی مانده و به صورت علی الحساب این بدهی را پرداخت کرده است در حالی که مجلس شورای اسلامی بیشترین بودجه و منابع مالی را به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده است.


عباسی با تاکید بر اینکه امیدوارم افزایش تعرفه‌ها صورت نگیرد، افزود: اگر هدف کمک به جیب مردم و کاهش بار مالی هزینه‌های درمان از دوش مردم است بنابراین باید تعرفه‌های قبلی پایدار باشد و اگر مبنا افزایش درآمد پزشکان و دریافتی بیشتر بیمارستان‌ها است چرا هم اکنون که در آمد پزشکان افزایش یافته به بهانه‌های مختلف از درآمد آنان کسر می‌کنند.


وی تصریح کرد: اگر یک متخصص بیهوشی ساعت ۱۲ شب مجبور به حضور در بالین بیمار اورژانسی شود پس از سه الی ۴ ماه مبلغ ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان به حسابش واریز می‌شود در حالی که اگر از یک کارگر بخواهیم در قبال دریافت ۵۰ هزار تومان این کار را انجام دهد مسلما حاضر به انجام نیست.


این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دریافتی برخی از پزشکان نسبت به سختی عمل جراحی نامتناسب بود به طوری که تعرفه‌ها پاسخگوی آن‌ها نبود بنابراین برخی از پزشکان برای جبران این وضعیت از بیمار پولی را دریافت می‌کردند که این موضوع در بحث درمان مشکل ایجاد کرده بود.


عباسی گفت: پس از گذشت سال‌ها چندین بار عزم و اراده برای ساماندهی نظام تعرفه‌گذاری شکل گرفت اما با توجه به اینکه بیمه‌ها زیر بار پرداخت تعرفه‌ها نرفتند این موضوع مسکوت ماند و عملی نشد.


وی ادامه داد: یکی از کارهای اساسی دولت فعلی این بود که برای ساماندهی تعرفه‌ها وارد شد اما این ساماندهی باید در‌‌ همان سال اول صورت می‌گرفت البته اگر طرحی را با تاخیر اما حساب شده و با مطالعه شروع کنیم آسیب‌ها و خسارات آن کمتر خواهد بود.


عباسی گفت: پس از اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در وضعیت دریافتی پزشکان تحول مثبتی نسبت به سال‌های گذشته صورت گرفت اما در سال جاری شورای عالی بیمه تصمیم گرفت تعرفه‌ها را افزایش دهد.


این نماینده مجلس تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی را یکی از مباحث بسیار مهم و ارزشی برای وضعیت تحول سلامت دانست و گفت: دلیل اختلافات دریافتی‌های پزشکان در بیمارستان‌ها و پرداختی‌های مردم، تعرفه‌گذاری نامناسب بود همچنین در صورتی که پزشک درآمد مناسبی از اجرای تعرفه‌های پزشکی کسب نکند برای جبران این کسر به کار قبلی خود در مطب و بیمارستان‌های خصوصی باز می‌گردد و یا برای جبران این کسر درآمد هزینه افزون‌تری از بیمار دریافت خواهد کرد و نهایتا با نظام تحول و تعرفه‌های پزشکی همراهی و همکاری نمی‌کند که همه این‌ها یک عارضه در سیستم نظام طلامت محسوب می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته