دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1395 - 09:14

مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های داماتو علیه ایران را برای 10 سال تمدید کرد

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، شب گذشته با تصویب مصوبه‌ای، تحریم‌ها علیه ایران را برای مدت 10 سال دیگر تمدید کرده و همچنین طرح جدید تحریم‌ها علیه سوریه را نیز به تصویب رساندند.
کد خبر : 134910

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رای در مقابل 1 رای مخالف، قانون تحریم‌های ایران را که برای نخستین بار در سال 1996 وضع شده و در سال 2006 برای نخستین بار تمدید شده بود، برای بار دوم تمدید کرد. این قانون، سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و انرژی ایران را ممنوع و کمک‌های هسته‌ای به تهران را مسدود می‌کند و به قانون داماتو، فرد پیشنهاد دهنده تحریم‌های ایران در سال 1996 (دوره بیل کلینتون) مشهور است.


همچنین در نشست شب گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با رای شفاهی اعضا، مصوبه جدیدی درباره تحریم دولت سوریه و حامیان آن از جمله ایران و روسیه وضع کردند. این طرح مدعی شده که حامیان بشار اسد در سوریه مرتکب جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی شده‌اند.


قانون تحریم‌های ایران در پایان سال 2016 منقضی می‌شد و برای تمدید آن، علاوه بر تصویب مجلس نمایندگان به تایید از سوی سنا و امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیاز دارد.


دولت اوباما به همراه 5 قدرت دیگر در سال گذشته به توافقی با ایران دست یافتند که براساس ایران پذیرفت، برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و در مقابل تحریم‌های جهانی علیه این کشور برداشته شود.


اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس که حامی اصلی تمدید قانون تحریم ایران بود، می‌گوید: «این قانون، ابزاری حیاتی (برای آمریکا) است.»


به گزارش آنا، طبق برجام، دولت آمریکا متعهد است که از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کند و به همین دلیل، این ممنوعیت شامل تمدید تحریم‌های گذشته نخواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته