دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1395 - 12:07
کارشناس انرژی در گفتگو با آنا:

نفت 60 دلاری، چشم انتظار موفقیت نشست اوپک

به گفته یک کارشناس بازار نفت،‌ اگر در نشست 30 نوامبر اوپک،‌ کشورهای عضو و غیر عضو این کارتل نفتی تصمیم به کاهش تولید بگیرند،‌ امکان رشد قیمت نفت تا بالای 60 دلار وجود خواهد داشت.
کد خبر : 135015

مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان این مطلب، ‌ادامه داد: اگر کشورها بتوانند به تصمیم مشترکی برای کاهش تولید نفت و تعادل در عرضه آن در بازارهای جهانی برسند،‌ نفت افزایش قیمت را ثبت خواهد کرد.


وی افزود:‌ با این توافق می توان امیدوار بود تا حداقل قیمت نفت در کانال 50 تا 60 دلاری صعود کند.


بهروزی فر گفت:‌ از همین رو اکنون نمی توان عددی را برای قیمت نفت در بودجه سال آینده در نظر گرفت زیرا هنوز مشخص نیست که سرنوشت طلای سیاه در بازار چه خواهد بود.


به عقیده وی اگر توافق انجام نشود قیمت 40 تا 45 دلاری برای هر بشکه نفت در بودجه سال 96 مناسب خواهد بود.


این کارشناس بازار نفت با اشاره به مشکلات مالی عربستان،‌ افزود:‌ از آنجا که عربستان با مشکل مواجه است و روسیه نیز به درآمد نفتی بالاتری نیاز دارد، می توان به نتیجه مند بودن نشست اوپک امیدوار بود.


وی ادامه داد:‌ عربستان و روسیه بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا هستند و از همین رو نیز باید بیشترین کاهش تولید را در بین کشورها بپذیرند.


بهروزی فر در خصوص اینکه آیا ایران نیز حاضر به کاهش تولید در شرایط فعلی خواهد شد،‌ افزود:‌ از ایران نمی‌توان انتظار داشت تولید نفت خود را کاهش دهد زیرا این کشور هنوز هم به تولید پیش از تحریم ها نرسیده و در واقع مازاد تولیدی ندارد که بخواهد کاهش دهد.


وی به رشد 1.5 میلیون بشکه ای تولید نفت عراق در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: عربستان نیز 1 میلیون بشکه به تولید خود افزوده،‌در حالی که ایران هنوز هم از سهمیه خود در اوپک کمتر تولید می کند. بنابراین نباید انتظار داشت تولید نفت ایران کم شود.


این کارشناس بازار نفت در پایان گفت: در واقع بی انصافی است که ایران بخواهد تولید خود را در شرایط فعلی کاهش دهد زیرا این کار باید از سوی کشورهایی انجام شود که بیشتر از سهمیه تولید می کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته