دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1393 - 11:31
در سفر به استان لرستان؛

جهانگیری سد ایوشان خرم آباد را افتتاح کرد

معاون اول رئیس‌جمهوری در جریان سفر به استان لرستان، پیش از ظهر امروز -دوشنبه 13 بهمن- سد ایوشان در شهرستان خرم آباد را افتتاح کرد.
کد خبر : 1350

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری پس از افتتاح سد ایوشان، از امکانات فنی و تأسیسات جانبی مربوط به انتقال آب از این سد بازدید کرد و با توضیحات وزیر نیرو و مسئولان پروژه، در جریان جزئیات و نحوه احداث سد قرار گرفت.


مطالعه سد ایوشان از سال 79 آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال 83 با هدف آبی کردن کشت 4400 هکتار زمین کشاورزی منطقه و ایجاد 2500 فرصت شغلی و نیز توسعه گردشگری در سطح منطقه کلید خورد. این سد در 57 کیلومتری شهر خرم آباد و بر روی رودخانه هرود واقع شده و مساحت حوضه آبخیز رودخانه هرود تا محور سد مخزنی ایوشان 120 کیلومتر مربع است.


سد ایوشان از نوع خاکی ـ سنگ ریزه‌ای با هسته رسی و ارتفاع آن از کف پی 72 متر و عرض تاج از بدنه اصلی 8 متر است.این سد گنجایش 52 میلیون متر مکعب ذخیره آب را دارد و با بهره برداری از آن 4400 هکتار از اراضی دیم منطقه به کشت آبی تبدیل می‌شود.


سد ایوشان خرم آباد یکی از طرح‌های بزرگ عمرانی و اقتصادی لرستان است که علاوه بر توسعه بخش کشاورزی، تأمین آب شرب مصرفی و ذخیره‌سازی روان آبها، به عنوان یک طرح عمرانی درآمدزا نقش مؤثری در شکوفایی و رونق اقتصادی استان دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته